citroen Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 wie heeft ervaring met het geven van vloeibare plantenvoeding in de aardbeienteeltvloeibaar op basis van potas zoals vloeibare tomaten mest Quote
citroen Geplaatst: 20 maart 2013 Auteur Geplaatst: 20 maart 2013 of er al iemand vloeibare tomaten mest gegeven heeft aan zijn aardbeien ,en of dat voldoet ,en hoe dikwijls moet er bemest worden (ik ga ze telen in bato bakken)of ervaring heeft met een andere vloeibare meststof op basis van potas ,of andere samenstellingelk bemesting advies voor aardbeien is welkom Quote
Bit Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 Vloeibare mest voldoet prima. Vaste mest ook. Op zich hoeft het niets uit te maken in welke vorm je mest. Je vraag is dus meer gericht op de mate van mesten, tijdstip , snelheid van vrijkomen van de mest voor de planten ?In het topic van Borsalino over het aardbeien kweken buiten de volle grond worden daar veel tips over gegeven, en over de mate van mesten, zoals hij en anderen dat doen. In bakken zal je het mesten van de aardbeien wat nauwgezetter in de gaten moeten houden. Zeker. Afhankelijk van hoeveel planten je hebt staan in welke maat bakkeninhoud, moet je zelf even kijken natuurlijk. Elke situatie kan wat anders zijn. Tip is hier misschien, dat aardbeiplanten gevoelig zijn voor overbemesting. Aan de andere kant laten ze ook vrij snel een gebrek zien. Bladverkleuring bij Kaliumgebrek bv. In het algemeen is het volgen van de richtlijnen gegeven bij het mest-preperaat wat je gekocht hebt de basis. Ik ga deze/volgende week beginnen met de basisbemesting. Maar ik teel ze in de vollegrond. Staan jouw bakken buiten ? zou ik ook zo zachtjes aan gaan beginnen, na de komende vorst. Ik weet niet wat voor grondmengsel je gebruikt in je Bato-bakken ? Maar daar zal uitspoeling wellicht een aspect zijn. Dus minder mesten , maar frequenter ? Basisbemesting heeft de nadruk op stikstof. Later verschuift dat naar de bloei toe naar kalium. Er is veel over te vinden op allerlei site's en in tips van Erwin, ook op dit forum. Kortom , de exacte hoeveelheden en samenstellingen heb ik niet paraat voor je, maar worden op tal van plaatsen op dit forum gegeven. Zoek daar eens ?Borsalino of een ander kan wellicht ook hier nog eens een tip toevoegen ? Quote
Borsalino Geplaatst: 20 maart 2013 Geplaatst: 20 maart 2013 Ik zou zeggen, gewoon proberen, met proberen en testen weet je wat kan en juist niet.Een gedeelte geef je juist iets en een ander gedeelte juist niet, doe ik ook zo. Maar pas vloeibare meststof aan aardbeien in bakken-potten als de bladeren beginnen te gutteren, dit zijn de waterdruppels aan de randen van de bladeren.Zeker bij verse geplante frigoplantjes, overjaarse aardbeiplanten mogen als ze beginnen te groeien eerder bemest worden met mondjesmaat. Het gutteren geeft aan dat de worteldruk zo hoog is dat de wortels het water door het blad heen persen tot op de randen.Evenwel worden de randjes bruin na bemesting, dan zijn ze overbemest! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.