aaf Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Hallo allemaal, Ik heb al heel wat afgezocht op internet over het wecken van andijvie, maar kan niet vinden wat ik zoek. We eten de andijvie nu als stamppot of gekookt, maar ik zou het ook graag inwecken maar als ik google op andijvie wecken dan gaat het alleen over andijvie die ingelegt wordt met heel veel zout en ik wil geen zoute andijvie Kan ik gesneden verse andijvie ook gewoon even blancheren en dan met kookvocht inwecken en zo ja hoe lang heeft het dan nodig in de weckketel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heylane Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 ben je niet bang dat het snot wordt als je het zo lang moet koken? (een half uur is toch meestal het minste wat je het moet wecken) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aaf Posted October 23, 2012 Author Share Posted October 23, 2012 Ja daar was ik ook al bang voor, maar zou een half uur genoeg zijn en welke temperatuur?Als ik toch bezig ben kan ik natuurlijk altijd een potje proberen en er na een half uur uithalen of zou het dan al helemaal prut zijn? Ik ben pas net begonnen met wecken, de sperziebonen en snijbonen zijn prima gelukt Nu nog even oefenen met andere groenten en fruit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heylane Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Ik kan in mijn weckboek niets vinden. Mijn gevoel zegt me dat het helemaal tot moes kookt. Maar probeer gewoon een half uur bij 90 graden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
phili Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 Hoi,in een heel oud boek staat een richtlijn:Andijvie wassen, snijden en ongeveer 30 minuten koken tot het blad geheel geslonken is. Flessen vullen tot 3 cm. onder de rand, goed aandrukken, volgieten met kookvocht en dan anderhalfuur steriliseren.Hoop dat je er iets aan hebt.Groetjes phili Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 26, 2012 Share Posted October 26, 2012 (sorry ) Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted November 1, 2012 Share Posted November 1, 2012 snot/moes. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brandnetel Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Sommige groentesoorten kun je beter invriezen. Andijvie is er een van. In niet te grove stukken snijden, 1 minuut blancheren en meteen daarna in ijskoud water dompelen. Goed uit laten lekken en dan invriezen. Wanneer je het wilt gaan eten kan je het zonder te ontdooien met een kopje water gaan bereiden zoals gewone gekookte andijvie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 mischien ot maar wij kweken groenlof voor de winter in plaats van andijvieblijft lang staan (dit jaar t/m maart en het was toch een nachtje -5) en smaakt prima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gezellig Posted September 8, 2022 Share Posted September 8, 2022 Dat kan, hoor. En het wordt geen snot: http://landentuinbouw.spinazieacademie.nl/2012/06/andijvie-inmaken.html?m=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts