Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

aardappelen aanaarden


wouttie75

Aanbevolen berichten

Ik was op youtube wat filmpjes aan het kijken over het aanaarden van aardappelen (earthing potatoes), nu zag ik 2 manieren, sommige dekten de pas opgekomen planten weer volledig af met zand/grond (tegen de vorst) en anderen aarden alleen de steel van de plant aan om te voorkomen dat de aardappelen groen zouden worden. Moet dit allebei ? Tot wanneer moeten we aanaarden voor vorstbescherming (half mei ??).

 

Misschien hebben jullie hier ervaring mee

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe al een paar jaar niet meer aan aan-aarden.

Het werd een grote onkruid zooi, als je er tussen komt is wieden erg lastig.

Ik heb een lap zwarte lanbouw-plastik van 7x5 op de omgespitte grond gelegd, kruis erin gesneden, met dikke plantstok gat gemaakt en aardappel erin. Doe dit al jaren en de oogst is prima. De aardappels die aan de oppervlakte komen worden niet groen door de zwarte plastik.

Ik denk alleen dat je met dit systeem moet uitkijken als je veel slakken in je tuin hebt. Die houden wel van die lekkere vochtige temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wout: We aarden aardappels ('earthing up') vooral aan omdat anders de aardappels die boven de grond komen groen worden. Aanaarden wordt voor het eerst uitgevoerd als de stengels hoog genoeg zijn om er grond tegen te werken. Dus wanneer de stengels ongeveer 23-25 cm zijn aard je ze 10 cm aan, dit aanaarden kan je naar behoefte ongeveer 1 of 2 keer herhalen (tot max 30 cm hoge walletjes).

 

Nog eventjes en ze kunnen weer de grond in (beste poot tijd half maart tot begin april)

 

Jos zijn systeem werkt ook goed, de grond warmt bovendien sneller op door het zwarte plastic. Enige probleem is dat (regen)water dat wat minder goed tot de aardappels kan doordringen (wat doe jij daartegen jos?)

Link naar reactie