Rick Boom Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Haj mensen. Ik heb afgelopen jaar voor het eerst een moestuintje neergezet en het bevalt me goed. Nu wil ik graag uitbreiden, maar er ook mooie bloemen omheen zetten. Dan wil ik graag bloembollen die telkens nieuwe bloembollen aanmaken, zodat ik hier in principe m'n leven lang van kan genieten. Maar volgens mij doen niet alle bloemen dat? Hoe weet ik welke dat wel doen en welke niet? En iemand nog tips welke bloemen mooi zijn voor om m'n moestuintje heen?Dank u Quote
Lenepeen Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 Wil je alleen bloembollen? Als je lang plezier van planten wilt hebben kun je ook vaste planten neerzetten. Bollen en knollen moeten vaak voor de winter uitgraven worden en vorstvrij bewaard worden, terwijl vaste planten (ik heb veel inheemse soorten staan) vaak wel winterhard zijn. Eénjarigen zaaien zichzelf vaak makkelijk uit en heb je dus ook weinig omkijken naar. Het ligt er helemaal aan waar je van houdt. Blader eens wat in tuinboeken en schrijf op wat je mooi vindt. En probeer eens wat uit. Het hangt er natuurlijk ook erg vanaf op welke grond je zit en of je volle zon hebt of ook schaduwplekken. Januari is wel een heel geschikte tijd om lekker te mijmeren over je toekomstige tuin. Succes ermee! Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
nanda Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 Je moet dan kiezen voor zgn verwilderings bollen. Bij de tulpen zijn dat vaak korte tulpen. Maar het staat zowiezo op de verpakking. Narcissen komen bij mij ieder jaar terug met meer dan het vorige jaar. Hyacinthen komen ook vaak terug maar breiden niet zo uit. Tulpen moet je eigenlijk uit de grond halen of je moet gaan voor de verwilderings variant. (ik haal de bollen er nooit uit en dan raak ik de tulpen dus kwijt) Zoals Lenepeen zegt zijn vaste planten ook heel leuk. Ik ben dol op hoge floxen. Ruiken heerlijk en kun je goed van snijden.Verder heb ik veel vaste kruiden rond de moestuin staan: saliesoorten, rozemarijn, tijm, dragon enz. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 Je moet tulpenbollen uit de grond halen? Doe ik nooit En ze komen al 3 jaar na elkaar op hier in de tuin. En dat terwijl we hier totaal niet beschut wonen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 Doe ik nooit En ze komen al 3 jaar na elkaar op hier in de tuin. Pas drie jaar Jorieke ? Ik heb een oude bessenstruik in mijn tuin staan die in de loop der jaren over wat tulpenbollen heen is gegroeid. Die bollen krijg ik niet meer uit de grond (als ik dat al zou willen zonder de struik te beschadigen) maar ieder jaar komen die tulpen weer boven en bloeien ze weer. Dat geeft ieder voorjaar weer een vertrouwd gevoel . Zoiets van ... die eigenwijze tulpen laten zich weer zien ... niet kapot te krijgen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 Nou ik bedoel dat ze ook pas 4 jaar in de grond zitten. De daarop volgende jaren komen er steeds wat meer op. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Lenepeen Geplaatst: 30 december 2012 Geplaatst: 30 december 2012 Ik heb het ook over de zomerbloeiers.... Tulpen e.d hebben de vorst juist nodig om te gaan bloeien, zoals jullie óók wel weten Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Jorieke123 Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Maar ik reageerde op Nanda Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Heb tulpen bollen 12 jaar geplant nooit uit gehaald.Maar op de duur wordt het wel minder hoor.Van de 10 nu nog 3 staan. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Ed54 Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Ik heb hier toch ook de ervaring dat mijn gewone hoge (snij)tulpen het minder goed doen na een aantal jaren. Maar misschien heeft het ook wel met de grond te maken.Maar wat Rick zijn vraag betreft i.v.m. bloembollen rond een moestuin, zou ik dan toch kiezen voor zomerbloeiende en dan denk ik in de eerste plaats aan Dahlia's en die zou ik dan mengen met doorlevende bloemen of wat eenjarigen. Langbloeiende vaste planten zijn naast Phloxen bv. ook Margrieten, Helenium, Agastache, Centaurea, Geraniums, Rudbeckia, etc. Bij eenjarigen zijn bv. Cosmea en Zinnia heel geschikt en makkelijk. Quote
thea Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Ja goed voor de bijtjes en bevruchting van alles. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Lenepeen Geplaatst: 31 december 2012 Geplaatst: 31 december 2012 Jorieke, excuses, keek over het eerste berichtje heen... Ik vind de combinatie heel leuk. Ben gek op Alliumsoorten bijv. Daarbij vind ik in een moestuin goudsbloemen, korenbloemen, vingerhoedskruid, zonnehoed e.d. heel mooi. Heb nu voor het eerst ook voorjaarsbloeiers erin gezet, irissen en boshyacintjes enzo. Vooral lekker bladeren en kijken wat je aanspreekt. Wat voor soort tuin heb je voor ogen? Wil je perken aanleggen met snijbloemen? Laat je moes en bloem door elkaar lopen? Spiek eens in andermans tuin... Doe ik heel graag. Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
ilse Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 Ik geloof dat ik mijn vraag hier wel kan stellen.Zoals zovelen hier op het forum kriebelt het bij mij ook enorm om aan de slag te gaan met buiten zaaien.Maar ik probeer me nog maar in te houden. Heb al wel het een en ander gezaaid maar of het op zal komen weet ik niet. Nu heb ik van de week bloembollen gekocht en daarop staat dat ze van maart tot mei gepoot kunnen worden. Maar is dat slim met dit rare weer wat we steeds hebben? Kunnen ze daar tegen of wat is wijs? Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
ilse Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 Ik heb liggen:Ixia'sGlaminiornithogalumcrocosmiaen nog eentje maar die kan ik niet zo gauw vinden. Maar staat op alle dat ze in maart al gepoot kunnen worden... Kan geen temperatuur vinden Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 jawel , jawel , kan wel al. en als je het toch wat tricky lijkt, dan halverwege volgende week ( als we dan tenminste nog de grond in komen )Die orni , die kan sowieso wel . en de crocosmia ook . Volgende week zou ik ze allemaal doen ja. Quote
ilse Geplaatst: 21 maart 2013 Geplaatst: 21 maart 2013 volgende week gaat het 's nachts ook nog vriezen maar de temperatuur overdag is wel lekkerder.Maar dan ga ik het binnenkort toch eens doen. Bedankt! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.