MacChouffe Geplaatst: 24 november 2012 Geplaatst: 24 november 2012 Hallo, De opbrengst van dit jaar was heel pover. Alles met een stevige wortel is niet uitgekomen alle andere groenten die boven de grond groeien was iets beter maar niet zoals verleden jaar. Daarom heb ik in augustus een groenbemester gezaaid over heel de moestuin om meer humus in de grond te brengen. Vandaag heb ik geprobeerd om hem in te werken maar aangezien het hier kleileem grond is was het een modderige bedoeling. De komende dagen geven ze geen droger weer dus zal het inwerken een probleem vormen. Daarom was mijn idee om over de groenbemester, die al afgemaaid is, een laag compost met zand te mengen en daarop een laag bladeren, in de hoop dat de groenbemester zo ingewerkt kan worden. Is dit een goed idee ? Mag ik de compost en bladeren afdekken met zwarte waterdoorlatende gronddoek om het verteringsproces te versnellen ? Alvast bedankt voor jullie antwoorden. Groeten, MacChouffe Quote
Jorg Geplaatst: 24 november 2012 Geplaatst: 24 november 2012 Er zijn bodemtechnisch weinig bezwaren om nog even te wachten met het onderspitten van de groenbemester. De groenbemester in dit stadium bedekken met compost en/of blad zou ik niet aanraden. Je sluit de laag natte onverteerde organische stof hiermee af van zuurstof wat het composteringsproces en het humus gehalte niet ten goede komen. Het toevoegen van zand heeft eveneens weinig nut. Mijn advies zou dus zijn om te wachten tot een wat beter moment om de groenbemesters onder te spitten. Breng je verder nog andere meststoffen op? Quote
MacChouffe Geplaatst: 24 november 2012 Auteur Geplaatst: 24 november 2012 Bedankt voor het antwoord. Moet ik gewoon wachten tot het droger wordt of pas in de lente onderwerken ? De enigste messtof die ik toevoeg is gedroogde kippen en koemest. MacChouffe Quote
Jorg Geplaatst: 26 november 2012 Geplaatst: 26 november 2012 Liefst ergens in de komende weken. Je doet er in ieder geval niet verkeerd aan om het aandeel humus te verhogen met de groenbemesters. Bij een bemesting met alleen gedroogde mestkorrels verhoog je het humus gehalte niet of zeer beperkt. Als er op geen enkele andere manier humus wordt toegevoegd kan het aandeel humus in de bodem zelfs afnemen. Zover ik weet bevatten gedroogde koe- en kippenmest namelijk maar een beperkt aandeel humus, afhankelijk van de samenstelling natuurlijk. Deze meststoffen geven vooral voeding en de humus die ze achterlaten in de bodem verdwijnt weer snel. Het aandeel blijvende humus is beperkt. Dat verhoog je door meer houtachtige langzaam afbreekbare materialen toe te voegen. Bijvoorbeeld door groenbemesters, compost, strohoudende mest, etc. Quote
MacChouffe Geplaatst: 27 november 2012 Auteur Geplaatst: 27 november 2012 Dank je wel voor de uitleg. Wanneer het terug wat droger wordt dan ga ik de moestuin omspitten, niet dieper dan 10 cm, zodat alles bedekt is. MacChouffe Quote
Nynkef Geplaatst: 27 november 2012 Geplaatst: 27 november 2012 Misschien is het een goed idee om een flinke laag dorre bladeren in de grond te werken?? Quote
Jorg Geplaatst: 27 november 2012 Geplaatst: 27 november 2012 Het probleem is dat die bladeren net wat minder goed verteren in de grond, beter is het om het blad eerst een jaartje in de compostbak te laten verteren. Eenmaal verteerd is het (eventueel samen met mest) wel een hele goede humus bron! Quote
Nynkef Geplaatst: 28 november 2012 Geplaatst: 28 november 2012 Bedankt voor je antwoord Jorg Heb ik net een nieuw topic geopend Quote
keesie Geplaatst: 23 december 2012 Geplaatst: 23 december 2012 Als grond nat is, niks aan en geen doek op doen. Grond kan dan niet meer drogen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.