Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo beste tuiniers!

I hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen ondanks dat het niet direct met een moestuin te maken heeft.

Het zou me verbazen als er hier geen mensen zijn met ervaring op het gebied van wijn of cider maken.

Een paar jaar geleden heb ik besloten me te wagen aan het maken van alcoholische cider door gist aan appelsap toe te voegen.

Het was de bedoeling dit te gaan doen met de appels die groeien in de tuin van mijn broer, maar we hebben de afgelopen jaren

helaas geen noemenswaardige oogst gehad. Gedurende die tijd ben ik ook begonnen met het produceren van mijn eigen gist.

Ik heb appelschillen in puur appelsap gedaan en de natuurlijke gist zijn werk laten doen. Dat is prima gelukt maar omdat we toen

geen appels hadden heb ik de schillen verwijderd en de fles gist in de koelkast gezet.

Deze winter, zo'n 2 jaar later, begon het weer te kriebelen en heb ik enkele liters puur appelsap gehaald bij de Lidl. Een heerlijk

product trouwens. Niet gefilterd en zonder toevoeging van enge zaken zoals conserveringsmiddelen. Ik hou er van om dingen

zonder budget te doen dus ik heb een plastic 5 liter fles weten te bemachtigen en heb mijn eigen waterslot gemaakt van een stuk

doorzichtige tuinslang. Alles netjes gesteriliseerd natuurlijk.

Ik heb de eerste liter sap in de fles gedaan en daar een flinke mok rietsuiker aan toegevoegd. Yep, ik hou van een zoet drankje.

De suiker heb ik opgelost en de rest van het sap toegevoegd. In totaal 3 liter. Echter, na een dag of 3 deed mijn brouwsel nog steeds

helemaal niks. Dat was natuurlijk teleurstellend en ik was van plan het hele zwikje op mijn compostbult te gooien ware het niet

dat de gist een paar dagen geleden alsnog wakker is geworden en flink zijn werk is gaan doen. De fles staat nu vrolijk te bubbelen

en technisch gezien werkt alles perfect.

Na een dag gisten ontstond er een dikke schuimlaag op het sap. Het schuim was helemaal doorspekt met bruine deeltjes. Nog een

dag later is het schuim verdwenen maar het heeft een ring van bruin spul op de fles achtergelaten, boven aan het sap. Ik weet niet

zeker wat dit bruine spul is. Het zouden gist deeltjes kunnen zijn, maar misschien ook een bijproduct van de bruine rietsuiker.

Het ziet er niet schimmelig uit, maar het baart me toch wel enige zorgen. De gassen die er uit de fles komen ruiken goed en niet

naar zwavel of iets viezigs.

Mijn vraag is dus of het normaal is dat er zo'n ring van bruin spul op de fles achterblijft als het schuim verdwenen is. Mocht het toch

fout zitten, is dit dan hoe schimmel op appelwijn er uit ziet? Ik zou eerder iets groens of zwarts verwachten bij een mislukking.

Hopelijk zijn er mensen met ervaring op dit gebied die mij van advies kunnen voorzien. Alvast hartelijk dank.

Met vriendelijke groeten,

John.

Geplaatst:

Uitstekend! Dank je wel.

Een doorzichtige plastic emmer? Leg dat eens uit aub. Is die misschien speciaal voor dit doeleinde gemaakt?

Dan zit er zeker wel een deksel op?

Ah! Topicje is naar de juiste sectie verplaatst zie ik. Dank u!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...