Ga naar inhoud

Schapen (in/naast de moestuin)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ok ik snap het dekseizoen is voorbij, doe jij ook zo met zo'n inktstempel tussen hun voorpoten, dat vindt ik zo grappig dat ik heel lang een inktvlek op een schaap zo gewoon vondt dat ik nooit me afvroeg waarom die inktvlek erzat tot ik van die stempel hoorde.

Denk dat mensen een beetje mooie route lopen met schapen heel leuk gaan vinden, als kind is dat toch ook gaaf om eens tussen te lopen dat hebben ze nog nooit meegemaakt.

Schaapskooi in Drente vonden wij als kind ook onwijs leuk gebeuren.

Ik weet niet meer of ik het je al gevraagd heb maar onderhoud je de kudde met verkoop vlees of wol of mischien zelfs beide ?

Dat twee rammen gaan knokken, natuurlijk bij veel mannetjesdieren maar bij schaap nooit geweten dat die kunnen knokken.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik gebruik geen dekblok, de rammen krijgen daar een heel vervelende eeltplek van, ze lopen een week of 8 bij de ooien en in die tijd moeten ze allemaal gedekt worden, ik weet vanaf wanneer ik de eerste lammeren kan verwachten en tot nu toe was ik binnen 4 weken door lammerij heen, krijg wel elk jaar meer schapen, dus blijft het altijd weer spannnend.

Ik verkoop vlees aan particulieren maar de meeste lammeren gaan toch met de handelaar mee, niet ideaal maar helaas moet je ook concessies doen.

Schapen zijn mijn absolute lievelingsdieren, van pasgeboren lammetjes krijg ik altijd tranen in de ogen van ontroering, ga zelfs zo ver om zieke lammeren mee op bed te nemen

Heb er altijd erg veel moeite mee als ze weggaan, maar ja, ik wil wel verder met mijn schapen en dan hoort dit gedeelte er ook bij, ik eet zelf geen lams- en schapenvlees.

Van de wol kan je als mazzel hebt de scheerder betalen, heb hier in de buurt wat vilt lessen gegeven, ook iets waar ik mee verder wil, evenals de schapenwandelingen.

Leuk dat je daar zo enthousiast over bent, misschien moet ik de knoop gaan doorhakken en daar gewoon volgend jaar mee gaan beginnen.

Rammen kunnen ongelofelijk knokken, een paar jaar geleden had ik na het scheren 2 rammen die elkaar goed kenden bij elkaar in het weiland gelaten, mijn man en ik stonden met een kop koffie in de hand te kijken naar hoe ze een enorme aanloop namen, op elkaar toe renden en een mega kopstoot uitdeelden, waarna er 1 ram omviel, tegen de tijd dat we erbij waren was de ram (de grootste van de twee) al bijna dood, nek gebroken, heb de dierenarts nog gebeld maar kon hem een minuut later weer afbellen, heel heftig.

Sindsdien ben ik heel voorzichtig geworden.

Achmet en Pinky kunnen zich nu nauwelijks bewegen, maar elkaar ook geen schade toebrengen, ze hebben eten en drinken en over 2 dagen is de grote test.

Geplaatst:

Ja ik ben zeker enthousiast over wandeling met schapen, volgens mij zijn mensen opzoek naar autentieke ervaringen,

en dat klinkt beetje zwaar maar moet je nagaan hoe bv een stadskind zal opkijken om met je kudde meete lopen vergeet zo'n kind toch nooit meer.

Geef ze een pluk wol aan eind en ze hebben top dag.

Best wel kort dat rammen bij de ooien dan zijn en jammer dat ze ook knokken anders hadden ze mooi buiten de dektijd gezelschap in elkaar, had ik niet verwacht dat ze ekaars nek konden breken, nuja dan snap ik ook dat je voorzichtig bent want dan breken ze je been vast net zo makkelijk al zijn ze vast niet speciaal agresief tegen mensen

maar blijven toch dieren en je weet nooit.

Maar ik vindt leuk om je schapen verhalen te horen, en denk ook best moeilijk iets te verdienen of in iedergeval

zo uit te komen dat geen bergen kost en je toch fijn zo'n leuk hobby hebt, al ben ik nog steeds bang dat met zo heel veel schapen als je wilt in de toekomst mischien de leukigheid eraf gaat dat het mischien zwaar werk wordt door aantal maargoed dat weet je zelf beste natuurlijk.

Verschillende kleine kuddes van meer verschillende rassen lijkt mij ook leuk, vooral omdat je dan de verschillen ziet

Geplaatst:

De rammen komen ook bij elkaar hoor Hans, daarom zitten ze nu samen opgesloten, woensdag is de grote test, dan komen ze in het weiland, hopelijk gaat het goed, daar ga ik maar heel hoopvol van uit, beetje sparren zullen ze wel blijven doen, maar aangezien de dames er niet bij zijn lijkt het me dat ze weinig hebben om voor te knokken.

Ik probeer mijn rammen wel zo uit te zoeken dat ze niet agressief zijn, het eerste jaar hadden we een leenram die al vrij snel Satan heette, daarna hebben we nog een Beëlzebub gehad en toen was ik er wel klaar mee, de volgende ram was Mohinder, een rustige aardige ram en sinds vorig jaar hebben we Achmet, waar ik ook gewoon bij in het weiland kan komen net als bij Pinky die dit jaar gearriveerd is.

Toch heb ik voor de zekerheid altijd een stok bij me, je weet maar nooit.........

Rijk zal ik van de schapen nooit worden, dat hoeft ook niet, je kan de uren die je erin stopt niet rekenen, is ook niet nodig want daarin zit nu net het plezier.

Het moet altijd wel leuk blijven en met respect voor mijn dieren, anders houd ik er mee op, denk dat het best moeilijk zal zijn met een grote kudde, maar voor een paar jaar terug leek een kleine 100 me al ondoenbaar en dat wil heel prima.

Ik heb natuurlijk ook ongelofelijke mazzel, als kind droomde ik ervan om schaapsherder te worden en die droom ben ik toch maar mooi aan het verwezelijken, daarom wordt het denk ik ook niet snel teveel.

Weet nog niet hoe ik het ga aanpakken maar je hebt me echt geinspireerd om niet langer te dromen van mijn schapenwandelingen, volgend jaar ga ik ermee beginnen, de eerste wandeling wordt de toch van de dijk terug naar huis voor het scheren, is een goede 7 kilometer lopen, niet te ver maar toch ver genoeg.

Geplaatst:

Yola ik weet niet of je van knutselen houdt maar ik vondt een grapig natuurlijk eenvoudig te maken,

knutselschaapje dat vindt ik leuk kadootje aan eind van de wandeling

volgens mij heb je alles in huis/tuin foto schaapje moet je even vergroten dan zie je leuker het resultaat

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://hobby.blogo.nl/files/2010/05/schaap-en-lammetje-knutselen-maken.JPG&imgrefurl=http://hobby.blogo.nl/2010/05/04/schaap-maken-van-ei-wol-en-takjes/&usg=__l3OTtvSMgk86weIFtjC6vIQtUN8=&h=745&w=535&sz=110&hl=nl&start=1&sig2=ibLtZr2E-31phMmJb1limg&zoom=1&tbnid=MYrwgiJs8ckTrM:&tbnh=141&tbnw=101&ei=ly3dTtrdCIuN-wamodzaDg&prev=/search%3Fq%3Dschapenwol%2Bknutselen%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26gbv%3D2%26rlz%3D1R2GGLL_en%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

Heb je zoiets van een VVV kantoor, dat lijkt mij juiste plek om beetje bekendheid voor een wandeling te geven.

Geplaatst:

Hans, je bent bij deze uitgenodigd om mee te lopen als eregast als dank voor je meedenken en ik ga een schaap voor je knutselen, echt heel aardig!!!

Ga in het nieuwe jaar naar naar het Duitse vvv, verder heb ik een afspraak gemaakt met de dijkwacht om te kijken of ze hier ook nog mogelijkheden zien, we zitten hier namelijk in een nieuw aangelegd natuurgebied wat miljoenen gekost heeft.

Ben helemaal enthousiast, volgend jaar gaan we ook beginnen met lammetjesdagen, kunnen mensen lekker komen kijken en knuffelen en misschien zelfs flessen geven.

Ben zo druk met alles dat het af en toe blijft bij dromen (naast het verzorgen van mijn veestapel, familie beslommeringen, de verbouwing van onze boerderij en tuin.)praat al jaren van schapenwandelingen, denk dat dat zeker een succes kan worden, zou zelf ook zo meedoen als ik niet zo woonde als nu.

Van een herder weet ik dat ze lammeren adopteren laten, heel slim, ben ik ook mee bezig geweest maar komt ook niet verder, zou willen dat ik mezelf wat zakelijker en slimmer kon maken, ben meer van het ploeteren vrees ik

Geplaatst:
Ik ga alvast me rubber laarzen zoeken

Die ga je nooit vinden in die overvolle tuinen van je

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Ik ben een echte boer me groene laarzen staan voor de voordeur en ik heb ook nog twee paar,

bovendien ben ik nooit wat kwijt in mijn tuin ik weet precies waar alles staat.

Ik ben ook nog steeds niet uitgekocht het wordt voller en voller (smilie die zijn tong uitsteekt)

Geplaatst:

Iets zegt me dat we deze week nog 1 of meerdere lammetjes ter wereld zien komen. Het kan net zo goed nog langer duren hoor, maar ik merk veranderingen in het gedrag van de 'kudde'(van 4).

Ook is er een plekje in het gras, waar het lijkt alsof er getrappelt is. Dat wat onze andere ooi deed om een plekje te maken voordat ze haar lam kreeg.

Uiteindelijk is ze toen een eindje van die plek vandaan bevallen, maar toch.

Geplaatst:

Heeft je vriend niet getrappeld op dat plekje in het gras

ik hoop het voor je dat er geboren wordt, geen wonder met rare weer dat dieren ook de kluts kwijt raken

Geplaatst:

Ik zou haar apart in stalletje zetten met stro, mischien vindt ze haar plekje niet oke

en dan heeft ze lekker even rust.

Geplaatst:

ik zou zo spoedig mogelijk proberen apart zetten met andere dieren toch meestal beter, kun je de boel niet eerst met zijn alle de schuur in drijven en dan de niet goeie er weer uit laten 1 voor 1 tot zij overblijft, mag vast ook niet veel stress opleveren.

Als niet lukt kun je mischien een schuilhut even vlug maken met je pallets, dat heb ik je wel eerder zien doen

mischien met tijdelijke afrastering dat ze even apart maar toch ook bij de rest staat in een hoek van haar wei.

Welke schapen zijn dit een van de nieuwe rassen, mischien zijn de honden teveel in haar buurt wat haar angstig maakt verder weet ik ook niet, moeilijk lijkt mij dat best even kan duren zo'n eerste bevalling op nieuwe plek voor haar dan en waneer je nou veearts nodig hebt is ookal zo moeilijk te bepalen als ze verder gewoon doet.

Nouja vast neemt haar instinct het over en komt alles gewoon goed hoor.

Leuk zo'n lammetje maar heeft deze niet ook een binnenplek nodig zo raar geboren vlak voor de winter ipv erna.

Geplaatst:

Ze staan met zijn 4-en in een nieuw weitje, met schrikdraad. Er kunnen geen honden en geen andere dieren (varkens ofzo ) bij. Die staan een aardig stukje verderop. En we hebben er gisteren een schuilhutje neer gezet. Met daarin een lekker bedje van droog stro. Maar dat hutje negeert ze gewoon.

Zo maar eens lokken met wat voer of kool. Daar komt ze altijd wel op af. Maar daarna moeten we haar best een stuk 'vervoeren'.... Lastig. We hebben juist ruigere schapen zodat dat allemaal lekker vanzelf gaat Uiteraard gaan we er steeds kijken, voor als er toch wat mis gaat ofzo. Maar we hebben (nog) geen mooie verwarmde stal ofzo.

Geplaatst:

Spannend Jorieke!

't is ook niet het ideale weer voor een buiten-bevalling zeg brrrr

Zou ik ook wel even willen uitstellen.

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

woehoe, spannend

Ik weet al vast een naam :

Joachim , naar de duitse orkaan die nu daar raast

Maar beter zou zijn als het een ooitje-(s) wordt of niet?

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...