speets Geplaatst: 17 juli 2012 Share Geplaatst: 17 juli 2012 De diepvries zit vol, dus nu maar wecken (= nieuw voor mij ).Rabarber heet in de potten, tot het randje gevuld en in de ketel. Maar toen kookte het over: het kwam er aan alle kanten uit! Na afkoeling bleken de potten wel dicht te zitten, maar nu staat de inhoud weer 3 cm onder de rand. En het allergekste is dat de kleine pot weer wél tot bovenaan vol is gebleven! Ik wil ook courgettesoep gaan wecken, maar moet ik soms de potten niet meer tot de rand vullen?Heeft iemand ervaring met 'natte' inhoud wecken? Is het probleem soms dat ik het flink heb laten koken? Moet ik volgende keer soms een lagere temperatuur aan houden? (Is lastig, ik heb geen automaat) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 17 juli 2012 Share Geplaatst: 17 juli 2012 Hm, in mijn boekje staat dat je het bij die nieuwe potten gewoon tot de rand mag doen. Ik had vorig jaar hetzelfde met appelmoes, het werd een grote bende...De rabarber moet wel op 100 graden, en dan 30 minuutjes. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 12 juni 2013 Auteur Share Geplaatst: 12 juni 2013 Intussen heb ik me laten vertellen dat je rabarber niet hoeft te steriliseren: je kunt het rauw en gesneden in jampotjes doen omdat het zo zuur is dat er geen microorganismen in kunnen groeien. Dat vind ik een raar idee, maar als je het gewoon even goed doorkookt en dan kokend heet in (steriele) jampotjes doet dan is het prima houdbaar. Als jam, maar dan zonder suiker/pectine. De zoetstof voeg je later toe.Scheelt een hoop gedoe Hetzelfde doet een kennis met appelmoes (100g suiker/kg): gewoon in hakpotjes. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jootje Geplaatst: 12 juni 2013 Share Geplaatst: 12 juni 2013 Zo maak ik ook de rabarber klaar, alleen doe er wel vast suiker bij. Koken tot moes, heet in schoongemaakte ( hak) potjes. Staan bij mij wel in de koelkast, maar was na een jaar nog gewoon lekker! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
maartje Geplaatst: 16 juni 2013 Share Geplaatst: 16 juni 2013 Ik heb het ook eens geprobeerd met rabarber in schroefdeksel-potjes, maar die beschimmelden. Maar lees dat meer mensen het met succes op deze manier doen... misschien gewoon nog eens proberen (ook eens de tip gekregen bij appelmoes om de potjes nog in de oven te verhitten - dat werd een bende, alles kookte over. Was wel goed houdbaar Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
JanneMar Geplaatst: 17 juni 2013 Share Geplaatst: 17 juni 2013 Intussen heb ik me laten vertellen dat je rabarber niet hoeft te steriliseren: je kunt het rauw en gesneden in jampotjes doen omdat het zo zuur is dat er geen microorganismen in kunnen groeien. Dat vind ik een raar idee, maar als je het gewoon even goed doorkookt en dan kokend heet in (steriele) jampotjes doet dan is het prima houdbaar. Als jam, maar dan zonder suiker/pectine. De zoetstof voeg je later toe.Scheelt een hoop gedoe Hetzelfde doet een kennis met appelmoes (100g suiker/kg): gewoon in hakpotjes. Ja..ik doe dat ook met appelmoes.De rabarber schijnt ook rauw in een pot met gekookt afgekoeld water bewaard te kunnen worden in jampottenof beugelpotten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
speets Geplaatst: 17 juni 2013 Auteur Share Geplaatst: 17 juni 2013 @ JanneMarZiehttps://www.moestuinforum.nl/ouderwetse-zweedse-manier-bewaren-rabarber-t2061.html Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.