helena Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 (aangepast) Tuinboonsoorten zijn er niet zo heel veel, daarom wil ik graag jullie ervaringen horen met de rassen. Om alvast een keuze voor het volgend jaar te maken. Ben op zoek naar een goedproducerende, een die luizen niet lusten, bruine, dé ouderwetse ( tenminste zoals wij die kennen ) tuinboon . Mijn soorten van afgelopen 2 jaar:- Listra ( 3xwit ) witte bloei weinig luis witkokend zeer goede opbrengst onregelmatige peulzetting smalle kleine rechtopstaande peulen na het koken blijft een hard schilletje -Vroma ( verbeterde witkiem ) bontbloeiend veel luisbruinkokendweinig opbrengstonregelmatige peulzettinggrote hangende peulen heerlijk smakende boon De Vroma was eerder te oogsten dan de listra De staande peulen van de listra de hangende vroma De volgende soorten kwam ik tegen en lijken me ook wel wat: GIANT EXHIBITION LONGPODUit Amerkia afkomstig ras, waar alles groot en veel lijkt te wezen. Ook deze tuinboon kent deze eigenschap. Peullengte ca. 20 cm. met daarin maar liefst 7 tot 8 dikke bonen. Het gewas wordt vors hoger dan de normale witkiem.AQUADULCE Type lange witkiem. Peulen met 7-8 grote bonen. Half opgerichte groei van de peulen, middengroen van kleur. Gewashoogte ca. 90 cm. Kan extreem vroeg worden gezet. Dit soort kan ook al in oktober worden gepoot, waardoor de oogst wordt vervroegd naar half mei - eind mei in het daaropvolgende jaar. Hierdoor kan de aantasting van zwarte bonenluis worden voorkomen. Een buurman op de tuin heeft SUPRIFINTuindersselectie, zeer rijkdragend, bruinkokend, fijnere boon. Volgens hem de ouderwetse boon. ( had beter wat gevraagd om te proeven )Jullie ervaringen graag. Edit: had bovenstaande eigenschappen door elkaar gehaald, staan nu wel goed per soort 12 juli 2012 aangepast door Gast Quote
Nicolette Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 express van de bolster doet t hier ook altijd goed. Verder heb ik die alduce in oktober geprobeerd maar die wordt helaas opgegeten door de muizen. En ik had de greenwindsor dit jaar. Erg lekker van smaak. De leidsehangers heb ik vandaag geoogst en weet nog niet hoe die smaken. Quote
Suus Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Aquadulce was hier geen succes. Ik had ze nl vroeg gezaaid (kan met deze soort) en ze waren rijp toen er nog weinig anders op de tuinen te vinden was. Gevolg: bijna alles opgegeten door de duiven. Was een leermoment Toch nog een paar peulen kunnen redden en de boontjes smaakten goed, dus volgend jaar ga ik het weer proberen, maar dan later zaaien.Er zat trouwens al wel vroeg zwarte bonenluis in de toppen, maar de peulen waren toen al gevormd dus ik kon op dat moment de toppen uitknijpen. Quote
Rantje Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Alle tuinbonen kan je toch heel vroeg zaaien? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Suus Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Ja, maar ik heb het idee dat dit een extra vroeg ras is. Weet het niet zeker hoor. De mijne waren gezaaid in potjes in de koude kas op 21 januari en 8 maart uitgeplant. (wel even in de schuur gezet toen het zo hard vroor). Het waren toen al mooie planten van 10 cm. Had begin juni kunnen oogsten als de duiven me niet voorgeweest waren. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 1 juli 2012 Geplaatst: 1 juli 2012 Volgend seizoen ga ik zaad bij van der wal bestellen, en heb het volgend zaad voor tuinbonen uitgezocht,de soort is super -aquadulce, eigenschappen -een lange peul,8 tot 9 zaden. Hiermee kan al in oktober/november gezaaid worden, waarmee de aantasting van bladluis wordt voorkomen. Hij is bruin kokend,waar ik dus heel veel van hou. De oogst wordt zo vervroegd naar half eind mei. bestelnummer is 890 in de gids van 2012. het is een bio.. product. pakje van 125 gr. kost € 1.45 Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Ik had twee soorten. Leidse hangers..Een hele mooie boon met redelijke opbrengst.Goede smaak. Driemaal Wit:Heerlijk zacht boontje..de peulen groeien niet zo hard als de Leidse hangers en was dus een weekje later met het geven van de oogst. Kleiner geoogst en als lekkerste bevonden door het smaakpanel.Zoet. Iets meer luis dan de Leidse hangers. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.