Ga naar inhoud

Verticaal tuinieren: archiefkast als broei(kas)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb het plan om een stalen archiefkast van 2m hoog, 1m breed en 40 cm diep te kopen en deze te behandelen met roestwerende verf. De deuren en scharnieren te verwijderen en dan 4 scharnierende voorzetramen te monteren. De ramen worden aan de zijkanten op het frame vastgezet met bouten. De kast komt in de achtertuin op het zuiden tegen een muur van het huis te staan, als de zon er op schijnt wordt de metalen kast verwarmd, de voorzetramen zijn licht getint (reeds gekocht) en zouden voldoende licht moeten doorlaten. Om een eventueel oven effect te voorkomen zou ik aan de bovenzijde (aan de binnenkant) een rolgordijn kunnen monteren om tijdelijke schaduw te creëren. Bij koude kan ik isoleren door er een deken over te gooien. In eerste instantie is het bedoeld om zaailingen op te kweken in het voorjaar en in de zomer om radijs e.d. te laten groeien in lage bakken.

Gaat dit naar jullie mening werken?

naamloos33981360152238.jpg

BonTon

Geplaatst:

De planken worden aan de achterzijde verhoogd zodat daar ook licht komt als het eenmaal gaat groeien. De bakken zouden denk ik ook niet 40 cm diep hoeven te zijn.

Bedankt voor het meedenken!

Geplaatst:

om voor te zaaien lijkt me dit wel goed geschikt, om bv radijsjes in te telen lijkt me het wat overbodig, kan evenzeer op de vensterbank buiten of op een muurtje ofzo. maar wat het voorzaaien betreft vind ik het wel een goede manier

Geplaatst:

Ik dacht er aan om de kast in het voorjaar in te zetten voor het voorzaaien. Dat hij thuis staat heeft het voordeel dat ik een goede controle heb over de groei en snel kan beluchten etc. Zijn ze groot genoeg brenge ik ze over naar de volkstuin.

In de zomer kan ik dan weer enige planken gebruiken om mini groenten aan huis te kweken.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
Ik dacht er aan om de kast in het voorjaar in te zetten voor het voorzaaien. Dat hij thuis staat heeft het voordeel dat ik een goede controle heb over de groei en snel kan beluchten etc. Zijn ze groot genoeg brenge ik ze over naar de volkstuin.

In de zomer kan ik dan weer enige planken gebruiken om mini groenten aan huis te kweken.

En in de winter óók als je er kleine tl verlichting monteert...

(Moet ie wel naar binnen)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...