Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb nog geen ervaring met zelf tabak kweken, ik ben er net pas mee begonnen.

Ik heb 4 soorten:

Maryland, net gezaaid op papier, kiemt nu goed

Monte Calme Yellow

Havana

Virginia

de laatste 3 ga ik later proberen wegens ruimtegebrek op het moment.

Je hoeft ook niet te roken om tabak te telen. De stengels (die de dierenwinkels ook verkopen) kan je in je kippenhok op de bodem leggen en in de legnesten tegen luis en mijt. Ook houdt de plant de meeste luizen bij je moestuin vandaan. Ongedierte houdt niet van nicotine namelijk

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Liesje,

Hoe is je tabak-oogst indertijd afgelopen!!, ben dit jaar ook zelf aan het kweken (6 verschillende soorten o.a. No:25, Virginia Dark Sweet, Alata, Havana, Binley, en Rustica), deze plantjes(zaadjes) zijn talrijk uitgekomen dit jaar, en zijn middels al 15-20cm doorsnede, ik verwacht een goede oogst dit jaar ondanks late lente.

Binnenkort komt er een aparte professionele forum voor tabak kwekers in Nederland beschikbaar, met alle info die je nodig hebt, en dat in combinatie met moestuinforum.nl, mooier kan het niet voor de doehetzelver.

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Geplaatst:

@Piroska Ik zou er niet op rekenen dat tabaksstelen de bloedluis uit je kippenren houdt....je kunt het daardoor iets onaantrekkelijker maken in bvb de legnesten maar als er niks anders is in het kippenhok dan gaan ze ook daar tussen zitten.

Gewoon vaak controleren op punten waar bloedluis zou kunnen schuilen en ingrijpen op het moment dat je er ook maar eentje ontdekt.

Ik werk zelf met Diatom (diatomeeen vermalen), ongevaarlijk, geen chemie en ik heb nooit bloedluis... iedere keer als ik de bedding verschoon dan spuit ik heel het hok er mee en alle nieuwe bedding die er in gaat. Bij het voer meng ik bij iedere zak die ik in de tonnen vul een paar gram bij tegen worm. Best kopen in een grootverpakking en een spuit erbij, je doet er lang mee en de investering is het waard. Mijn stokken heb ik rusten op een systeem waarbij de bevestiging regelmatig wordt ingesmeerd met slaolie zodat eventuele indringers daar neit op kunnen 'klimmen' zonder vast te plakken.

Verder kun je tabaksstelen bvb gebruiken om rond jonge fruitbomen en rozenstruiken te leggen zodat er minder mieren bvb naar toe trekken die bladluizenkuddes willen bijhouden op je boompjes en struiken...het werkt nooit 100% maar het is een eerste barriere, meer niet.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Bert,

Tijdens drogen (curen) kun je stroop/suikerwater vernevelen over de bladeren, om deze later te gebruiken als met een zoetige lucht, je schoonvader verbouwde ws verzets-tabak genaamd NO:25, deze ben ik nu ook aan het opkweken...

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Is best mogelijk, ik kan 't hem helaas niet meer vragen. Maar hij vertelde er vaak over. Ik heb hem er nooit zo precies naar gevraagd hoe hij het deed. Ik meen dat hij het vooral gebruikte als pruimtabak, maar zeker weet ik het niet.

Zaden over aan het einde van het seizoen of gewoon voor het goede doel?

http://zadenvoorleven.wordpress.com/posts/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...