Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hommels kweken/houden, werkwijze


Diet

Aanbevolen berichten

Nog altyd niets te zien aan de 12 nestopeningen en de korf als ook de 2 geimproviseerde nesten. Heb ook nog geen hommels in de tuin waargenomen

al wel een metselbij die in een bamboestok bezig is. Ik hoop dat de rest van de tuin wat op gang begint te komen want al de krokussen zyn jammer genoeg

al uitgebloeid. Iemand al een nest ? zou je met 1 nest als de nieuwe konigingen uitkomen de andere nesten mee kunnen bezetten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had nog wat resten 8mm multiplex staan en er 2 hommelkasten van gemaakt zoals op de site van http://www.hummelfreund.com/basteltipps/bauanleitung-1-hummelkasten-hummelpension/

 

De voorruimte iets aangepast met aansteekstuk om de gevangen hommel erin te laten.

 

img111466911367337464.JPG

 

De rest van de foto's zet ik bij mijn Moestuin Seizoen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie hommelkast Borsalino

http://www.myvideo.de/watch/6891099/Gartenhummel

Je zou misschien ook iets kunnen maken waardoor de hommels enkel de kleppen open krijgen als ze naar buitenvliegen.

En dat ze dan via een andere opening naar binnen moeten vliegen maar niet buiten kunnen. Dan zou je door een schuifje over de kleppen te schuiven de hommels gemakkelijk van je serre naar buiten kunnen verplaatsen en omgekeerd. Maar normaal gezien doen ze niets.

Heb in mijn schappen 2 hommelnesten geplaatst. In begin kwamen ze er allemaal uit en vlogen ze naar de grond. Eenmaal de zon er weer goed doorkwam konden ze zich terug goed positioneren. De dozen staan er nu 3 dagen in, en de hommels zijn in goede conditie. Ze vliegen voornamelijk naar de fruitbomen van de achterbuur.

De populatie loopt gezamenlijk op. Ik hoop als de nest in verval gaat en er nieuwe hommelkoningen uitkomen deze in de andere lege dozen kruipen en daar een nieuw nest starten. Er is keuze genoeg

Foto's zijn gemaakt iets nadat de dozen openen waren, de hommels wisten toen nog niet goed waar hun nest was en waren redelijk verzwakt.

 

2013-04-29-1688201367532778.22

2013-04-29-1689571367532830.23

 

Al enkele solitaire bijen aan het werk:

2013-05-01-1918571367532836.51

2013-05-01-1925521367532842.51

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb op de 2 hommelkasten 2 verschillende klepjes gemaakt.

1 met de zelf te openen klep zoals in de video.

De andere kast met een in en uitgang, zoals op de foto hierboven.

De uitgang kan ik gewoon blokkeren door er een stuk tape voor te plakken, mocht ik de hommelkast willen verplaatsen.

 

Is het niet zo als een nieuwe koningin (nee niet Maxima!) zich eerst goed vet eet en dan ergens de grond inkruipt tegen volgend voorjaar?

 

 

Je zegt 2 hommelnesten, heb je die ergens gevonden in de natuur of een gekochte van Biobest of Koppert?

 

 

Die doos voor de Biogluc hoe ziet dat eruit aan de drinkgelegenheid, een soort wiek me dunkt?

 

Had vorig jaar zelf wel zo een Mini van Biobest, doch had er op het einde een bende wasmottenlarven in.

Kreeg dat taai spinsel er zelfs niet uit zonder de plastieken binnekant stuk te trekken, heb die dan maar weggegooid na verzuipen van de engerds.

 

 

Denk te gaan werken met zo een drrinkflesje voor vogelkooien en in de drinkopening een soort wiek te steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe jonge koninginnen gaan na het paren (in de zomer) zich alvast klaarmaken voor een hele lange winterslaap, na zich flink volgegeten te hebben kruipen ze inderdaad in de grond en niet in een doos.

 

Voor mijn drinkflesjes gebruikte ik altijd de reageer buisjes van plastic, (een soort laboratorium buisje) met een afsluitbaar dopje, dit kun je vullen met honingwater onderaan het buisje ongv. op 1 cm maak je met een gloeiend hete speld een erg klein gaatje, de hommels steken hier hun lange tong in om te drinken, dit werkt erg goed! De flesjes zullen niet spontaan leeglopen.

 

Het grootste probleem zijn de wasmotten, het zijn vliegende heel dunne kleine nachtvliegers ze kunnen praktisch overal doorheen kruipen, ze verwoesten erg snel zo'n nest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Barsalino:

 

Nesten komen van Biobest het gaat om standaardnesten (dus tussen de 50-80 werksters per doos).

Gisteren is gekeken hoe het was gesteld met de populatie. Ik denk dat ze nu bezig zijn met hun 2e broed ?

2013-05-07-1930761368020172.43

 

De suikeroplossing wordt met een wiek aan de hommels gegeven. Zie hieronder:

Als je graag enkele dozen hebt, pm me dan maar.

suiker-oplossing-bij-vullen-296291361227923.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...
  • 10 maanden later ...

Hallo allemaal,

 

Mijn naam is Jeroen en ik ben nieuw op dit forum. Ik kwam hier terecht omdat ik door het zien van een hommelnestkast bij het tuincentrum mij wat meer ben gaan orriënteren. Ik kwam er al achter dat een nestkastje zoals ik ze had gezien bij het tuincentrum hoogst waarschijnlijk niet zal werken en al snel kwam ik op de Duitse sites en ook hier. Het verhaal van Diet, Borsalino en Persica, maakte mij nog enthousiaster en al snel was de basisbak van mijn hommelnestkast klaar. Ik heb hiervoor de ontwerptekeningen van www.hummelfreund.com gebruikt en zo ook de inloop (vorbau). Nu de afwerking, de binnenbak en in de planning een webcam in de bak en temperatuurmeter en alles draadloos aangesloten op mijn laptop... Alles op m'n dooie gemak want ik heb nog wel even en ik ben Pietjeprecies. Als 'deksel' heb ik gekozen voor een natuurstenen tegel die ik bij een vriend op maat heb laten zagen en aan de onderzijde heb laten voorzien van 4 drupgootjes, zodat het regenwater niet de bak inloopt.

 

Ik ga in het voorjaar een koningin proberen te vangen om mijn hommelnestkast ook echt in 2015 te laten bewonen.

 

Ik zal een dezer dagen wel wat foto's plaatsen van mijn hommelnestkast en wat vragen stellen aan de ervaringsdeskundigen hier. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de ervaringen van de topicstarter en leden die reageerden op zijn verhaal. Ik wilde ook even kijken of dit topic nog in trek is en of degene die destijds dit topic opende en degene die er op reageerden nog actief zijn op dit forum. (zo te zien wel).

 

Vriendelijke groeten,

 

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hey Allen

 

Hoe staat het bij jullie met jullie hommel nesten

 

Vorig jaar heb ik zelf een hommel nest aangeschaft type kunnen jullie terug vinden eerder vermeld in dit topic.

Mooi gemaakt en voorzien van het nodige nest matriaal. bij voor het starten van een hommel nest.

Alles ingericht en zelf nog wat droog mos en hondenhaar toe gevoegd, daar ik gelezen had dat dit ook geschikt was als nest matriaal...

En het nestje op een mooi plaatsje geinstalleerd bij de groenten tuin..

 

Bij het opmerken van de eerste hommes ben ik dus op jacht gegaan, en na de 3 de poging had ik succes.

Het nest werd bezet door een kleindere hommel soort.

 

 

Deze koniging was aan het nest goed begonnen. En de eerst weken was het dan ook een op en aan gevlieg... maar na een tijdje werd het steens rustiger.

Ook merkte ik dat het nest klein bleef , 5 hommels in totaal

Enkele dagen / weken later was het volledig stil en na controle vond ik 3 lijken in het nest.

 

Als verdere info kan ik geven

Locatie hommel nest

+- 50 cm hoog geplaatst

Op een plaats waar ze de ochten en avond zon hebben. Dus warmste van de dag zitten ze in de schaduw.

Bij mijn groenten tuin waar ze toch in de directe omgeving al wat lekkers vinden ...

 

Heeft iemand hier ook ervaring mee ? Kan het zijn omdat ik geen suikerwater in het nest had, ze toch te zwak waren ?

Of een ander insekt die het nest kapot heeft gemaakt, wat ook soms gebeurd bij bijen heb ik gelezen ?

 

Graag had ik geweten of ik iets fout heb gedaan want dit jaar wil ik zeker weer terug proberen,

 

Als nest matriaal dacht ik aan volgende

 

gedroogd mos samen met Honden haren en konijnen haren

Ook zal ik dit keer een welkom geschent voorzien, suikerwater.

 

 

Over enkele dagen / weken zullen de eerste wel weer tevoorschijn komen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Hallo

 

Even een vraagje ik heb vandaag een boomstammetje uitgehold om als hommel nest te dienen . samen met mijn 8 jarige dochter lekker hobbyen .

Nu is mijn vraag gewoon wat zoetigheid erin zetten en afwachten of een hommel vangen en erin stoppen?

hommel-118701426952922.jpghommel-267071426952933.jpg

 

Uiteindelijk zit er natuurlijk een dak op

 

groetjes jeremy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is mijn vraag gewoon wat zoetigheid erin zetten en afwachten of een hommel vangen en erin stoppen?

 

Een hommel koningin is er kritisch, liefst moet haar toekomstige nestplaats ooit al eens bewoond zijn geweest door een mezen of muizennest.

Je boomstammetje ziet er geweldig leuk uit, maar heb je het ergens mee dichtgesmeerd? ik zie op de foto houtvulling?

 

Een nestkastje is vaak veel te klein voor een hommelkolonie...

 

Geur is erg belangrijk voor de hommel, liefst moet alles een natuurlijke geur hebben... de geur van een oud muizennestje is optimaal en vergeet niet een dotje uiterst zachte vacht (dierlijke wol)in het nest aan te brengen. zoetigheid is niet echt nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze koniging was aan het nest goed begonnen. En de eerst weken was het dan ook een op en aan gevlieg... maar na een tijdje werd het steens rustiger.

Ook merkte ik dat het nest klein bleef , 5 hommels in totaal

Enkele dagen / weken later was het volledig stil en na controle vond ik 3 lijken in het nest.

 

Indien een koningin het nest accepteert ga je in de eerste paar weken enkel de koningin zien foerageren om voedsel te verzamelen, nectar en stuifmeel, nectar voor de energie en stuifmeel pollen voor de eiwitten. Aanvankelijk legt ze een voedselvoorraad aan en legt een aantal eitjes rondom de stuifmeelpollen, ze bedekt deze eitjes met haar lijf om ze warm te houden, precies zoals een broedende kip dit doet, Na een paar weken komen de enkele hommels uit hun cocon tevoorschijn, het zijn zeer kleine hommels, deze gaan de voedselvoorraad aanvullen....op deze manier ontstaat er uiteindelijk een heel volk.

 

Als een beginnend nest verlaten wordt kan dit meerdere oorzaken hebben, ...een koninginhommel kan altijd verongelukken zo kun je nog meerdere oorzaken bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn antwoord heeft wat langer geduurd dan beloofd en dan kwam het mooie weer ook nog eens eerder dan ik had gepland.

 

We zijn inmiddels een paar warme dagen verder en ik heb niet stil gezeten. Mijn hommelnestkast is klaar en staat keurig in de tuin. Bij de eerste mooie dagen ben ik met mijn vangmateriaal de volkstuin op gegaan en al snel had ik de eerste dikke hommelkoningin gespot en had ik haar ook al vrij snel gevangen. Vol goede moed 'Majesteit' in haar paleis geplaatst en zoals hierboven beschreven haar een nachtje laten wennen. De volgende dag was het weer prachtig weer en de hommelnestkast kreeg in de ochtend een paar zonnestralen zodat de temperatuur binnenin zo'n 13°C was. De portkurk uit de inloop gehaald en na ongeveer 10 minuten kwam ze naar buiten en bleef geruime tijd op de veranda zitten, vloog wat later een stukje naar beneden en bleef daar even zitten. Toch vertrok ze wat later richting een ander oord en is ze helaas niet meer teruggekeerd.

 

De tweede koningin een paar dagen later gevangen, wederom op de volkstuin en deze koningin heeft ruim een nacht in het verblijf gezeten. Toen de kurk er af ging was ze binnen 10 seconden buiten en had ik het nakijken...

 

Vandaag wederom naar de volkstuin en na enig zoeken zag ik op een onbewerkte tuin een hommelkoningin op de bloeiende dovenetels zitten. Ze vloog even op en leek in de grond op zoek naar een nestgelegenheid. Met een klein netje had ik haar zo gevangen en ook haar een klein uurtje in de koelkast laten kalmeren en hierna in mijn hommelnestkast gezet, keurig in een holletje van kapok, kort geknipt schapenwol en wat droog gebruikt nestmateriaal uit een mezennestkasje. Ze zit er nu nog in en ik bedenk nog hoe lang ze zal blijven zitten. Het weer gaat wat achteruit dus misschien is het raadzaam om de kurk er gewoon even op te laten zitten? Zoals ik kan zien blijven ze bij minder weer (dus bewolkt en koud) op een beschutte plek zitten. Kan ze net zo goed in mijn nestkast bivakkeren lijkt mij, of zie ik dat verkeerd?

 

Bij de ingang heb ik een legoblokje met suikerwater (2 delen vruchtensuiker, 1 deel suiker en 1,5 deel water) en een blokje met wat zuivere imkerhoning. Ze kan dus even vooruit om op krachten te komen.

 

Ik hoop dat mijn derde poging succesvol is en we de komende zomer mogen genieten van het in en uit vliegen van ons eerste hommelvolk.

 

2015031216460742231427143721.jpg

2015031216461690601427143738.jpg

 

 

Gr. Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jeroen, ik denk dat je goed bezig bent maar heb geduld, de aanhouder wint.

 

Volgens mij moet een zoekende koningin er ook echt 'klaar' voor zijn om zich ergens te settelen, ik vermoed dat ze na het ontwaken uit haar lange winterslaap zich de eerste tijd gaat toeleggen om op krachten te komen, dus eerst veel voedsel tot zich neemt en hierdoor geprikkeld wordt om een nest te beginnen. Vergeet niet dat hommels in deze periode van het jaar/guur, nat en koude nachten veel energie nodig hebben, ze kunnen via het eigen lichaam warmte opwekken.

Mijn ervaring is dat ze makkelijk bijenhonig verdunt met iets water makkelijk kunnen opzuigen, makkelijker dan puur honig.

 

Enkele dagen in de kast opsluiten kan een meerwaarde hebben aangezien ze hiermee een geurspoor achterlaat in de kast, mocht ze onverhoopt de kast toch niet aantrekkelijk genoeg vinden zou dit geurspoor voor een volgende koningin weer aantrekkelijk kunnen zijn voor een volgend exemplaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Persica,

 

Bedankt voor je duidelijke en heldere antwoorden.

 

Natuurlijk is het wat kunst en vliegwerk om de koningin in je kast te laten blijven en is daarbij het ongeduld en de teleurstelling als de koningin (hoe haalt ze het in haar hoofd?) mijn kast niet aantrekkelijk genoeg vindt.

 

Ik heb/had het idee dat het 'nu of nooit' is en dat ik anders te laat ben en alle koninginnen al een plekje hebben gevonden. Zoals ik uit jouw verhaal kan opmaken denk jij dat deze periode van, het uit de overwinterplaats komen, naar het vinden van een nestgelegenheid wel wat langer kan duren dus.

 

De koninginnen die ik nu heb gevangen zijn vrij groot, is er ergens een site waar ik kan achterhalen welke soort dit precies is?

 

Verdere tips zijn natuurlijk erg welkom. Komende dagen ga ik me storten op het zaaien van de zaden die ik vorig jaar heb verzameld op de volkstuin (vingerhoedskruid, stokroos enz.) Schijnen de hommels dol op te zijn.

 

Gr. Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...
  • 1 year later...

Omdat ik m'n hommel kast over heb verhuist naar m'n moestuin kwam ik ook weer bij dit topic terecht.

 

Helaas is in 2015 geen hommel koningin gecharmeerd geraakt door mijn schitterend verblijf. 2016 was voor mij een heel druk jaar en heb ik er geen tijd in kunnen steken en dus ook leegstand.

 

Dit jaar hoop ik dat ze vanzelf gaan komen want het vloog afgelopen week al hoopgevend dichtbij mijn kast.

 

Wens is dat het gewenste hommelvolk mijn moestuin en kas gaat bezoeken voor bevruchting. Heb een heel leuk 'tafeltje' kunnen maken waarop het suikerwater wat ik eerder benoemde kan aanbieden. Deze hangt precies in mijn raamopening van mijn kas als lokkertje. Zal de foto's nog wel hier plaatsen. Vorig jaar dit tafeltje in mijn eigen tuin bij huis gebruikt en de hommels vlogen af en aan.

 

Op het complex staan ook bijenkasten van de imker.

 

Ik houd jullie hier wel op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Mijn hobby projectje...

 

Pas geleden een hommel hotel gemaakt van steigerhout, water vast multiplex voor het dak en een plexiglas plaatje... Zodat je kunt zien wat er in de nestkast gebeurd...

Ik heb de kast gevuld met kapok, katte haar en een klein beetje hooi...

 

Inmiddels een koningin gevangen en in de kast geplaatst... En zo gauw de vorst weer voorbij is... Halen we de prop uit de in/uit vlieg opening... Zodat ze hopelijk een volkje gaat stichten in het Hommel hotel...b30e3124655a845956054f846c1dbebb.jpg4c8506555ce1d554c85adf6a36ea25a0.jpg297a86c67c4fa75b9b5b7f08df7443ac.jpg7cf65b174086b8ac227d727f70edf9aa.jpg

f8a3a8cca8fe06b0aba2553efffaee67.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat het elders ook wordt gedaan en dat ze het overleven betekent niet dat het goed is.

 

Hommels in kassen is ook niet okee. Vaak kunnen de uiteindelijke nieuwe koninginnen de kas niet uit en sterven dan. En dan heeft het hele gebeuren dus alleen winst opgeleverd voor een teler, en voor de hommels heeft het niets opgeleverd, geen nageslacht, niks.

 

Ik begrijp wel dat dat niet jouw intentie is, maar hommels horen gewoon lekker vrij en blij zelf te beslissen waar ze een nest bouwen. En als je de omgeving hommelvriendelijk inricht, dan komen ze vanzelf wel. Ik heb een paar jaar geleden een hommelvolkje in de voortuin gehad, was nog wel een toestand omdat de kortste weg tussen het nest en de bloemen in mijn achtertuin recht door mijn huiskamer was.

 

En afgelopen seizoen had ik zo bizar veel hommels op de volkstuin dat er wel ergens een nest moest zitten, geen idee waar. Ik laat het dus verder maar zo'n beetje aan de hommels zelf over, maar als je ze echt serieus wil lokken zou ik geen kattenhaar gebruiken maar muizenhaar en wat ouwe muizenkeutels rond de ingang strooien. Hommels hebben een voorkeur voor verlaten muizennesten, ondergronds of op hoogte, dat maakt niet uit. En een drinkplek vlakbij zonder verdrinkingsgevaar, dus bijvoorbeeld een platte schaal of een bak met steentjes erin, is ook vaak een pre wat betreft keuze voor een nestlocatie. En uiteraard de planten/bloemen in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...