Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

De Tuin van Jasmin

Featured Replies

Geplaatst:

We worden nog creatief met al die courgettes

Good things come in small packages

Geplaatst:
Mijn schoonzus schijnt een recept voor lekkere courgettecake te hebben zei mijn schoonmoeder afgelopen weekend. Die ben ik nog van plan om op te vragen bij haar.

Ja doen!! Ik kan geen courgettesoep meer zien

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Rare fratsen in mijn tuin... mijn pompoenen, courgettes en patissons reageren behoorlijk onvoorspelbaar. Mijn boternoot-plant produceert ronde vruchten, de patissons trouwens ook, en officieel waren ze niet-rankend... maar ze gaan agressief te keer, rijzen gewoon de pan uit, nemen de boel gewoon over. Een courgetteplant die donkergele vruchten met groen buikje moest geven: geeft dingen die weer aan een een lichtbruine boternoot doen denken... toch courgette... en geen pompoen...

Ze staan allen in mijn permabedjes... nou dat lijkt me een groot succes, want alles wat daar in staat groeit als een bezetene ...

Mijn forse pompoen staat ironisch genoeg in een grote bloempot. Minder bladontwikkeling, wel een giga-vrucht.

Met de meloentjes schiet het niet echt op. Wel bloemetjes, geen vruchtvorming. Ik kijk het nog even aan, anders gaat alles er uit, want anders is er straks niet genoeg tijd om te rijpen, mocht er toch nog vruchtvorming plaatsvinden...

De buitentomaten beginnen ook voorzichtig met kleur op de wangen... Buiten worden de trossen forser dan binnen. Ook het formaat van de tomaten lijkt groter te gaan worden dan binnen. Daar staat tegenover dat de binnentomaten al flink geoogst zijn, véél sneller rijp.

Ook de binnen paprika's zijn al geoogst.

Trouwens: ook met de paprika's en de pepers is er het een en ander goed mis. Mijn rode peperplanten geven blokpaprika's die op zich wel pittiger van smaak zijn. De officiële blokpaprika's schieten maar matig op: 1 hele grote, en verder niks meer te melden...

Zowiezo... de paprika's (alles volle grond) gaan niet zo lekker. Die hadden een flinke klap gehad met die droge periode. Zijn ze inmiddels overheen gegroeid, maar toch...

Geplaatst:

Hebben je groenten identiteitscrisissen?

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur
Hebben je groenten identiteitscrisissen?

Behoorlijk. Ik had dat grapje ook al in mezelf bedacht... ha, ha...

Ik denk dat ik volgend jaar meer met officieel zaad ga werken. Minder soorten, minder keus, maar wat degelijker. De pret op dit moment is er nog steeds hoor. Maar ik zou wat meer controle op de uitkomst willen hebben...

De eerste soja-peulen trouwens ook al gespot: harige dingen... ben benieuwd hoe dat verder gaat als ze groter worden...

Geplaatst:

Met je pattison gaat het denk nog wel goed komen klein zijn ze wat rond dat schotelvormige platte komt later.

Ik herken wel wat je bedoelt met officieel zaad gaan werken

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
Mijn schoonzus schijnt een recept voor lekkere courgettecake te hebben zei mijn schoonmoeder afgelopen weekend. Die ben ik nog van plan om op te vragen bij haar.

Ja doen!! Ik kan geen courgettesoep meer zien

Heb je hem al gespot in het topic courgetten recepten? Heb alleen de amerikaanse cups nog niet om kunnen zetten in normale maaten. Heb je er zo'n cup-maat?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
  • Auteur
Met je pattison gaat het denk nog wel goed komen klein zijn ze wat rond dat schotelvormige platte komt later.

Ik herken wel wat je bedoelt met officieel zaad gaan werken

Dat zou mooi zijn. Nou lijken het oversized vijgen, en die vliegende schotelvorm leek me juist zo leuk ter variatie...

Je leert er best wel van, van dat experimentele zaad. Sommige dingen pakken juist goed uit. Ik heb reusachtige zonnebloemen, volgens mij uit dierenvoer. Mijn idee was: dat moeten gewoon grote gaan worden, anders is het niet rendabel voor dierenvoer. Ook de naaktzadige pompoenzaden pakten goed uit. Wist eerst niet eens dat zoiets bestond, maar bedacht op een moment dat voor de commerciële handel het ook niet rendabel is om al die pitjes te pellen...

De korianderzaadjes uit de keukenkast: schieten heel snel in uitbundige bloei: gunstig voor zaadteelt. Daar gaat in de toekomst bladkoriander naast voor het blad. Heb ook die zaadjes gebruikt voor de zaairij met winterwortel: bescherming tegen de wortelvlieg, en ze zullen niet veel ruimte innemen met hun schaarse bladvorming... en heb ik en passant ook extra zaad straks... voor in de keuken..

Met de alternatieve pompoenen moet ik nog afwachten. Ze geven in elk geval wel vrucht, maar ik loop steeds met een diepe frons als ik bedenk wat ik eigenlijk had verwacht...

De kleine mini-pompoentjes doen gelukkig wel de verwachting eer aan... hangen al vrolijk in een rij (heb ze aan het tuinhek geleid).

O ja... vandaag ook de fenegriekplanten er uit getrokken. Ik had gehoopt op meer bladvorming, om daar met gerechten mee te experimenteren, maar ook hier was er meer zaadvorming dan bladvorming. Ze hangen nu ondersteboven te drogen... helaas in de stromende regen... morgen maar een afdakje fabriceren...

Ik zal morgen ook eens mijn fototoestel meenemen, voor wat kiekjes op de tuin. Ik ben niet supertevreden over alles wat er in mijn tuintje gebeurd, maar sommige dingen zijn echt wel kicken... als ik die dan op de kiek zet, lijkt het net of alles zo super is... wahaa...

Geplaatst:

Oh, dat is ook handig. Ik heb een cup-maat in de kast staan dus voor mij is het niet zo'n probleem. Maar om het recept te delen is het handig om die maten of om te rekenen naar gram of tenminste naar milliliter.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik zal morgen ook eens mijn fototoestel meenemen, voor wat kiekjes op de tuin. Ik ben niet supertevreden over alles wat er in mijn tuintje gebeurd, maar sommige dingen zijn echt wel kicken... als ik die dan op de kiek zet, lijkt het net of alles zo super is... wahaa...

Het kan soms erg tegenvallen in je tuintje..groentes die die doen wat je willen, beestjes die het aanvallen, en iets wat heel anders is wat er opkomt. Alternatief pompoenzaad heb ik ook dit jaar: ik had zaad van een oranje uchi-kuri genomen met het idee dat die alleen op grote velden met hetzelfde pompoentje groeien. De helft edoch is een andere pompoen, een soort gele centenaar, niet echt mijn keuze.

verder blijft het tuinieren "anti-naturen"..het is lastig alles bio te willen doen, zolang er geen volledig evenwicht is houdt je min of meer kleine problemen...

Ik ben benieuwd naar je foto`s van de "echt wel kicken" planten!!

Geplaatst:
  • Auteur

Eigenlijk wist ik het al, maar had het gewoon actief verdrongen: als je pompoenen wilt kweken op grote schaal moet je minimaal twee rassen door elkaar zetten.

Ik had gewoon in mijn koppie dezelfde theorie als jij, Jet: op zo'n groot veld staan gewoon veel pompoenen van hetzelfde type. Is dus niet zo. Het stomme is, dat ik het gewoon al wist. Tenslotte heb ik hetzelfde gedaan op de vrijwilligertuin: twee soorten ingeplant, bewust was dat. Nou ja, soms zijn we hardleers... ha, ha... maar in elk geval komen er wel pompoenen, al wijken ze af van de verwachting. En eetbaar zullen ze zeker zijn, want sierpompoenen komen er niet in, en in de wijde omgeving ook nog niks bespeurd.

En de onbekende courgette smaakt heel knapperig tot nu toe, ook niks mis mee. Die kwam uit een zaadje van de Tuinkabouter. Volgens mij had Juna dezelfde ervaring: ook geen gele met groene buik (zo mooi ter afwisseling).

Ik krijg echter de courgette ook niet weggegeten. Steeds overal wat courgette bijmoffelen lukt aardig, valt ook niet echt op. Maar dan blijft er nog steeds een boel over. Heerlijke luxe.

Geplaatst:

dscn7236.jpg

Tis net een aardappel die liever tomaat wou zijn

Ik heb exact hetzelfde......zij jullie er al uit wat het is?

20110708125619.jpg

Shot at 2011-07-15

Geplaatst:

dat heb ik dus ook

Geplaatst:

NIemand weet het? één groot mysterie!!! Ik kon trouwens nergens mijn aardappels vinden. Ze zitten al eeuwen in de grond. OF moet ik dieper graven dan 1 schopdiepte?

Geplaatst:

wanneer heb je ze gepoot? er zijn ook hele late rassen.

Geplaatst:

Dat zijn broedbolletjes ofzo.

Soort van 'zaden' van aardappels.

Wanneer ze goed zijn kun je ze weer planten maar dan schijnen er veel ziektes op te kunnen komen.

Geplaatst:

en de zaden zijn niet raszuiver en je kunt ergeen planten mee opkweken. dus als ik ze poot dan krijg ik planten die snel ziek kunnen worden?

Geplaatst:

volgens mij was het begin april dat we de aardappelen in de grond hebben gestopt. 6 verschillende soorten. MIsschien moeten we nog even geduld hebben?

Geplaatst:
NIemand weet het? één groot mysterie!!! Ik kon trouwens nergens mijn aardappels vinden. Ze zitten al eeuwen in de grond. OF moet ik dieper graven dan 1 schopdiepte?

Jullie kennen toch wel het verhaal van de eerste aardappelkweker? iemand had de aardappels meegenomen uit Verwegistan (Zuid Amerika?) met het verhaal erbij dat het lekker en voedzaam zou zijn...enfin die knollen in de grond en na een tijdje, ja hoor er komen ronde groene balletjes aan...die lekker in een beetje boter gestoofd...Blèhhh, vies & iedereen ziek, het duurde vast wel weer een eeuw voordat de boer dat weer wilde proberen...

Geplaatst:

Ik heb dezelfde vraag over die vruchten ooit eens gesteld omdat ik gelezen had dat dit in de natuur mogelijk een tweede methode van vermeerdering kan zijn. Ik kan de bron met het stukje over die vermeerdering niet vinden, is ook niet interessant. Wat wel interessant is dat je de vruchten gewoon kunt laten hangen, maar dat ze absoluut niet voor consumptie geschikt zijn.

Geplaatst:

gaaaf, lijkt wel een knoflook! Al moest hij langer blijven hangen, als je hem toch voor de sier gebruikt, dan bepaal je zelf hoe je hem op zn mooist vindt

Geplaatst:
De eerste kleine mini van deze week...

dscn7391e.jpg

Geen idee of deze nog langer moest hangen, maar ik heb erge gein in het ding op mijn kastje in de kamer...

Wat een zoet vruchtje! is het een gestreepte patisson?

Geplaatst:

denk sweet dumpling

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.