ilse Geplaatst: 2 februari 2013 Geplaatst: 2 februari 2013 Het seizoen begint alweer bijna en ben over van alles en nog wat aan het nadenken en aan het overwegen.Maar daarvoor kan ik wel informatie van jullie gebruiken en jullie ervaringen. Een aantal vragen:- is het mogelijk een koude kas neer te zetten op een plek waar regenwater een paar dagen blijft liggen als het flink heeft geregent?- wat kan je er allemaal in "verbouwen"- waar op te letten met neerzetten Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
harmony Geplaatst: 3 februari 2013 Geplaatst: 3 februari 2013 Hoi Ilse,Leuk dat je dit topic hebt geopend. Ik volg het graag, nu nog hopen op veel reacties. Sinds vorig jaar hebben wij een koude kas. 2x3m. Hij stond er pas begin mei als ik me goed herinner, ik heb er nog niet zo heel veel gebruik van gemaakt. Wel tomatenplanten in gekweekt, dat was heel leuk, en paprika's pepers en kruiden in gezaaid. Ik denk dat je er al vrij snel bijv spinazie in kunt zaaien, maar ik moet me er goed in gaan verdiepen. Het lijkt mij niet handig om de kas op een plek ze plaatsen waar water een paar dagen blijft staan. Dan gaat de boel al snel rotten vrees ik. Onze kas heeft 's ochtends al vrij vroeg zon en in hoog zomer tot een uur of 3. Dan kan het er wel erg heet worden. Veel water was het motto, mss dat ik komende zomer iets van kaasdoek oid aan de zonkant hang, zodat het licht wat getemperd wordt.Een beetje minder zon zou goed kunnen.Onze kas heeft 2 gootjes, daar hebben we regenpijpjes aan gemaakt die uitkomen op een speciekuip. Zo hebben we een groot deel vd tijd water en hoeven we niet zo met gieters te sjouwen. Groetjes,Monique Quote
Jorg Geplaatst: 3 februari 2013 Geplaatst: 3 februari 2013 - is het mogelijk een koude kas neer te zetten op een plek waar regenwater een paar dagen blijft liggen als het flink heeft geregent?Nee een grond die lang nat blijft is altijd nadelig, dat is niet anders voor de koude bak. Het zegt meestal wel iets over de staat van de grond. Ook al staat een groot deel van het grondoppervlak straks droog, probeer de grond te verbeteren door compost onder te werken en een keer diep te spitten. Daar ga je profijt van hebben. - wat kan je er allemaal in "verbouwen"Een heleboel. In ieder geval kan je er in het voorjaar het seizoen mee vervroegen en in het najaar wat verlengen. Denk bijvoorbeeld aan sla. In de zomer zou je er paprika, tomaat, komkommer in kunnen zetten die 'profiteren' van de beschutting en temperatuur. Maar er is veel meer mogelijk, de vraag kan daarom beter omgedraaid worden naar: waar wil je de kas zelf voor gebruiken? - waar op te letten met neerzettenZie vraag 1 over de grondsoort. Verder moet je denken aan een fundering om de kas o.a. mooi waterpas te krijgen. Quote
ilse Geplaatst: 3 februari 2013 Auteur Geplaatst: 3 februari 2013 jorg bedankt voor het verplaatsen. Zal me best niet niet teveel eromheen te babbelen Nu lees ik ook wel eens dat je een koude bak in de zon moet staan. Klopt dit of heb ik het verkeerd begrepen.En nog een vraagje:Die kleine kweekbakjes (groene bak met doorzichtige kap) kan je dat ook gebruiken als een soort koude kas alleen dan als mini?Ik heb er nu eentje buiten gezet met sla erin en romanesco om te kijken of dat werkt. Maar misschien kan jij mij daar meer over vertellen? Harmony ja dat water lijkt me toch ook niet zo handig voor zo'n bak.Maar heb al wat anders bedacht voor de plaats waar dat water zo blijft staan.Nu nog even nadenken over de na en voordelen van een koude kas en of ik daar een juiste plek voor heb ik me tuin.En dan natuurlijk even overleggen met manlief, dat is nogal het belangrijkste Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Jorg Geplaatst: 3 februari 2013 Geplaatst: 3 februari 2013 Is het nou een kas of een koude bak die je wilt plaatsen? De bak moet inderdaad op een lichte en zonnige plaatst staan, zeker als je er het meeste uit wilt halen aan het begin en eind van het seizoen. De groene kleine kweekbakjes zijn in deze periode van het jaar alleen voor gebruik binnen in huis. Je zou ook even met de thermometer kunnen kijken wat de temperatuur is overdag en 'savonds/'s ochtends. Quote
ilse Geplaatst: 3 februari 2013 Auteur Geplaatst: 3 februari 2013 tja ik ben nog beetje aan het ontdekken wat het verschil is hahahaEn heb het probleem dat de moestuin kriebels door heel me lijf heen gaat waardoor ik niet goed weet wat ik wilen tegelijkertijd alles wil lol. Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Nynkef Geplaatst: 3 februari 2013 Geplaatst: 3 februari 2013 Is het niet een mogelijkheid om je koude bak verhoogd neer te zetten? Dan heb je geen last van grondwater Mijn koude bakje (110*50 cm) staat op poten Voordeel; mijn kippetjes zitten er graag onder als het regent en ik hoef er niet op mijn knietjes bij Quote
ilse Geplaatst: 3 februari 2013 Auteur Geplaatst: 3 februari 2013 nynkef Ik denk toch niet dat die plek geschikt ervoor is want echt veel zonlicht is er niet. Meestal wel in de middag. 's Ochtends staat de zon op de vooruit en dan langzamerhand naar de achtertuin. Mijn moestuin gedeelte zit links tegen een schutting aan. Maar voor dat plekje hebben we al een andere oplossing gevonden. Klinkt wel leuk zo'n bak op poten! Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Nynkef Geplaatst: 3 februari 2013 Geplaatst: 3 februari 2013 Tja, mijn koude bak staat tegen de schutting waar vanaf 10 uur 's ochtends zon op staat en vanaf mei nog wel eerder denk ik Ik ga hem dit seizoen voor het eerst gebruiken, heb hem afgelopen herfst gebouwd, dus ik moet het allemaal nog ontdekken Quote
SWanders Geplaatst: 4 februari 2013 Geplaatst: 4 februari 2013 Lieve mensen, nieuw hier op het forum, dit jaar voor het eerst met een (hoveniers)vriend een groentetuintje beginnen hier in Friesland.Ik heb afgelopen zaterdag een simpele koude bak gemaakt van ca. 115cm lang en 50cm breed, taps aflopend van 55cm naar 30 cm. Nu, ik ben een ongelooflijke twijfelkont (achtergrond) en lees ik overal verschillende dingen over de koude bak. Vraag 1) Standplaats, wel of niet in de zon.Ik heb namelijk ergens gelezen dat een lichte plaats, maar niet in de zon het beste is, maar dan vraag ik mij af, hoe wordt het dan warmer binnen in mijn koude bak? Vraag 2) Opkweken van zadenMijn bak staat nu op betegeling, zonder bodem. Ik zou graag zaadjes willen planten in eierdozen (zodat ik deze weer makkelijk kan verplanten naar de volkstuin) en dezen vervolgens in de koude bak plaatsen. Stel als dit kan; kan ik ze dan gewoon op de bestrating zetten? of moet ik echt een ondergrond maken van hooi of stro? Alvast bedankt: een leek! Quote
thea Geplaatst: 5 februari 2013 Geplaatst: 5 februari 2013 Kan je niet op de grond zetten,dat is heel wat beter dan met eierdopjes te werken.Anders gewoon bloempotten in de groter maten dan kan het op de tegels blijven. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.