Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

aardappelen aanaarden


wouttie75

Aanbevolen berichten

Ik was op youtube wat filmpjes aan het kijken over het aanaarden van aardappelen (earthing potatoes), nu zag ik 2 manieren, sommige dekten de pas opgekomen planten weer volledig af met zand/grond (tegen de vorst) en anderen aarden alleen de steel van de plant aan om te voorkomen dat de aardappelen groen zouden worden. Moet dit allebei ? Tot wanneer moeten we aanaarden voor vorstbescherming (half mei ??).

 

Misschien hebben jullie hier ervaring mee

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe al een paar jaar niet meer aan aan-aarden.

Het werd een grote onkruid zooi, als je er tussen komt is wieden erg lastig.

Ik heb een lap zwarte lanbouw-plastik van 7x5 op de omgespitte grond gelegd, kruis erin gesneden, met dikke plantstok gat gemaakt en aardappel erin. Doe dit al jaren en de oogst is prima. De aardappels die aan de oppervlakte komen worden niet groen door de zwarte plastik.

Ik denk alleen dat je met dit systeem moet uitkijken als je veel slakken in je tuin hebt. Die houden wel van die lekkere vochtige temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wout: We aarden aardappels ('earthing up') vooral aan omdat anders de aardappels die boven de grond komen groen worden. Aanaarden wordt voor het eerst uitgevoerd als de stengels hoog genoeg zijn om er grond tegen te werken. Dus wanneer de stengels ongeveer 23-25 cm zijn aard je ze 10 cm aan, dit aanaarden kan je naar behoefte ongeveer 1 of 2 keer herhalen (tot max 30 cm hoge walletjes).

 

Nog eventjes en ze kunnen weer de grond in (beste poot tijd half maart tot begin april)

 

Jos zijn systeem werkt ook goed, de grond warmt bovendien sneller op door het zwarte plastic. Enige probleem is dat (regen)water dat wat minder goed tot de aardappels kan doordringen (wat doe jij daartegen jos?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorg, de loss-grond heeft een uitstekende capilaire werking dwz dat het vocht uit de onderste grondlagen omhoog getrokken word.

Vanwege de plastic verdampt er ook weinig.

En inderdaad Koert voor de aardbeien gebruik ik anti-worteldoek.

Voor de vroege en late aardappels totaal 70 m2 werd me het worteldoek te duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik heb gisteren voor de regen mijn late aardappelen nog een handje kali gegeven en aangeaard voor zover dit mogelijk was. Nog even wat onkruid getrokken etc. Vannacht is bij ons zo'n 8 mm gevallen dus dat was wel de moeite waard.

 

Maar ik zou gewoon kijken of het nog mogelijk is zonder veel schade aan te richten in verband met de grote van je loof. Baadt het niet schaad het niet lijkt me.

 

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...