Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hommels kweken/houden, werkwijze


Diet

Aanbevolen berichten

.... het is geen enkel probleem voor de hommel koninginnen om een paar dagen opgesloten te zitten..

 

Dat heb ik ook altijd zo begrepen, dat dit de manier is om gecontroleerd tot het vestigen van een hommelvolk te komen. Nooit zelf gedaan, nooit aan toe gekomen, maar ga ik ook zeker eens een keer proberen ... Leuk hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Hallo allemaal ik ben nieuw op het forum maar wat een leuk topic is dit. Ik heb dit ook al een bedacht om te proberen maar ik kan er weinig info over vinden of ik zoek niet goed op internet.

 

Mijn vraag is kan ik nu nog een hommel koningin zoeken of ben ik daar nu al te laat mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Fluf, Je kan zeker een koningin zoeken... Alleen zou ze dit jaar geen nest meer maken...

 

Aan het einde van het nest waar ze nu in zitten... Ontstaan er nieuwe koninginnen en darren (mannetjes hommels)... Zo gauw de nieuwe koninginnen bevrucht zijn gaan ze op zoek naar een goede schuil plaats voor de winter... En na hun winter slaap gaan ze hun nieuw nest beginnen...

 

Ik heb dit jaar geen koningin kunnen binnen kunnen houden in mijn zelf gemaakt nest kastje... Ik heb inmiddels wel 3 dozen uit de kassen mee gekregen... Waarvan er 1 nog bewoond wordt... En de andere 2 heb ik leeg gemaakt en schoon gemaakt met warm water en de voorraad suiker water + stuifmeelpollen weer gevuld...

 

En ik hoop een koningin er in te krijgen die gaat overwinteren...

 

31ddd257b6ac30bc2eae388ab7f98e6f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bart dank je wel voor de reactie terug.

 

Dus eigenlijk heeft het dan geen zin om dit jaar nog een hommel koningin te gaan zoeken gezien de nesten al klaar zijn zover,begrijp ik je zo goed?

 

Jammer ik dacht ,dat is leuk als dat lukt met mijn vakantie straks dat je dat kunt observeren maar dat feest gaat dus niet op. Ik wil ook zelf proberen een kastje te maken met 2kamers zover ik het begrijp.

 

Maar kan het zijn dat ze in de kast gaat overwinteren dan?

 

Leuk dat je zelf meerdere hebt staan(werk je in de kassen omdat je ze gekregen hebt als ik vragen mag? Leuke foto ook trouwens

 

Ik moet wat meer informatie zien in te winnen op Nederlandse sites over de hommel maar ik vind het nu smorgens vroeg al prachtig uurtje of half 7 zitten ze volop in de bloemen hier ,zo bijzonder om de natuur dan te zien.

 

Stuifmeel pollen weer gevuld? Wat moet ik daar precies onder verstaan?.

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog ff gauw wat foto's gemaakt van hoe een hommel doos van Natupol er van binnen uit ziet...

 

Op de laatste foto zie je stuifmeel pollen die ik aan de doos toegevoegd (links in de hoek)... Ik wil ook een deel door een vijs gaan halen... Zo dat het meer poeder gaat worden...

 

(Stuifmeel pollen zijn balletjes die gevormd worden door hommels... doordat ze de stuifmeel van de plant mengen met een beetje spuug... Zodat ze de stuifmeel mee kunnen nemen op hun achter pootjes)

 

Ik werk in het groente en fruit transport... Dus ik kom dagelijks bij de telers... En als ik zie dat ze de dozen niet meer gebruiken dan vraag ik of ik ze mee kan nemen... Want sinds dit jaar ben ik ook een beetje aan het hobbyen met hommels... Naast me nest kastjes met solitaire bijen....

 

Nog wat info voor het bij vullen van stuifmeel...

https://royalbrinkman.nl/kennisbank-gewasbescherming/hommels-voeren34587600c2b421ef29e77bd1864af1e5.jpgf10e5105e9b04f8e57ee2ef89b97e907.jpgd88127e6183beb5ce98bcbfc66071f55.jpg27bf71318dfaae3b18fed33b025de2b0.jpg97c6583d44b7f3c173512401af360c70.jpg387e801fee38cff89447c0604cd8790c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er interessant uit ,heel anders dan een zelfmaak kast eigenlijk toch althans zo heb ik ze nog niet gezien.

 

Op de 2de foto is dat het suiker water?

 

Oké dus stuifmeel pollen kan ik dan ook beter kopen voor volgend jaar,als het nodig is kan ik bijvoeden.

 

Dat is ideaal als je dan vaak in de kassen komt en dat tegen komt.

 

Heb je toevallig ook foto's van je zelfbouw kast?

 

Ja bijen vind ik ook prachtig om te zien maar ik durf me daar nog niet aan te wagen,eerst eens kijken of ik volgend jaar iets met hommels kan bereiken en ook veelste weinig kennis er van

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste 3 foto's zijn van me zelf gebouwde hommel kast (gemaakt van steigerhout... met onder de deksel een stuk plexiglas om de kast af te sluiten... en om te kijken wat de vorderingen in de kast zijn) En deze indeling heb ik eigenlijk over genomen van een gekocht kastje via internet (foto 4 en 5)...2ea8b7cbb764261f7c6e5e0b0b8cf68c.jpg2339fd1f8df4f02925baca51ac42a50a.jpg8c259217f8685db4b83dbeec86ec362a.jpg08ead30579ed2d9f1f6ab1db71c3c0fe.jpg3a7ee67d1f4fd8e3ba893946cdce3f75.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kast was dit jaar weer niet goed genoeg voor de koninginnetjes...

 

Ik heb begrepen dat de plaats, hoogte en in welke richting, waarin je de opening plaatst van groot belang is. Ze houden niet van tocht, vochtige deurmatjes en rondvliegend gespuis zoals vliegen, wespen en zo.

 

Kortom ik heb aan alles gedacht maar moet denk ik nog wat schuiven en ga komend jaar eens kijken of ik de kast in het geheel wat hoger kan plaatsen want zo bij de grond schijnt minder vaak wat op te leveren als wat hoger (ongeveer 1 meter boven de grond)

 

Het zijn in ieder geval geen koolmezen die zelfs in een oude regenpijp hun eieren kwijt willen.

 

Gr. Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een klein probleempje.... Me hommel dozen worden nu aangevallen door 10 tallen bijen!?! Gisteren heb ik ze uit de dozen gekregen... Maar deze morgen waren ze alweer in de dozen aan het kruipen... Dus de schuifjes staan nu dicht... En ik hoop dat ze het vandaag toch echt op gaan geven... Omdat ze niet meer in de dozen kunnen kruipen... En zo aan het suiker water kunnen van de hommels...32247daab0e3759c7cac98ecb0ec769c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeiii. Ja ik snap dat die bijen spekkie voor hun bekkie geroken hebben. Die kennen suikerwater maar al te goed van de imkers natuurlijk. En waarom 1000 bloemen aflebberen, als je ook ineens je voorraad kunt inslaan? Ik vrees dat je een tikje n probleem hebt inderdaad.

Het beste zou zijn de dozen tijdelijk elders neer te zetten. Omdat bijen aan elkaar doorgeven waar iets staat, en dat ook onthouden. Maar dat zullen je hommels niet zo fijn vinden misschien...

Daarnaast suikerwater altijd pas voeren in de avond, als de bijen al in de kast zitten. Dan zien die niet dat er iets lekkers wordt neergezet. En hoop ik dat je hommels het opgegeten / opgeslagen hebben tegen de ochtend.

 

Succes sowieso!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeiii. Ja ik snap dat die bijen spekkie voor hun bekkie geroken hebben. Die kennen suikerwater maar al te goed van de imkers natuurlijk. En waarom 1000 bloemen aflebberen, als je ook ineens je voorraad kunt inslaan? Ik vrees dat je een tikje n probleem hebt inderdaad.

Het beste zou zijn de dozen tijdelijk elders neer te zetten. Omdat bijen aan elkaar doorgeven waar iets staat, en dat ook onthouden.

Daarnaast suikerwater altijd pas voeren in de avond, als de bijen al in de kast zitten. Dan zien die niet dat er iets lekkers wordt neergezet. En hoop ik dat je hommels het ophebben tegen de ochtend. (Wacht. Weet even niet of je nu al hommels had, of dat je ze aan het lokken bent nog. Zoek ik even na...)

 

Succes sowieso!

Hey Charly ik heb op dit moment 2 volken hommels in de dozen zitten... En onder in die dozen zitten zakken waar het suiker water in zit... Wat de hommels via een lont kunnen op likken... Ik heb op dit moment de schuiven dicht gezet van de dozen wat betekend dat er niks in of uit kan... 60a03b237be597c2f58a405a4d58eb4f.jpgd8481de5718f2468e6d1e5b2f7336c46.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha. Dat is een ander systeem van suikerwater geven dan bij bijen. Daar geef je in het vlieg-seizoen kleine beetjes steeds en in de avond, zodat ze het echt op kunnen eten en dat het niet geroofd kan worden. Als er een constante voorraad is, wordt dat een stuk lastiger natuurlijk.

Lastig! Ik zal het de leraar van de bijencursus eens vragen...

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben een totale leek op dit gebied hoor, maar toen ik dit las, moest ik denken aan dat filmpje van henkg met die bijen die af en aan vliegen op een bakje met water. Tuurlijk kan het om de suiker gaan, maar ik vroeg me af of ze niet ook gewoon op zoek waren naar vocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...