Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Overenten oude pruimelaar op nieuwe onderstam?

yvan_be

Aanbevolen berichten

Hallo allen, ik heb een probleempje...: we hebben hier een oude pruimelaar van onbestemd ras staan. Het ding is overduidelijk nooit gesnoeid geweest, wat niet wegneemt dat hij elk jaar een bijzonder rijke oogst geeft aan kleine blauwe pruimen (iets groter dan mirabellen), die daarenboven erg lekker zijn en prima geschikt voor de inmaak/confituur.

Jammer genoeg moet het boompje, in het kader van de verbouwing, weg... Nu had ik eraan gedacht wat takken over te enten op nieuwe onderstammen, om die pruimelaar zo een nieuw leven te geven.

Alleen: ik heb zoiets nog nooit gedaan. De technieken van overenten op zich zijn niet zo moeilijk en er meer dan genoeg info over te vinden, dat is het punt niet. Maar wel: welke onderstam? Waar vind ik die? Wanneer doe ik dat het beste? Enzovoort.

Dank bij voorbaat voor uw welwillende antwoorden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu had ik eraan gedacht wat takken over te enten op nieuwe onderstammen, om die pruimelaar zo een nieuw leven te geven.

Alleen: ik heb zoiets nog nooit gedaan. De technieken van overenten op zich zijn niet zo moeilijk en er meer dan genoeg info over te vinden, dat is het punt niet. Maar wel: welke onderstam? Waar vind ik die? Wanneer doe ik dat het beste? Enzovoort.

Klopt enten is niet moeilijk ,.. alleen je moet wel een beetje weten hoe en wat,....

Aangezien je op dit moment géén enten hebt welke volledig in rust zijn,??? ./// bovendien zelfs nog geen onderstam, zal dit idee niet werken.

Een ent techniek welke in dit seizoen aan de orde is (spleet-enting) dient te gebeuren met in volledig in rust verkerende twijgen, aangezien de knoppen inmiddels al aan het schuiven zijn, kun je deze niet enten.

Maar! Er is hoop, wil je deze pruimensoort toch proberen te vermeerderen dan zou je een grote hoeveelheid twijgen van zo'n 40 cm lengte, liefst 'verticale waterloten' kunnen knippen en 20 cm diep in de grond planten.

grote kans dat er ergens een paar van deze twijgen gaat wortelen, deze kun je in de herfst uitgraven en opkweken tot een nieuwe boom (op eigen wortel gaat dit heel goed)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hoeverre heeft het zin om zaailingen van een ouderboom te enten met enthout van diezelfde ouderboom? Even niet gelet op groeikracht van de onderstam, maar meer gedacht vanuit het "pakken" van de ent op de onderstam. (Hier dus iemand die nooit succes met enten heeft gehad...)

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@roosmarij,

ik denk dat één van ons twee het verkeerd begrepen heeft. Ik begreep namelijk dat ze entmateriaal van haar pruimenboom wou halen, en enten op een onderstam, zodat ze een nieuwe boom kon planten bij haar nieuwe huis.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pruimstekken zullen waarschijnlijk inderdaad wel prima wortelen. En dat kan nu ook nog, enten niet meer - als ik het goed heb begrepen. Wat je kiest hangt ervan af hoeveel haast je hebt, welke methode de meest zekere resultaten geeft... Onze oude geënte pruimeboom (bij mijn ouders) gaf geen wortelopschot maar de wilde pruimeboom met kleine gele vruchtjes wel, en de kwets zaaide zich redelijk makkelijk uit. Vandaar mijn gedachte/vraag. Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de antwoorden. Tja: het zal wel duidelijk zijn dat ik niet veel verstand heb van fruitbomen, maar ik leer bij.

Ik dacht dat er gewoon geen andere mogelijkheid was dan overenten op een andere onderstam. Dat je ook kan proberen om afgeknipte takken te laten wortelen was zelfs niet bij me opgekomen... Ik heb dus gisteren een twintigtal takken geknipt en geplant. Erg benieuwd of het gaat lukken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...