Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Schapen (in/naast de moestuin)

Featured Replies

Geplaatst:

Wat je kunt proberen is ze in de schuur opsluiten en het wilde beest een goede bekapbeurt te geven, soms zijn ze rustiger na zo 'n heftige ervaring.

Dat ze de kudde in paniek verlaat is wel maf, heb je haar wel verteld dat schapen kuddedieren zijn

Heb het hier wel een beetje, mijn bentheimers die kunnen zo in paniek raken dat ze over je heen willen springen, nou ben ik niet enorm lang maar dat lukt dus nooit met allerlei vevelende gevolgen, negeren werkt vaak het best, bij een prooidier als een schaap.

Vervelend probleem.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, het is eigenlijk nooit een probleem, tot je haar moet bekappen of nakijken op dingen.

Van de zomer moesten ze alle 4 steeds even gesprayd worden tussen hun hoefjes, omdat ze door het natte weer een lichte vorm van rotkreupel hadden. We waren er op tijd bij, maar ze moesten dus een week lang even in een ander stukje wei (en daarna naar een hele andere wei), en dagelijks bekeken/bekapt/gesprayd worden.

Zelfs daar werd ze niet rustiger van. Brokjes neemt ze ook niet aan dan. En ik stond dan tegen haar te praten, terwijl Joep de hoefjes deed.

De ram, en de 2 andere ooien hoef je amper vast te houden bij zo''n behandeling. Maar haar kregen we steeds amper te pakken. En dan bleef ze achteruit proberen te lopen tijdens het bekappen.

Ook dat is vreemd, want alle schapen die ik al heb bekapt, of even vast heb gehad, lopen juist vooruit.

Geplaatst:

Nouja steeds iets lekkers zou toch ook wel helpen, ze is gewoon geen saai/sloom schaap moet je maar denken.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

De kraaien hebben nu ook behoorlijk honger, gisteren kwam ik uit mijn werk thuis en lag er een hoogzwangere ooi op haar rug, de kraaien waren al aan haar oren begonnen

Geplaatst:

Is dat echt ?, want lijkt me zielig

Geplaatst:
De kraaien hebben nu ook behoorlijk honger, gisteren kwam ik uit mijn werk thuis en lag er een hoogzwangere ooi op haar rug, de kraaien waren al aan haar oren begonnen

Zo! Dat zijn rotzakken! Gelukkig niet aan haar ogen gepikt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Was echt sneu, die arme ooi lag daar maar terwijl die zwarte rotzakken haar te grazen namen.

Gelukkig viel de schade mee, 1 kapot oor, en inderdaad het had net zo goed haar oog of ogen kunnen zijn.

Ooi is zo dik dat ze al drie keer op haar rug gelegen heeft, kontroleer nu om het uur buiten en om de 2 uur binnen.

Kraaien houden zich nu ook constant bij de schapen op, aasgieren zijn het.

Geplaatst:

Dit is een swifter ooi, een mooie grote ooi die volgens mij minstens 3 lammeren gaat krijgen.

Hoorde van boeren verhalen over kraaien die lammeren doodpikken, kon ik me tot gisteren niets bij voorstellen.

Geplaatst:

Je hebt een schapenhond nodig !

Geplaatst:

Ja maar dan staat de hond ernaast en gaat hard blaffen ,

en dan komt Yola op het geblaf af en duwt het schaap rechtop.

Hoe komt het eigenlijk dat een schaap op zijn rug terecht komt, moet hij/zij wel heel raar doen lijkt mij.

Geplaatst:

Je hebt van die schapenhonden, die komen als pup tussen de schapen en beschermen de kudde tegen oa wolven.

Hier heb ik een border collie die de schapen bijeen drijft.

Deze ooi komt steeds op haar rug terecht vanwege haar nu zeer behoorlijke omvang, als ze dan te ver op haar zij ligt komt ze niet overeind en rolt in haar paniek om overeind te komen op haar rug, een zeer benarde positie voor een schaap.

Geplaatst:

Oke ja ik kan me er nu wat bij voorstellen, lammeren jouw schapen buiten ?

Geplaatst:

De schapen lammeren over het algemeen binnen af, ze zijn nu nachts binnen, hier krijgen ze krachtvoer en kuil.

s 'Morgens gaan ze weer naar buiten en zo rond 5 uur komen ze zelf naar huis,waar een schone stal opze wacht.

Ik verwacht de eerste lammeren vanaf eind februari, de dames zijn behoorlijk dik, vooral de laatste weken is het puffen en zuchten , ze staan ook heel vaak met de voor en achterpoten heel ver uit elkaar om maar wat lucht te krijgen.

De meeste lammeren worden in de loop van de nacht of s 'morgens vroeg geboren.

Geplaatst:

Wel cool hoor om dat mee te maken, ik heb zo'n tof boek gelezen over schapen die de moord op hun herder oplossen

dat ik daar altijd aan moet denken als we het over schapen hebben.

Schok ons even met het aantal lammetjes dat je hoopt of verwacht

Geplaatst:

Er is nu ook een vervolg op dat boek (schapen van Glengill?)

Ik heb 70 ooien laten dekken, hoop op zo 'n 130 lammeren, die in een periode van zo 'n 8 weken geboren moeten gaan worden.

En dan te bedenken dat ik 6 jaar geleden begon met 2 flessenlammeren

Geplaatst:

Ja leuk dat je het boek kent, het is zo grappig geschreven vanuit denkwijze van het schaap, zonder

kinderachtig te zijn, ik wil zeker het vervolg lezen dat wist ik niet dat dat er was.

Een hele hoop lammetjes, als het lammeren gebeurd is en je weer tijd hebt wil ik wel foto's zien hoor,

verwacht je nu ook fleslammeren, geen idee of die altijd erbij zijn of dat het mischien zeldzaam voorkomt.

Lijkt me gaaf ookal zal jij mischien liever niet hebben, je krijgt het tenslotte druk zat

Geplaatst:

Het boek, het vervolg dan heb ik in het Duits, Garou heet het hier, Garou is een weerwolf, heb er mijn beer naar vernoemd.

Flessenlammeren zal ik ook dit jaar wel krijgen, heb er nogal een zwak voor ondanks het vele werk, ben uiteindelijk mijn kudde met flesselammeren begonnen, bedrijfsnaam komt ook van mijn lammetjes, Wooligans, dat zijn het ook, wollige hooligans die je aanvallen als je de fles gaat geven, heerlijk tuig.

Voor mij is het heel belangrijk om het sterftepercentage onder de 5% te houden, 10% wordt als normaal gezien.

Heb tijdens de lammertijd een bed in de keuken, zwakke lammeren neem ik mee op bed en voer ik elk uur, ongelofelijk veel werk maar zo de moeite waard.

Geplaatst:

Echt cool, was ik dichterbij ging ik gewoon vragen of ik je mocht helpen lijkt mij heel leuk.

Geplaatst:

Je bent van harte welkom hoor Hans

Sinds gisteren hebben we een probleem met Bangerang, een 3 jarige swifter /texelaar mix die drachtig is van wat er aan de buitenkant uitziet als 1 lam.

Schapen lopen nu los en maken een dagelijkse ronde over het land van de buurman, tegen een uur of 4 staan ze voor de deur om naar binnen te mogen.

Gisteren lag Bangerang nog in het weiland, dus zoon erheen, bleek dat ze haast niet kon lopen, nadat ze met de tractor opgehaald is, heb ik haar nagekeken, geen problemen met haar hoeven , maar het was wel duidelijk dat er iets mis was dus da gebeld, ondertussen at en dronk ze goed, maar ik kon haar zo omduwen.

Da snapte er ook niet veel van, ze had wat verhoging, wat op een infectie zou kunnen wijzen maar het zou ook kunnen dat haar lam op een zenuw drukte,ze kreeg vitamine b, een pijnstiller en antibiotica,waarvan ik de laatste morgen zelf moet naspuiten.

Vannacht heeft ze extra aandacht in een lammerstal tussen de anderen gehad en vanmorgen verplicht stalrust, waar ze het overigens niet mee eens was.

Ze lijkt iets stabieler te staan vandaag maar heb er geen goed gevoel bij.

Iemand hier een idee wat er met Bangerang kan zijn?

Geplaatst:

Ik las dat schapenluis vooral graag drachtige ooi uitkiest en ooi behoorlijk kan verzwakken,

dat ging over schapenziektes en overdracht daarvan en dat ongedierte bestrijding een belangrijk voorzorgsmiddel was.

Nu had ik nog nooit van schapenluis gehoord, maar jij vast wel.

Geplaatst:

Schapenluis is het niet, heb ik hier 1 x gezien op een nieuwe ram, lang leve de quarantaine!

Deze ooi haar problemen komen niet van buiten, denk dat de da gelijk heeft, of een infectie of het lam ligt raar.

Vanavond Bang bij de rest van de kudde gelaten, ze was vandaag not amused vanwege de opsluiting, samen met Berle, een maf paplam van vorig jaar.

Schapen hebben heel diepe vriendschapsbanden met bepaalde schapen, deze 2 overduidelijk niet met elkaar (terwijl Bangerang ook een ex paplam is)

Bang oogt verder gezond, alleen haar achterpoten komen maar moeilijk mee, ze is overigens wel wat beter dan gisteren, maar als ik haar achterpoot op de knokkel terugzet reageert ze niet door deze snel te corrigeren maar laat 'm zo staan.

Geplaatst:

Ja moeilijk, hopen maar dat wat de Da gegeven heeft beetje helpt.

Geplaatst:

Het gaat weer goed met Bang, ze loopt weer rond en is vandaag ook weer met de rest van de dames op pad geweest.

Wat er precies met haar aan de hand was zal ik wel nooit weten, ben heel blij dat ze weer in orde is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.