Jump to content

Het kweken van een kruiden- en groentetuin

Recommended Posts

Beste allen,

Voor een project in het zorghuis waar ik werk werd mij gevraagd om verantwoordelijk te zijn voor het kweken van een kruiden- en groentetuin. Na enig onderzoek zijn de nodige middelen ingeslagen. Denk hierbij aan:

- Kleine en grote potten

- Potten met en zonder gaten (we willen graag het verschil in kaart brengen)

- Cocos tabletten

- 12 x verschillende zaden

- Voeding ('Terra Vega', snelwerkende complete meststof voor snelgroeiende planten)

- 1 x Pipet

- 1 x Maatbeker

Om de ouderen zo goed mogelijk te instrueren ben ik momenteel bezig met een overzicht waarin duidelijk in kaart wordt gebracht hoeveel en welke aandacht iedere groente / kruid nodig heeft. Gezien dit voor mij de eerste keer is, ben ik erg benieuwd naar jullie ervaring met het kweken van deze groenten en kruiden. Zie hier een overzicht van de groenten en kruiden:

- Tuinkers

- Bieslook

- Basilicum

- Rode peper

- Mini paprika

- Peterselie

- Radijs

- Rucola

- Mint

- Dille

- Cherry tomaat

- Koriander

Graag doe ik een beroep op jullie kennis en ervaring per groente / kruid, naast mijn eigen onderzoek hiernaar. De volgende vragen worden behandeld:

- Hoeveel water geef je de planten per stadium?

- In welke temperaturen groeien de planten het beste?

- In hoeverre heeft de zon invloed op de groei? Verschilt dit per groente / kruid?

- Zijn ze allen ook geschikt om binnen te laten groeien?

Alle tips zijn welkom!

Alvast veel dank.

Groet,

Joep

Potten zonder gaten... lijkt mij een beetje verspilling van goede planten, niet? Die gaan toch afsterven zodra de wortels onder het water staan.

Ik zou er nu nog niet teveel theorie bij betrekken. Dat maakt het snel saai. Gewoon plantjes kopen en die in zo'n vierkante bak plaatsen. Keep it simple. Zo bouw je interesse op.

Ik denk trouwens dat ouderen de theorie al goed beheersen. Er is geen bejaarde die mij niets kan leren omtrent tuinieren denk ik... Die mannen weten toch alles.

Beste Riverdale27,

Dank voor je bericht! Het is voor ons echter wel degelijk van belang dat er een instructie wordt geschreven op papier. Het gaat om ouderen die niet helemaal bij de les zijn, die niet zelfstandig zouden kunnen tuinieren. Door middel van de handleiding kunnen zij stap voor stap de planten verzorgen.

Beschik jij over enige informatie over de genoemde kruiden en groenten?

Alvast bedankt.

Groet,

Joep

Beste Kassade,

Dank voor je bericht! Erg handig, dat document.

Ik zie er echter niet tussen staan hoeveel water iedere plant nodig heeft. Weet jij hier misschien meer over te vertellen?

Alvast bedankt!

Hoeveel water een plant nodig heeft is moeilijk te beschrijven in zo'n boekje. Zoiets hangt af van de omstandigheden.

Ten eerste zijn er planten die veel water nodig hebben, andere die weinig water nodig hebben. Dan heb je nog eens planten die vooral tijdens één stadium van hun leven veel water nodig hebben. En dat alles hangt dan nog eens af van je type grond (zand, zandleem, klei, ...) en de waterhuishouding in die grond. Het hangt tevens af van het weer, uiteraard.

Zoveel variabelen... Er is niet één waarde die optimaal is. Voor professionele telers in een serre zal die er wel zijn, maar die gaan we niet zo rap te weten komen