Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Pepers 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Ik kijk het nog heel evenaan, ik moet toch nog ook eerst mijn temu ledlampjes nog zoeken en zien op te hangen op een nette manier en warmtematjes erbij. Nu met 2 verlichte kweekmatjes en 2 warmtematjes is het al een wirwar .

En 3 peperplantjes bij elkaar zo doet Diana van mooiemoestuin.nl het ook. Misschien doe ik dat ook wel, in ieder geval voor de actionzaadjes waar ik er nog van overheb. Kan ik nog wat bijzaaien in individuele potjes voordat ik volgende maand aan tomaten ga beginnen, en scheelt toch in de schaarse ruimte die ik heb als er 3 ( of 2) in een potje gaan.

Geplaatst:
14 minuten geleden, Dahli zei:

Ik heb nog een vraag aan jou 😊. Waarom ga je onderstammen gebruiken bij je peperplanten? Ik snap de voordelen van enting in het algemeen wel, maar is dat bij pepers net zo relevant als bijvoorbeeld bij tomaten? Ik kwam het nog niet eerder tegen. Maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij 😉. In de jaren dat ik pepers kweek heb ik trouwens nog nooit een ziekte gehad.

Ik heb vorig jaar voor het eerst een poging gedaan tot enten van mijn tomatenplantjes , wat overigens een beetje een fiasco was door een combinatie van oorzaken, Een van de oorzaken was ook dat ik mijn onderstamzaadjes te laat in huis kreeg. (ik had ze bij Vreeken bestel en na 2 maanden ofzo kreeg ik te horen dat ze niet leverbaar waren). Dit jaar ben ik beter voorbereid en heb ik mijn onderstamzaadjes ruim op tijd besteld, samen met een boel andere zaden. En tijdens het bestellen kwam ik ook onderstamzaadjes tegen die geschikt waren voor zowel peper- als paprikaplanten, dus ik had meteen zo'n zakje meebesteld. Je hoort inderdaad wisselende ervaringen bij het enten van pepers, en zo'n zakje van 10 zaadjes was ook behoorlijk geprijsd . Maar ik heb zoiets van , ik heb toch al entclips in huis voor de tomaten laat ik het gewoon proberen en zelf ondervinden wat dan de verschillen zijn tussen een ge-ente en een niet ge-ente plant. Noem het gewoon experimenteren,

Geplaatst:
27 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

De voorste zijn er 3 in 1 cel en die kunnen er dan gelijk bij elkaar.

Dat zou ik echt niet doen Petra. Dat gaat elkaar in de weg zitten als het groter wordt. Hier onder een foto van vorig jaar toen ik de peperzaailingen (die dus ieder uit 1 cel kwamen) net overgezet had naar een potje van 11 bij 11. Met veel meer ruimte ertussen. Daarna een foto van 5 weken later. Je ziet goed hoeveel ruimte ze innemen. Maar misschien dat anderen daar wel goede ervaringen mee hebben, mij lijkt het veel te krap 😊.

IMG_7166.jpeg

IMG_7257.jpeg

aangepast door Dahli

Geplaatst:
8 minuten geleden, driepinter zei:

Maar ik heb zoiets van , ik heb toch al entclips in huis voor de tomaten laat ik het gewoon proberen en zelf ondervinden wat dan de verschillen zijn tussen een ge-ente en een niet ge-ente plant. Noem het gewoon experimenteren,

Zoiets dacht ik al 😃. En ik snap ook goed dat dat leuk is, die extra dingen er omheen. Ik ben echt benieuwd wat je ervaringen hiermee zullen zijn. Leuk om te volgen!

Geplaatst:

Die van jou worden gelijk heel erg mooi en breed. Bij mij niet. Dat zal wel aan de verlichting liggen, maar daar kan ik nu niets aan doen.

Ik kreeg van mijn vriendin vorig jaar 2 bekers: een met 3 espelette pepers en een met 3 Jalapeño pepers en die bekers zijn nog smaller dan mijn P9 potjes. En die heb ik laten staan, doet mijn vriendin ook altijd totdat ze naar buiten gaan.
Ik heb ook P11, maar dan nemen ze heel veel plek in mijn kast in en kan er niets meer staan wat b.v. ook licht of warmte/licht nodig heeft.
Want mijn vele pompoenen, courgettes en tomaat komen straks nog in de kast te staan voor het licht en die hebben uiteindelijk allemaal P11 nodig. Maar misschien volgend jaar toch in de P11 gaan zetten. Tot nu toe gaat het goed. Ik denk niet dat nog eens tussendoor overpotten een goed idee is?

Die van vorig jaar in de bekertjes kregen gele blaadjes, toen voeding gegeven. Nu afwachten hoe het met mijn 40 pepertjes straks gaat aflopen.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Die van jou worden gelijk heel erg mooi en breed. Bij mij niet.

Degenen op de foto die vol en breed werden is een chinense-soort. Jij had annuums. Die hebben een andere groeivorm over het algemeen. Dat ligt dus aan soort en/of ras niet zozeer aan je lichtbron.

En dan nog denk ik dat als je alleen plaats hebt voor P9, wat als tussenstation natuurlijk ook prima is, je ze daar m.i. beter los per 3 in planten in kunt zetten dan met 3 vanuit 1 cel van 2,5 x 2,5 cm. Wat ik bedoel te zeggen is dat het opkweken van 3 zaailingen in 1 kleine cel en dan 1 op 1 in een groter potje te dicht op elkaar is.

Geplaatst:

Ik heb ze allemaal. Annuums, Chinense, Baccatums, Frutescens. Maar ik snap wat jij bedoelt en dat ga ik ook doen. Niet zo als ze bij elkaar staan in een P9, nee ik zet ze alle 3 op een aparte hoek. Dat heb ik met alle pepers gedaan. Ik doe er heel wat water in, pak de zaaiing van boven beet en zet ze dan uit elkaar in het potje, ze kunnen dan naar buiten uitwijken. Mijn cellen zijn 3,5 x 3,5 in dit geval, maar ook veel te krap uiteraard.
Ik heb even 2 potjes gepakt. Gisteren heb ik b.v. bij 2 pepers een kleine Lemon Drop erbij gezet in de andere hoek.

Dit is voor mij ook een test of het zo allemaal goed gaat. Maar ik denk beter dan in een bekertje. En mochten ze het toch benauwd krijgen, dan pot ik diegene over (als het lukt) in een grotere pot. Maar ik verwacht niet dat het zo snel gaat, hoewel ze het nu stukken beter doen dan vorig jaar de 6 pepers die ik had. Dus tot nu toe super tevreden.

Lemon drop.jpg Tabasco.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
1 uur geleden, driepinter zei:

warmtematjes

Zaailingen die zijn opgekomen, hoeven niet meer op een warmte matje. Wel genoeg licht geven. 18 a 19 graden is dan voldoende. Dan groeien ze wat rustiger en krijg je minder lange Linda's. Het is je eerste jaar pepers, je leert nu van alles en hoe je het volgend jaar beter kunt doen.

Geplaatst:

Het probleem bij mij is, de zaailingen staan bij mij op een ongeisoleerde rommelzolder waar het 's-zomers bloedheet is en 's-winter behoorlijk koud.

Als het vriest buiten zakt de temperatuur op zolder zomaar onder de 15 graden, dus warmtematjes zijn wel handig om de temperatuur een beetje naar boven te stellen. En als ik de temperatuur op 19 graden zet, is dat de temperatuur die gemeten wordt met een voelertje in de potgrond,maar alles wat boven aarde komt daar is het dus al kouder,

En ik heb dus de fout gemaakt van verschillende pepersoorten in 1 kweekbakje te zetten waarbij sommige soorten nog geeneens opgekomen zijn,

Ook heb ik maar 2 hele kleine dakraampjes en geen dure apparatuur dus ik schipper wat met goedkope ledlampjes uit China, die ik 's-morgens aanzet en 's-avonds voordat ik ga slapen weer uitzet .(althans dat is de theorie, mij kennene zal ik het soms wel eens vergeten aan te zetten 's-ochtends)

Dus ik ben een beetje een poerelaar, enrommel maar een beetje aan, in de hoop toch nog een beetje resultaat te krijgen.

Geplaatst:
  • Auteur

@driepinter koop een tijdschakelaar bij de action of de hema. Hoef je er niet meer aan te denken en gaan de lampjes zelf aan en uit.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

10 dagen na zaaien zie ik de eerste kiempjes boven de grond verschijnen. \o/

Geplaatst:

Ik heb gisteren de soorten die niet zijn opgekomen en enkele soorten waar ik nog wat extra van wou hebben opnieuw gezaaid, nu via de deno methode. Fingers crossed.. 🤞

De pepers die al zijn opgekomen doen het goed.

20260213_213734.jpg

20260213_224321.jpg

20260213_225743.jpg

20260213_225918.jpg

Geplaatst:

@Loraine_ Ik zie dat je ze allemaal voorgeweekt hebt, doe je dat altijd? Succes met de deno. Ik heb er altijd problemen mee. Volgend jaar zal ik het ook weer eens met een paar proberen. Maar bij mij is het altijd het probleem: is het nat genoeg of is het te droog? Steeds zakje open, zakje dicht en met 40 pepers vond ik dat toch wel een hoop werk.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Deno heb ik vaker gedaan, dit jaar alleen eerst geprobeerd direct normaal te zaaien, omdat dat toch minder werk is. Alleen helaas met sommige soorten een minimale tot geen opkomst, dus vandaar weer even terug naar de Deno. Heb een keer problemen gehad met zwarte schimmel en sindsdien week ik altijd 24 uur voor in afgekoelde kamille thee.

Qua vochtigheid in de zakjes eigenlijk nooit een probleem. Hooguit enkele zakjes soms even wat natspuiten, maar dat is echt minimaal. Met de meeste zakjes doe ik niks totdat ze ontkiemd zijn eigenlijk. Ik sluit de zakjes ongeveer voor de helft tot tweederde en ik heb een stokje in alle zakjes om te zorgen dat de zakjes in ieder geval deels open blijven staan.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Loraine_ zei:

zwarte schimmel

Had je dat in de deno of in de aarde potjes?

Geplaatst:

Ik.heb toch maar alvast de 6 grootste cayenne papertjes voorzichtig overgepot in hun eigen pitje.

Ik heb dus niet gewacht tot er echte blaadjes aankwamen. Nu staan ze in ieder geval wat koeler, het werden al een beetje lange slungeltjes die ook nog een beetje krom groeiden naar het licht toe. Terwijl de andere soorten nog moeten opkomen. Mochten ze het niet overleven, dit zijn zaadjes van de action waar ik er nog een zakje van heb.

De tip om P9 potjes voor driekwart te vullen en ze daarin te planten zodat je later nog aarde kan bijvullen was een hele goede, maar ik heb ze toch maar in kleinere potjes gezet omdat die beter passen in het kweekbakje waar de ledlampjes in het deksel verwerkt zijn. Ik heb er ook vooralsnog maar 1 in een potje gezet, ik heb nu toch nog de ruimte zeg maar totdat ik volgende maand aan tomaten begin.

20260215_123404.jpg

Geplaatst:

Die achterste plantjes @driepinter konden volgens mij nog dieper geplaatst worden, omdat je zegt dat ze toch nog in kleinere potjes staan misschien te ondiep om nog dieper te plaatsen. Dat kan ik niet zien. Maar omdat je zei dat het al slungels werden, dan zet ik ze met de kiemblaadjes net boven de grond. Maar nu met meer licht komt het wel goed.

Geplaatst:

Dat kon niet heel veel dieper @Petrasmoestuin , ik heb ze in die kleine zwarte potjes op de foto gezet, en die zijn maar ietsiepietsie hoger dan de zaaitray waar ze eerst in stonden. Zie foto. Dat blauwe potje ernaast is een P9 ter vergelijking20260215_130351.jpg

Geplaatst:
18 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Had je dat in de deno of in de aarde potjes?

In de Deno, maar denk dat het uit de zaden kwam, want ik had het maar met 1 soort peper. Maar sindsdien week ik dus uit voorzorg voor in kamille thee. Ze zouden er ook sneller/makkelijker van moeten kiemen, dus dat is mooi meegenomen. Ik zou het eens moeten testen door enkele zaden met en enkele zonder voorweken te doen, in verder dezelfde omstandigheden. Maar daar heb ik tot nu toe geen zin in gehad 🙈

Geplaatst:

Ik heb dat ook heel af en toe, 1 zaadje zwart terwijl de rest er prima uitziet. De zwarte gaat vanzelfsprekend direct weg. Daarom ook altijd wat extra zaadjes in de deno. Ik vind het een groot voordeel van deno dat je dit direct ziet i.p.v. dat je weken naar de aarde zit te staren zonder dat je weet dat het niets gaat worden. Zoveel extra werk is deno niet, eigenlijk 1 x extra verspenen.

Geplaatst:
2 hours ago, Dahli said:

Ik vind het een groot voordeel van deno dat je dit direct ziet i.p.v. dat je weken naar de aarde zit te staren zonder dat je weet dat het niets gaat worden. Zoveel extra werk is deno niet, eigenlijk 1 x extra verspenen.

Heb je gelijk in,maar als je als leek erover leest,lijkt het zo'n 'gepriegel' voor mannenhanden....😁

Ik heb het nog niet geprobeerd,en vind het best een interessant concept......misschien dat ik het ooit toch wel es probeer....

Geplaatst:
10 minuten geleden, Bernaar zei:

gepriegel

Misschien handig om dan alles met pincet te doen? Dat doe ik ju alleen bij de gekiemde zaadjes om de worteltjes niet te beschadigen. Maar misschien is dat voor jouw makkelijker om vanaf het begin dat te doen. Als je het een keer gaat proberen.

Geplaatst:
3 minuten geleden, Gitta zei:

met pincet

Dat zou ik juist niet doen, als je te hard knijpt, dan is het worteltje kapot. Ik vond het ook altijd een gepriegel, alleen al om die zakjes steeds fatsoenlijk open te krijgen. Sommigen trekken ze kapot als ze uit het keukenpapier worden gehaald, maar dat had ik nooit. Uiterst voorzichtig doen en eventueel wat natter maken als je ze eruit haalt. Ik ga het denk ik met tomaten weer eens proberen.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin ik maak geen gebruik van zakjes. Ik doe het in bakjes met deksel erop. Gewoon deksel opmaken en dan het papier voorzichtig opmaken, dan met pincet het zaadje voorzichtig pakken. Je raakt de wortel dus niet aan. Ik zou niet weten hoe ik die dan kapot moet knijpen als je hem niet aanraakt. Nog nooit problemen gehad met de denomethode. Ik heb dit jaar voor het eerst rechtstreeks de pepers, paprika's en aubergine voorgezaaid zonder denomethode. Maar volgend jaar ga ik toch weer over op helemaal denomethode. Bevalt me toch beter. Je weet sneller welke zaden het wel en niet doen.

Geplaatst:

Misschien toch beter inderdaad, omdat bij mij iets meer dan de helft opkwam en ook zonde van de voorzaai aarde en vermiculiet is ook niet goedkoop.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.