Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Abrikozen enten

Featured Replies

Geplaatst:

In twee seizoenen heb ik 2x dus in totaal 4x oogenten uitgevoerd.

Het is mislukt en nu heb ik geen ruimte meer op de stam om nogmaals uit te proberen.

De onderstam is uitgelopen, Hoe kan ik het vermeerderen dat ik met de nieuwe door kan gaan en de oude weggooien?

Omdat alleen de zomersnoei mag vroeg ik mij af of er uitzonderingen zijn?

Geplaatst:

Enkele goede foto's zouden behulpzaam zijn om er iets over te kunnen zeggen

Geplaatst:
  • Auteur

Omdat alleen de kale onderstam is dacht ik dat niet nodig was om een foto te maken, dan zal ik morgen overdag een foto maken. Het is niet de mooiste.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Een jong takje afknippen om op te enten...gewoon doen, dat is geen "snoeien" 😄

Je onderstam bijknippen om zo een takje er op te kunnen enten.....ook gewoon doen. Als Prunus-onderstammen beginnen uit te lopen en als ze volwassen zijn ook eerst gaan bloeien, (rond deze tijd) dan zijn ze door de groei ook al in staat besmettingen af te weren. Zet je nadien ook binnen, zie onder, dan zal ook dat helpen.

Bedoel je met een oog-enting een chip-budding of een oculatie? Oculaties zijn echt iets voor de zomermaanden. Zorg dat je onderstam goed gevoed aan de groei is. Chip-budden kan in het vroege voorjaar en ook in de zomer. Is minder veeleisend in de fitheid van je onderstam.

Als je een voorjaarsenting doet (Ik begin waarschijnlijk komend weekend met Prunus en dus ook abrikoos...hier loopt nu al heel veel uit) dan verhoog je succeskans door de enting even binnen te zetten...een paar weken....hoeft niet heel warm, maar wel wat beschut en uit de zon/hitte. Een koude serre of een onverwarmde kamer met veel licht is ideaal.

Mag ik vragen welke onderstam je gebruikt? (Mijn advies voor een gemakkelijke voor alle Prunus geschikt, behalve kersen, is St Julian). Sommige onderstammen kun je stekken of via wortelocculatie vermeerderen, maar dan duurt het zeker een jaar voor je er nieuwe bruikibare van hebt.

Als bij mij een enting in het voorjaar mislukt, zorg ik dat de onderstam - makkelijkste in een pot - lekker verder groeit en probeer ik het in de zomer nog eens (chip-budding werkt fijn bij Prunus) of bewaar ik ze tot volgend voorjaar. Ik heb altijd wel wat extra onderstammen in opkweek of in voorraad staan, voor als ik iets leuks aan enthout tegenkom.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Wanneer knip je precies dan?

Prunus-onderstam is maar paar jaar oud en had als een kleine plant (plantgoed) gekocht omdat daarvoor ent-ready (entbaar) niet ging bloeien, dus geen reactie terug gekregen (Geen garantie Voor een nieuwe) en voor één inclusief verzendkosten is zonde om elke jaar opnieuw te proberen en om meer te nemen heb je veel ruimte nodig.

T-enten daar dacht ik aan omdat chip-budding en oculatie moeilijker is aan te slaan en komt ook grotere schade erop als niet aanslaat.

De onderstam wat ik heb is (Prunus) Wur s766, het kost wat maar vervelende aan is dat overal doorn aangegeroeid is.

Vorige jaar geknipt dus dacht dat de ent zoude aanslaan en nu heb ik te veel takken gekregen dus andere woorden twee keer zoveel, allemaal zijn heel dun zoals plantgoed waardoor enten geen zin heeft.

Geplaatst:

Nieuw schreef: De onderstam wat ik heb is (Prunus) Wur s766, het kost wat maar vervelende aan is dat overal doorn aangegeroeid is.

Die WUR S766 gebruik ik ook veel omdat ze zeer zwak groeit. Zou op zich prima moeten zijn voor abrikoos. Is een selectie van Wageningen universiteit uit heel veel sleedoorn-zaailingen die via weefselkweek wordt vermenigvuldigt voor verkoop. Hoewel het niet mag....zeker niet voor verkoop, voor eigen gebruik is het wat grijs gebied....kun je ze ook wel via wortelmarcotteren vermeerderen. Dat sleedoorn stekels heeft is natuurlijk niet zo vreemd. Ik vermoed dat ze dat bij slectie een rol hebben laten spelen dat de jongere boompjes daarvan nog vrij zijn.

Wat ik zelf denk ik met zo een twijfelachtige onderstam zou doen is ze nieuwe grond geven en in een pot van 3 a 5 liter houden, zodat er nieuwe scheuten aangroeien, die ik dan kan gebruiken om op te enten. Twee-jarige groei geeft de beste kans op succes. Is een scheut al meer verhout, dan worden je kansen al wat minder.

Dat onderscheid tussen entbaar en (nog) niet entbaar wordt bij Schrama's gemaakt. Zelf kies ik eigenlijk altijd de jongere en wat dunnere, juist omdat ze wat soepeler nog zijn. Ik vind hun ëntbare"vaak al te dik en te veel verhout om lekker mee te werken. Vergeet niet dat ze vooral verkopen aan de professionele markt waar tijd geld is. 10-duizend entingen vragen 10 duizen ogen of dubbele ogen, alles zo uniform mogelijk, die men liefst machinaal in heel weinig tijd kan veredelen. Wij als liefhebbers hebben allemaal verschillend enthout in dikte/hardheid/varieteit en prima als we er in een paar uurtjes 10 of 20 maken met een gezellig muziekje erbij.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur

Het was alleen bedoeld om met nieuwe te proberen tot dat het slaagt en de oude mislukte weg doen.

Nieuwe scheuten heb ik nog niet gehad, wanneer zal ik het verversen? Het zit in 5L pot, groter is het niet geworden.

De scheuten zijn nog groen van kleur.

Zo dacht ik ook over de entbaar. Inderdaad even lekker bezig blijven is niet erg al helemaal als het slaagt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.