Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meeldauw op mijn appelboom?


Noompi

Aanbevolen berichten

Vandaag dit ontdekt op de bovenste bladeren van de appelboom:

 

dscn251986111367676862.JPG

 

dscn252071731367676865.JPG

 

dscn252169771367676867.JPG

 

Ik neem aan dat dit echte meeldauw is en dat de bladeren verwijderd moeten worden. Iemand die dit kan bevestigen?

 

Verder vroeg ik me af of het normaal is voor pas bloeiende appelbomen om dit soort aantastingen te hebben of dat het duidt op een gebrek aan iets (meststoffen of juist overvloedig water?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aantasting wordt witziekte genoemd. Het is geen meeldauw maar wel een schimmelaantasting. Mijn Elstar heeft er ieder jaar na het uitlopen van de bladeren en het groeien van nieuwe topjes wel wat last van en wegplukken van aangetaste bladeren en topjes is meestal een voldoende remedie.

 

Ik weet niet hoe je over chemische bestrijding denkt maar als wegplukken te radicaal zou worden dan kun je altijd nog spuiten met een lichte concentratie van Bayfidan Special van Bayer. Het is niet zo'n zwaar spul en het is ook prima bruikbaar tegen witziekte op rozen en roest in prei .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! We gaan nu gewoon de bladeren verwijderen. Het zit inderdaad aan de nieuw gevormde bladeren bovenaan de boom.

Ik vond het alleen zo'n vreemde tijd. Het is droog en niet vochtig en de bloesems vormen zich al wel maar zijn nog niet open. Verder is er nog geen luis te bekennen dus ik dacht dat de boom dan nog niet zo vatbaar zou zijn voor ziektes.

 

Magoed als het verder niet aan voeding ligt dan verwijderen we de aangetaste bladeren en kijken hoe het verder gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehmmmm.....witziekte is echte meeldauw )

Helemaal gelijk Danuta. Na wat 'gegoogle' zie ik dat de veroorzaker van witziekte bij appels , Podosphaera leucotricha , een van de vele soorten meeldauw is die er bestaan. Weer wat bijgeleerd op mijn ouwe dag .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk is elke ziekte of plaag (schimmel, bacterie, luis, slak enz.) altijd het gevolg van een tekort aan voeding. Een gezonde plant kan namelijk nooit ziek worden. Ik weet dat dit er bij sommige mensen niet in gaat, maar het is pure logica als je onderzoek hebt gedaan naar bodemleven, mineralen en DNA van planten enz.

 

Ik kan je dus zo uit mijn hoofd dan ook geen eenduidige oplossing ervoor geven, ik wil het wel even voor je nakijken als je wilt, ik heb misschien 1 boekje met de mineralen tekorten voor deze ziekte.

Maar een tekort aan mineralen in de plant hoeft niet te betekenen dat je een mineralen tekort in de bodem hebt.

 

Zie het zo: zou er bijvoorbeeld een perfecte mineralen balans in de bodem bestaan waar jou appelboom in staat, maar geen of nauwelijks bodemleven (goede bacterien en schimmels). Dan kunnen de mineralen nooit in de juiste mate door de appelboom worden opgenomen, omdat het bodemleven er niet voor zorgt dat de mineralen worden verwerkt tot een voor een plant opneembare vorm.

 

En een gebrek in de plant aan een specifiek mineraal hoeft niet persee te worden opgelost door het toevoegen van dat specifieke mineraal aan de bodem. Een magnesium gebrek in de plant wordt in de meeste gevallen eerder verholpen door het toevoegen van natuurfosfaat en calcium aan de bodem, dan magnesium zelf. Het is namelijk fosfaat dat ervoor zorgt dat mineralen de plant kunnen binnenkomen en calcium die de mineralen integreert in cel. Een bodemonderzoek wijst dit natuurlijk uit, maar veelal is er voldoende magnesium aanwezig, zeker als je commerciele kalk gebruikt. In de meeste commerciele kalken zit meestal zelfs teveel magnesium waardoor de structuur van je bodem langzamerhand verslechterd.

Dit magnesium even als voorbeeldje, het gebrekkige mineraal in de plant kan van alles zijn.

 

De meeste voedingstekorten in planten kunnen dus al geweldig verlicht (misschien zelfs verholpen) worden door het (verder) activeren van het bodemleven en het toevoegen van een zo puur mogelijke kalk (Ca, bijv. zeeschelpen kalk of vitakal) en natuurfosfaat.

 

Als je zelf wilt begrijpen waarom dit zo is, want waarom zou je het zo van mij aannemen (?), zijn boeken over micro-organismen in de bodem, de reacties op frequenties door insecten (Tuning into Nature), mineralen in de bodem (gesteente melen, zeemineralen enz) en biologische ionisatie (Reams) en transmutatie (Kervran) (voor iedere leek begrijpbaar) een goede basis. Dan krijg je inzicht in de werkelijke cyclus van mineraal door bodemleven naar plant en alles daaromheen. Geweldig interessant.

Het huidige NPK-systeem staat haaks op deze Natuurlijke cyclus en slaat grote delen en soms zelfs hele schakels in de kringloop over, met als gevolg => groei, maar van slechte kwaliteit, waardoor ziekten en plagen hun werk moeten doen (opruimen in de Natuur).

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow bedankt Casteneda!

 

Ik kan helaas geen bodemonderzoek uitvoeren om te weten te komen wat de staat van de grond is. (Bovendien is dit mijn ouders hun tuin en niet mijn balkon moestuin)

Ik kan me trouwens best voorstellen dat de bodem een beetje uitgeput is in dat gedeelte van de tuin. Er word niet veel gemest, natuurlijk of kunstmatig dus dat zou zeker de oorzaak kunnen zijn. Ik vroeg me alleen af of er inderdaad specifieke mineralen/voedingsstoffen kunnen zijn die de boom hard nodig heeft maar niet krijgt en dus indirect verantwoordelijk zijn voor de meeldauw.

 

Ik snap inderdaad dat het ook aan de boom zou kunnen liggen. Ik heb zelf een studie biomedische wetenschappen afgerond maar in het eerste jaar was nog wel aandacht voor planten biologie. Ik moet ook zeggen dat de boom tot nu toe redelijk matig gepresteerd heeft maar ziek dat was hij tot op nu nog niet echt.

 

Ik ga even kijken of ik de grond ietwat kan verbeteren met een handjevol korrels en dan zal hij verder moeten wachten tot na de zomer wanneer de compost klaar is. De bladeren zijn verwijderd, de enorme boom van de buurman die flink wat schaduw op de appelboom wierp is gesnoeid dus we gaan het aankijken!

 

In ieder geval bedankt voor alle respons en tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even opgezocht. Het mineralen tekort voor meeldauw bij appel komt volgens "Anatomy of life and Energy in Agriculture - Arden B. Andersen" door een tekort aan Ca, P, Fe/Cu, in die volgorde. Hij zegt ook dat vaak wanneer je de 1e 2 tekorten hebt weggenomen, dat de andere tekorten zich zelf herstellen. Logisch wanneer je kijkt naar de taken van de 1e 2 mineralen in de groei van een plant.

 

Je haalt aan dat de boom tot nu toe niet echt ziek is geweest, ondanks matige prestaties. Nu hoeft ook dit niet zo te zijn, het is natuurlijk maar hoe je het benaamd, maar eigenlijk is een overgroot deel van planten en mensen 'ziek', ondanks dat ze hier geen uiterlijke verschijnselen van tonen. Ik ben hier aardig wat mee bezig geweest in mijn schooltijd tijdens het schrijven van mijn werkstukken over ziekten en plagen. En volgens mij moeten we ons beeld wat betreft 'ziek' zijn geheel reviseren. Wij noemen namelijk alleen iets 'ziek' wanneer datgene (mens, plant, dier maakt niet uit) uiterlijke verschijnselen vertoont, die wij aanduiden als ziektes. Maar als je kijkt naar Werkelijke gezondheid die mogelijk is in mens, plant en dier, dan leven wij daar zover van vandaan, en dus ook de door ons verbouwde planten, dat wij eigenlijk allemaal ziek zijn. Dat klinkt misschien gek, maar dat is alleen omdat wij geen beeld hebben van wat eigenlijk Natuurlijk voor ons is en wat voor een gezondheid wij eigenlijk dienen te hebben. Het is werkelijk dramatisch gesteld met de kwaliteit van ons voedsel, zelfs biologisch voedsel is lang niet zo energie- en mineraalrijk als het zou moeten zijn, en als gevolg daarvan ook met onze eigen gezondheid. Ook al hebben we dus geen uiterlijke verschijnselen van ziekten en noemen we onszelf dus 'gezond', niets is minder waar.

 

En als je de kalk en natuurfosfaat toevoegd, dan moet je er wel om denken dat dit waarschijnlijk niet veel gaat helpen zolang er geen bruisend leven in de bodem is die deze mineralen beschikbaar maakt. En iemand haalde dit in een reactie op een ander antwoord van mij aan: het is inderdaad geen wonderremedie die direct resultaat opleverd. Het optimaliseren van de bodem door verrijking met compost, bacterien, mineralen enz, is in de meeste bodems een proces van enkele jaren. Maar dan is de kwaliteit er wel naar en daarmee ook jouw gezondheid.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Zojuist heb ik mijn halve appelboom van blad moeten ontdoen omdat hij zeer aangetast bleek door meeldauw. Het is een kolomboompje van ongeveer twee meter in een ruime pot.

 

Vervolgens heb ik een tip gekregen om een oplossing te maken van water en melk (9:1) en dit op de resterende bladeren te spuiten. Beginnende meeldauw zou hierdoor tegengegaan worden. Na wat gegoogle kom ik voornamelijk wiet- en rozenkwekers tegen die deze truc gebruiken en er enthousiast over zijn.

 

Nou zit er in melk natuurlijk veel calcium, en dit druppelt vanaf het blad in de grond. Betekent dit dat hierdoor ook het calciumgebrek in de plant op den duur wordt tegengegaan of heb ik daarvoor wat anders nodig dan melk? (schelpen ofzo?)

 

Ik vind het echt erg hoe ik mijn boompje heb moeten toetakelen want ik had er juist zo'n plezier van. Ben echt chagrijnig nu. Ik hoop dat hij nog voldoende energie kan vinden om de beginnende appeltjes door te laten groeien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling to wat castanea vertelt heeft meeldauw op fruitbomen an sich niet zoveel te maken met de bodem, wel met rasselectie.

Zo'n appelaars zijn nu eenmaal geen normale, wilde variëteiten, maar wel planten die geselecteerd zijn voor hun lekkere vruchten én hun goede productiviteit, dus helemaal niet op het 'gezond groeien'. Bovendien worden ook nog geënt op een onderstam die niet altijd 100% compatibel is. Zeker bij laagstambomen, waarbij de onderstam niet anders doet dan de groei van de plant vertragen om de vegetatieve groei af te remmen zodat de vruchtbaarheid toeneemt. Een laagstamboom groeit eigenlijk nooit echt gezond (en is typisch na 25-30 jaar op en versleten).

 

Net zoals bij een hele reeks andere fruitbomen en struiken (denken we maar aan druiven en kruisbessen), zijn niet alle appelcultivars even goed bestand tegen een aantal schimmels (schurft/meeldauw), en deze zijn als gevolg eigenlijk niet geschikt voor de (biologische) teelt (in onze streek), en om een goede oogst te garanderen gewoon moet je die systematisch bespuiten (zoals de commerciële sector doet). Een typisch ras dat hier erg onder lijdt is Cox of Dubbele Bellefleur.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Nou de melk heeft geholpen, de schimmel is weg. Maar nu zit er weer wat anders op mijn bladeren: donkere vlekjes.

Ik kan op internet niets vinden hierover qua ziektes, en vroeg me af of het normaal is.

 

8868500837_0aa9218e10_b.jpg

IMG_3684[1] by Forumgouda, on Flickr

 

Lijkt alsof er nog wat wits op het blad zit maar dat is reflectie, heb net water gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...