Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeizaailing ?


Bit

Aanbevolen berichten

Een vraag.

 

Bij het opschonen van een laatste hoekje vlakbij de aardbeienbedden van vorig jaar, kwam ik tussen het onkruid enkele van deze plantjes tegen. Wisselend van grootte, dit is de grootste. Opgepot.

Bloem is al aanwezig, maar nog niet uit. De plant is echt zeer groeikrachtig, maar in alle delen veel kleiner dan de aardbeien die ik heb staan. Dit plekje op de tuin had ik nog niet schoongemaakt, en was ook de plek waar ik vorig seizoen de geplukte rotte of door wespen aangevreten aardbeien heen wierp ( in de hoop dat de wespen daar verder gingen smullen en van mijn aardbeien verder afbleven. Het kan dus gerust een zaailing zijn ?

 

Is het een zaailing, zo ja. Wat moet ik er mee ? Ik bedoel, kan dat gewoon lekkere aardbeien geven ? Zijn ze het waard om allemaal op te potten en ergens een plek te geven ?

Zijn jullie iets dergelijks al eens tegengekomen op je tuin ?

Kan best zijn hoor, dat dit heel vaak voorkomt, ik ken het niet ( ik laat ook meestal nooit zo lang het onkruid staan ergens )

 

dscn517211711367612097.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het helemaal geen aardbei kunnen zijn dan ? Een Potentilla-achtige bv ? Onkruid ? Ik ben dit anders nog niet eerder op mijn tuin tegen gekomen. En omdat het naast de aardbeienbedden staat.

 

Ik ken wel zo'n sier-aardbei-ding, waarvan de vruchten niet te pruimen zijn, maar dat komt toch ook niet zomaar op mijn tuin ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, vind het lastig te vergelijken. Maar wij hebben hier ook een onkruid plantje die elk jaar terug komt, en ook erg op een aardbei lijkt. Die werd iets van 30 a 40cm hoog met bloemetjes waarvan het zaad overal aan bleef hangen, klein tikje er tegen en je handschoen zat vol. Maar of dat vergelijkbaar is met deze.. Vind de bloemknop er niet echt op lijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de bloem knop te zien heeft het erg veel weg van wilde aardbei. Zoals in berichten hier boven oneetbaar is niet juist maar het heeft geen smaak(waterig). De wilde aardbeitjes kan je wel gebruiken als vul fruit voor jam.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Potentilla indica dus. Oké. Tegenvaller moet ik zeggen. Helaas

Thnx overigens Persica !

 

Hoorde deze hele vraag dus eigenlijk bij tuinvragen; indentificatie thuis. Na ja . sorry hoor. Kan het potje zo op de composthoop

Link naar reactie
Delen op andere sites

interessant artikel, wist niet eens van het bestaan af van die schijnaardbei ! Bedankt voor de info.

Wij hebben dit ook al jaren in de tuin, op de meest bizarre plaatsen duikt dit op.

Maar volgens het artikel zou ik dan toch wel een wilde aardbei hebben en geen schijnaardbei, 1 van de plaatsen waar ze uitbundig groeien is op de oprit aan de poort gewoon tussen de betonklinkers aan de rand :

 

foto34951367647909.JPG

 

eentje met mijn schoen erbij zodat je ziet dat dit toch al een grote ruimte aan het innemen is...

 

foto-(2)69491367647955.JPG

 

Nooit bosaarbeitjes gezet, dit jaar voor het eerst dus vanwaar het komt, geen idee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bosaardbei (wilde aardbei) lijkt hier niet eens op hoor, en bosaardbei is heerlijk................een zoete muskusachtige smaak..........ik gebruik ze voor de smaak om van de gewone aardbeien uit de tuin nog prefectere saus en confiture te maken........ik heb zowel cultivars in de tuin staan als hier in het bos bergen van echte bosaardbeien...)

 

Het beste om eens te kijken wat het is als je nog steeds twijfelt is proeven van de vrucht, de kleur van de bloemen is trouwens ook anders (flauw, smakeloos) dan die van echte aardbeien, een gelige kleur.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant. Ook ik ken hem, de schijnaardbei... maar ik heb hem tot voor vijf minuten geleden altijd bosaardbei genoemd... maar aangezien hij smakeloos is, weet ik nu dat het een nepperdje is...

 

De vruchten zijn toch te klein om interessant te zijn als vulling voor het een en ander, hetzij jam, taart of wat dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm nu lijkt het net of ik op de foto's heb geregageerd ) Dat lijkt dan al meer erop, lijkt op de 'grote' bosaardbei, kun je controleren door de tanden van een blad te tellen, kleine bosaardbei (wild) 15 tot 23 tandjes per blad en grote bosaardbei (wordt al heel lang ook gecultiveerd) 23 tot 27 tandjes per blad en er was ook iets met de haren op de bloemstengel maar dat weet ik neit meer precies wat dat was...)

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hhaha Héérlijk hoe zoiets tot een taalkwestie kan worden.

 

resumerend hebben we het nu inmiddels over een aantal zaken. Latijnse benamingen helpen dan daarbij, dan zijn er geen verwarringen mogelijk. "bosaardbei" en "wilde aardbei" zijn anders echt verwarrende begrippen.

 

Dit plantje blijkt dus Potentilla indica te zijn: de schijnaardbei, niet lekker.

Dan heb je de wilde aardbei of ook wel bosaardbei genoemd: de Fragaria vesca. Een heerlijke aardbei, een echte aardbei, alleen pietepeuterig klein.

Dan bestaat er de Mare du bois. Hetgeen een vroege kruising is met deels bosaardbei afkomst, maar wat een gewone grotere aardbei is ( onder de gewone aardbeien een wat kleinere ) en ook compacter groeit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Danuta, ben dan maar tandjes gaan tellen ik kom voortdurend aan 16-18 tandjes per blad dus het zal dan de kleine soort zijn ...

Ik dacht al dat we ze vroeger al eens op hadden gegeten en dat het toch zo slecht niet was, ben blij dat we ons niet laten vangen hebben door de schijnaardbei

Ik heb Mare de bois van bij Erwin staan dus ik zal eens goed vergelijken of beiden inderdaad hetzelfde zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het over de potentilla indica deze wordt hier wilde aardbei genoemd. De vruchtjes kunnen in de jam zoals ik al eerder aangaf. Smaak van de vruchten is waterig.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...