Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Volgens mij is er nog geen druiventopic. Mooi moment om er รฉรฉn te maken voor het uitwisselen van de beste rassen, tips en tricks voor het telen van allerlei druiven. Behalve blauwe druifjes, die zijn voor het bloementopic. ๐Ÿคฃ

Hier een fotootje van vandaag hoe de trossen van het ras Vera erbij hangen. Aantal jaar geleden de stekken van @Roland gekregen en eerste jaar dat ik zulke mooie trossen heb. Mooie balans tussen groei en vruchten! Groeit niet te hard maar ondanks dat toch mooie grote volle trossen.

Welke rassen zijn jullie favoriet? En op welke manier snoeien jullie ze?

PXL_20250718_111346022.jpg

Geplaatst:

Ik ben bij een kwekerij in Belgiรซ geweest, en daar mocht ik langs alle druiven lopen en overal proeven. Ik vond toen Himrod en Muscat de Flandres het lekkerst. Die staan nu in de tuin. Heb er nog niet echt knap van geoogst, ook vanwege de vogels, maar dit jaar lijkt er echt wat aan te zitten wat ik dan kan proeven. Ik ga er zakjes omheen doen dit keer, zodat ze echt voor mij zijn

Vera is een druif waar ik goede verhalen over heb gehoord. Ik heb een paar jaar geleden stekjes gekregen maar helaas hebben die het niet gered. Ik heb nog wel plek voor meer druiven dus ik vind dit een heel leuk topic als er meer tips komen welke rassen lekker zijn en goed produceren

Geplaatst:

Ik heb Einset Seedless sinds een jaar of 5. Heeft enkele jaren mooie en lekkere druiven gegeven, ook hele grote trossen. Heeft wel veel last van de druivengalmijt. Maar sinds vorig jaar heb ik last van iets wat meerdere hier ook hebben, de bessen krijg een bruin puntje en dat breidt zich dan uit tot de hele bes waardoor die rot wordt. Heb het afgelopen weekend weer bij een aantal bessen gezien. Tevens is de vruchtzetting dit jaar erg slecht.

Sinds iets van 4 jaar heb ik Kodrianka en Swenson Red er bij. Kodrianka is geen Kodrianka, want de bessen zijn klein en rond wat dus niet hoort.

Swenson Red was eerst ook heel lekker, maar kreeg 2 jaar geleden last van een of andere schimmel waardoor de bessen totaal niet smaakten.

En 4 jaar geleden had ik ook de Velika erbij. Helaas is die slecht winterhard op de klei. Takken vriezen heel erg in. Elk jaar weer.

Daar had Swenson Red vorig jaar ook last van, alle nieuwe takken legden in de winter het loodje, en moest daarna vanaf de 2-jarige takken weer uitlopen. Dit jaar gelukkig weer normaal uitgelopen.

En sinds 3 jaar (of 4?) heb ik de Reliance erbij. Smaak lijkt er op de Einset Seedless, maar heeft dan geen last van de druivengalmijt en goede vruchtzetting en mooie vruchten. Erg lekker, topper. 2023 nog kleine trosjes, maar 2024 mooie volle trossen. Vogels vonden die helaas ook erg lekker.

Vera heb ik nu ook. 3 stekjes gehad. 1 kreeg last van schimmel in de wortels, eentje aan Goldfish gegeven, en eentje gehouden.

Eerste jaar helaas geen aandacht gegeven. In de winter in de kas van DKB laten overwinteren. Kreeg toen huisdieren in de vorm van een mierenkolonie. Groeide mooi uit, maar de mieren hadden de plant ernstig verzwakt. Toen uitgeplant maar groeide vorig jaar nauwelijks. Nu nog niet goed hersteld.

Vorig jaar nog 4 rassen erbij gekocht.

Suffolk Red en Canadice. Deze vorig jaar in de grond geplant.

En nog 2 andere, staan nog in de originele pot en deze staan dus nog niet op de map genoteerd. Weet dus even de naam er niet meer van.

Geplaatst:

Goed idee voor een overkoepelend topic @MSDG ๐Ÿ‘

Ik heb op dit moment Katharina, Swenson red, Venus, Solaris en vermoedelijk een Rembrandt en een Boskoop glory. Staan hier thuis en op de volkstuin. De eerste vier staan net een jaar, dus daar kan ik nog niet zoveel van zeggen.

De vermoedelijke Rembrandt is vermoedelijk omdat het kaartje kwijt is. Maakt vooral prachtig blad, super voor de wijnbladrolletjes en ook veel prachtige trossen. Maar de druiven zijn dan wel Hobbit size. Smaak is wat mij betreft prima. Foxy, zeggen sommige bronnen. Voor mijn geen probleem. Maar de hoeveelheid sap is maar beperkt. Meer pit dan sap. Vast leuker voor mensen met een olie-molen.

IMG_20250718_174857760.jpg

IMG_20250718_174928295_HDR.jpg

De vermoedelijke Boskoop Glory heeft een langer verhaal. De stamouder van de druivenplant die ik nu heb stond hier glorieus in de achtertuin toen ik 25 jaar geleden hier een kijkje kwam nemen of wij hier eventueel wilden gaan samenwonen. Ik zag de ruime woning, maar vooral ik zag de druif ๐Ÿ˜!

We hebben er wel tien jaar plezier, schaduw( pergola) en wijn van gehad. En toen werd ie ziek en op een gegeven moment heb ik hem met moeite gerooid. Ik had al wat stekken gemaakt en de laatste staat nu voor het huis en heeft hetzelfde euvel. Al een paar keer tot op de grond afgesnoeid, maar als druiven iets zijn is het wel hardnekkig.

IMG_20250718_175031810.jpg

Helaas, whatever the weather ook dit jaar alweer aangetast ๐Ÿ˜ž, dus nu maar helemaal afgraven en een klimroos in het gat zetten ofzo.

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Oh ja, ik had afgelopen winter en de winter ervoor net wat stekken gekregen.

Van de winter ervoor heb ik Vanessa.

Af afgelopen winter moet ik even kijken, veel heeft het niet overleefd (te veel en dan te weinig water, en te heet -> eens per 8-10 dagen water van maart tot mei in de kweektrays in de minikasjes in de volle zon).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic