Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber wecken

speets

Aanbevolen berichten

De diepvries zit vol, dus nu maar wecken (= nieuw voor mij ).

Rabarber heet in de potten, tot het randje gevuld en in de ketel. Maar toen kookte het over: het kwam er aan alle kanten uit!

Na afkoeling bleken de potten wel dicht te zitten, maar nu staat de inhoud weer 3 cm onder de rand. En het allergekste is dat de kleine pot weer wél tot bovenaan vol is gebleven!

dscf351670181342548562.JPG

Ik wil ook courgettesoep gaan wecken, maar moet ik soms de potten niet meer tot de rand vullen?

Heeft iemand ervaring met 'natte' inhoud wecken?

Is het probleem soms dat ik het flink heb laten koken? Moet ik volgende keer soms een lagere temperatuur aan houden? (Is lastig, ik heb geen automaat)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 10 maanden later ...

Intussen heb ik me laten vertellen dat je rabarber niet hoeft te steriliseren: je kunt het rauw en gesneden in jampotjes doen omdat het zo zuur is dat er geen microorganismen in kunnen groeien.

Dat vind ik een raar idee, maar als je het gewoon even goed doorkookt en dan kokend heet in (steriele) jampotjes doet dan is het prima houdbaar. Als jam, maar dan zonder suiker/pectine. De zoetstof voeg je later toe.

Scheelt een hoop gedoe

Hetzelfde doet een kennis met appelmoes (100g suiker/kg): gewoon in hakpotjes.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook eens geprobeerd met rabarber in schroefdeksel-potjes, maar die beschimmelden. Maar lees dat meer mensen het met succes op deze manier doen... misschien gewoon nog eens proberen (ook eens de tip gekregen bij appelmoes om de potjes nog in de oven te verhitten - dat werd een bende, alles kookte over. Was wel goed houdbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intussen heb ik me laten vertellen dat je rabarber niet hoeft te steriliseren: je kunt het rauw en gesneden in jampotjes doen omdat het zo zuur is dat er geen microorganismen in kunnen groeien.

Dat vind ik een raar idee, maar als je het gewoon even goed doorkookt en dan kokend heet in (steriele) jampotjes doet dan is het prima houdbaar. Als jam, maar dan zonder suiker/pectine. De zoetstof voeg je later toe.

Scheelt een hoop gedoe

Hetzelfde doet een kennis met appelmoes (100g suiker/kg): gewoon in hakpotjes.

Ja..ik doe dat ook met appelmoes.

De rabarber schijnt ook rauw in een pot met gekookt afgekoeld water bewaard te kunnen worden in jampotten

of beugelpotten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...