Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Sugarsnaps uet zijn het lekkerst als je ze gelijk roerbakt. Maar ik heb zo veel in de vriezer, dus ik probeer wel eens wat anders.
Vanavond heb ik ze eerst in het hete water laten ontdooien, uitjes en knoflook en pepertje gebakken, sugarsnaps erbij en wat sojasaus. Klaar.
Lekker met zoete aardappelpatat en stukje gepaneerde vis en natuurlijk mijn knoflooksaus. Alleen geen bieslook meer. Moet ik morgen even halen.

Sugarsnaps.jpg

Geplaatst:

Rode bietjes met ui en knoflook. De knoflook kwam uet. We aten er gekookte aardappelen en een visburger bij.

Geplaatst:
  • Auteur

Geen buitenwerkweer vanmorgen, dus ik ben alvast bezig met het avondeten. Kipfilet uit de slowcooker (van de week al gecookt, toen ie toch aan stond voor de karbonades en groenten enzo) plus doperwten en mais uit de vriezer, en wortel en ui uit de kelder en inkuilbak.

Dat alles moet een 'chicken pot pie' worden.

Geplaatst:

Dat ga ik ook doen met een kippenpoot! Wat heb je er nog meer allemaal (tegelijk) in? Ik bedoel aan kruiden en zo? Gaat er nog andere groente in? Halve dag op low?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Nou die chicken pot pie maak ik volgens dit recept: https://tastesbetterfromscratch.com/chicken-pot-pie/

En mijn kip was dus al gaar van een andere slowcooksessie.

In die eerdere sessie deed ik yakon en wortel en aardappel onderin de cooker, daar wat bouillon bij, en er dan wat vlees (in dit geval dus karbonades en kipfilet) bovenop en dan van +/- 11 tot 5 op low ja.

Die groenten stampen we dan, en we eten de karbonades er bij. Kruiderij doe ik er dan pas op. Nu deed ik bijv. bonenkruid en basilicum en peterselie om het wat minder oud-Hollands te maken wink

Geplaatst:

Goed idee. Ik ben geïnspireerd en ga even aan de slag met mijn van jou gekregen Yakon, wortel, aardappel en de voor vandaag ontdooide poot dan. Ik denk laurier erbij en selderijblad. Bonenkruid is ook een heel goed idee!

Edit: kijk hij zit goed vol. Ik heb ook een deel van de aardappels, yakon, wortel en biet onderin. De rest bovenop. Ook zoete aardappel. De ( ongekookte) kip is ingepakt in de groente en de bouillon. Verder tijm en laurierbladeren, bonenkruid, selderijblad. Later doe ik er nog een appel bij.

image.jpg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Eerste dag ramadan en we aten voor een doordeweekse dag veel te uitgebreid. Maar wel heel lekker. Yoghurtsoep met veel knoflookpasta en heel veel pepermunt. Turkse frietjes voor de lekker met eigen pepers en gekochte.

Ehm even denken. Ow ja. Heel veel vleesch… 1 kg biefstuk. Gemarineerd in knoflookpasta en chilivlokken gebakken in rundervet en klontje roomboter. Nog wat tijm erover gestrooid. Ben de glaze vergeten. Was 1 minuut over tijd… net niet voldoende rust gehad. Altijd balen als dat zo gaat. Maar was heerlijk. Wat eten we morgen…. Geen idee.

De dadels waarmee we het vasten verbraken zijn natuurlijk geen eigen oogst, maar waren overigens overheerlijk. Heb er eigenlijk wel zin in nog een 🤭

Happy Ramadan en fijne maand. Tis alweer lekker lang licht. Heerlijk.

aangepast door Mellie

Geplaatst:

Vandaag tortilla wraps gemaakt. Maar het deeg was erg plakkerig, je kent het wel, blijft aan je handen plakken. Met het uitrollen kun je het amper oppakken. Toen extra bloem erop gezeefd en uiteindelijk kreeg ik er een paar mooie in de pan, maar het waren meer frisbees geworden.

De vulling was lekker met Espelette peper en basilicum uet.
Dit recept was het. Ik had gelukkig de helft van het recept gemaakt, ik had 6 stuks. Moesten er 8 zijn, maar door het geplak werd het minder.

https://www.laurasbakery.nl/mexicaanse-tortillas/https://www.laurasbakery.nl/mexicaanse-tortillas/
Heeft iemand een beter recept? Ik zag ook nog een Keto recept, dat ga ik maar eens proberen.

Die je koopt daar zit zoveel E-nummers in, die koop ik nooit.

20260219_181146.jpg 20260219_181151.jpg

20260219_190222.jpg 20260219_191551.jpg

Geplaatst:

Een mini van de makkelijke moestuin vol met postelein.

Alles rauw eten leek me wat te veel.

Dus postelein courgette soep gemaakt.

200 gram postelein

2 knoflook

1 rode ui

1 courgette

1 tlp gedroogde oregano

1 eetl mosterd

500 ml water, peper en zout.

En evt beetje crème fraiche erdoor.

Smakelijk. 🌱😃🌱

Geplaatst:

Dank je Jorieke, ga ik zeker binnenkort proberen. Zo leuk, want je kunt er zoveel mee variëren. Ik ga ook met kruiden werken.

Geplaatst:

De groente van de langzaamaan maaltijd van gisteren en witlof uit de oven met heerlijke geraspte kaas van de demeter boerderij hier uit de buurt😋. En een grote bak appelmoes met ceylon kaneel toe.

Geplaatst:

Witlof uit de oven wou ik maken, maar het was laat en geen zin meer. Maar ik doe er ook altijd banaan en soms ham erom heen. Lekker @appelvrouw
Ik heb nu wat tosti's gemaakt.

Geplaatst:

Spruiten uit eigen tuin. Ik dacht dat er alleen lelijke, uitgelopen, half opgevreten spruitjes aan zaten, maar verstopt onder het blad zat nog prima spul.

Geplaatst:

Een soepje uit de vriezer. Het duurde even voordat ik wist welke soep het emmertje was ongemerkt, de soep lichtgroen. Het bleek broccoli soep 🥦

Geplaatst:

Ik heb aşure gemaakt.

Had ik al maaaaaanden zin in, maar zo veel werk. Vastenhonger heeft me doen besluiten het te maken.

9118d5c9-9ff2-4a2e-a228-092dc6a4533f.jpeg

Zo was het toen het nog niet af was. Nu is het zo. Nog afkoelen en koud worden. Vanavond feestdessert.

c4f2845a-36c6-4d8c-b89d-5bc658daf731.jpeg

Wat is Aşure?

• Ingrediënten: Typische bestanddelen zijn tarwe (of bulgur/gerst), kikkererwten, witte bonen, gedroogde vijgen, abrikozen, rozijnen, krenten, hazelnoten, walnoten en pijnboompitten. Het wordt gezoet met suiker en vaak op smaak gebracht met citroen- of sinaasappelschil.

• De Legende (Noachs Pudding): Volgens de traditie maakte de profeet Noach (Nuh) dit gerecht nadat de Ark op de berg Ararat was aangespoeld. Met de laatste restjes voedsel die nog aanwezig waren op de ark, kookte hij een grote pot met "pudding" om de overleving te vieren.

• Symboliek: Omdat er veel verschillende ingrediënten in zitten, symboliseert aşure eenheid in verscheidenheid. 

Wanneer eet je het?

• De maand Muharram: Aşure wordt traditioneel bereid en gegeten tijdens de eerste maand van de islamitische kalender, genaamd Muharram.

• De Dag van Aşure (Asjoera): Het hoogtepunt is de 10e dag van deze maand (de Dag van Asjoera).

• Traditie van delen: Aşure wordt meestal in grote hoeveelheden gemaakt en uitgedeeld aan buren, vrienden, familie en de armen, ongeacht hun religieuze achtergrond.

• Alevitische traditie: Bij de Alevitische gemeenschap wordt aşure ook gekookt na een 12-daagse vastenperiode (Mâtem Orucu) ter herdenking van de martelaarschap van Imam Hoessein.

• Andere gelegenheden: Het wordt ook bereid bij geboortes, overlijdens (na 40 dagen rouw) of als traktatie. 

Geplaatst:

Wat ziet dat er weer goed uit @Mellie en wat leuk dat je de achtergrond ervan vertelt!

Geplaatst:

Meer eigen spruitjes! Ze smaakten zo lekker zoet. De vorstperiode heeft ze goed gedaan.

Geplaatst:

Vanavond weer een simpele maaltijd, maar wel lekker. Bedje van rijst, daarop de gele slaboontjes uet, pittig justje en gebakken camember stuk met veenbes.

20260223_205255.jpg

Geplaatst:

Vanavond had mijn man broodjes hamburger gemaakt met pluksla uit eigen tuin. Heerlijk gegeten en een verrassing voor mij.

Geplaatst:

Gisteren een traybake gemaakt met zoete aardappel, asperges, rode ui, rode paprika, kalkoen en pepertjes uet en div. kruiden.

Vandaag de aardappellavas van @Mellie gemaakt. Ik had aanvankelijk een heel mooi deeg, half uur laten staan en toen bedacht ik mij dat ik het ei vergeten was en toen werd het een plakkerige troep. Jammer. Ik heb nog bloem eraan toegevoegd, maar uitrollen ging niet, ik drukte het uit met mijn handen en ook deels zelfs in de pan.

Toen werd het veel te hard, oprollen ging helemaal niet. Misschien moet ik het eens proberen zonder ei?

Ik had er peterselie, bieslook, selderij, grana padano er extra door gedaan. Het kan zijn dat de selderij het ook niet zo lekker maakte, dat had de hele winter gestaan in de sneeuw en ik wou de aarde uit de bak halen, maar eerst de selderij eruit gehaald.

Maar ik ga het ongetwijfeld nog een keer proberen.

20260224_185436.jpg

20260225_203643.jpg 20260225_210013.jpg

Geplaatst:

Mijn man heeft nasi gemaakt met paksoi uit de vriezer. Zo komt langzaam de vriezer steeds leger voor dit seizoen. Het smaakte heerlijk.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin ze zien er wel goed uit. Wat jammer… volgende x ei op tijd er doorheen. Als je meer bloem nodig hebt, misschien ook wat meer olijfolie erdoorheen. Ik kon beide keren de lavaş gewoon oprollen. Het is vrij zacht en niet taai. Volgende x beter!

Geplaatst:

Sperziebonensoep met spekjes en lekker knapperig zelfgebakken brood.

Sperziebonen vorig jaar geweckt en de aardappelen zijn van 2024.P1060601.JPG

P1060602.JPG

Geplaatst:

IMG_5442.jpeg

IMG_5443.jpeg

Dit gerecht heeft vele namen. Şebit mantısı, yağlama, Kayseri mantısı, maar wij noemen het altijd bazlama mantısı. Mega lekker.

Nieuwe blender en die halt je ui tot moes. Dat zorgde wel voor een ander mondgevoel. Dat was wel jammer, maar heb gevonden hoe je dat kan wijzigen.

Zaten eigen pepers, me moeder paprika, chili, knof in. Je stapelt alles op als een karig belegde pizza. Oprollen en dippen door de yoghurt. Jummmm! Echt zo lekker.

Kinderen wilden voor de sahur hetzelfde 😆 had ook ander eten. Maar goed. Vanavond weer een nieuwe maaltijd.

Happy Eid en fijne maand ❤️

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.