appelvrouw Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 De bladcompost van vorig jaar is klaar. het is een mix van appelblad, hazelnoot, acer, boswilg, wilde pruim en walnoot. Het walnotenblad is het minst vergaan, maar die lag onderop en kan ik zo in stukken breken/wrijven.Ik heb de compost in zakken gedaan en een deel nog in de kruiwagen.Kan ik deze compost gebruiken om ook andere bessen dan blauwe bessen mee te mulchen? B.v de zwarte en aalbes?Nog andere tips behalve gebruik als potgrond?Zou de compost te zuur kunnen zijn door het gebruik van het walnotenblad?( ik kan heel veel walnotenblad bij de buren opharken, vandaar mijn vraag) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kamilla Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Elk composteringsproces is verzurend en dat geldt zeker voor boombladeren. In jouw andere nieuwe topic schreef je over brandnetelcompost. Brandnetels zijn van nature zeer siliciumrijk. Wie weet zou je deze twee compostsoorten daarom juist kunnen mengen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2012 Auteur Geplaatst: 2 november 2012 Dank Kamilla, mengen was nog niet in mij opgekomen... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RvO Geplaatst: 2 november 2012 Geplaatst: 2 november 2012 Als je zekerheid wilt hebben over de zuurgraad van bodem of compost kun je een testsetje kopen.Kost iets van een tientje, voor 5 tot 10 tests. Te koop bij een goed tuincentrum / bouwmarkt / growshop.Electronische meters gaan al gauw richting 100 euro, maar gaan natuurlijk ook veel langer mee; Voor ons amateurs is dat - gok ik - zo goed als levenslang. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2012 Auteur Geplaatst: 3 november 2012 Dat zou ik inderdaad kunnen doen RvO. Ik weet wel dat onze grond kalkrijk is..een beetje compost kan dus nooit kwaad. Ik vroeg me af of er mensen zijn die hun aalbes soorten(en kruisbessen/kiwi/tayberry) bladcompost geven..heeft iemand hier ervaring mee? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.