Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op aanvraag van mijn Nederlandse vriendin wil ik eens proberen boerenkool te zaaien. Op zaadverpakking staat aangegeven in volle grond zaaien vanaf mei (oa). Ik weet dat deze groente erg populair is in NL, maar in B erg onbekend. Ik kan dus niet bij de buren terecht voor raad. Graag hoorde ik van jullie je ervaringen met deze groente, liefst aangevuld met wat zaai- en planttips. Alvast bedankt.

E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom

Geplaatst:

Hmmm...boerenkool...een probleem hier en niemand weet waarom eigenlijk, ten zuiden van München is eigenlijk geen plaatselijke boerenkool meer te vinden en waarom weet neimand mij te vertellen.

Verschillende mensen hebben het al geprobeerd maar tot nog toe met zeer matige oogsten, en dan praat ik echt over een paar sprietige blaadjes per plant...ik heb 2 pogingen achter de rug en die waren dus ook echt niet om over naar huis te schrijven.

Ben nu van plan om laat dit keer te zaaien, eind juli of zo....in een arme bak en in een bak binnen en dan alles overplanten naar de grote hoge bak waar een laag compost in verwerkt...eens kijken wat er gebeurt...want boertoppenstamp met zelfgemaakte rookworst is toch wel eens lekker in de winter )

Voor de eerste poster:

http://www.moestuintips.nl/groenten/koolsoorten/boerenkool/boerenkool.php

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Dag Ilse, recepten laat ik over aan de vriendin, zij had het over iets typisch Nederlands met aardappelen en rookworst. Ik zorg voor het zaaien en het verbouwen, zij voor het koken

Ik zou dus graag horen hoe ik dat zaaien en verzorgen van die kool het beste aanpak. Daar heb ik namelijk geen flauw idee

Dag Danuta 'arme' bak? Ontbreekt daar een w? Ten zuiden van München niets meer? Zou Vlaanderen dan te zuidelijk zijn om het met opbrengst te verbouwen?

Geplaatst:

Hi Fidel, nee echt een arme bak, de grond hier is eigenlijk best wel arm, zit in 'hanglage' dus tegen een berg opgekleefd zeg maar, stenige zanderige grond waar veel water doorspoelt van de berg af en de smeltende sneeuw zeg maar... Voor plaatselijke flora en fauna goed maar voor intensief groente en fruit tuinieren niet altijd het beste zeg maar.

Ik heb een paar bakken die ik niets of weinig toevoeg om te worden gebruikt voor mediterraine kruiden, opkweekbakkene etc, en bakken die ik verrijkt heb met een weinig compost en gekochte tuinaarde en een hoge bak die ik opgebouwd hebt uit een flinke laag hooi, daarop compost, daarop gewone tuinaarde en een mulchlaag erover waar ik dingen inzet die wel graag wat voeding hebben en zet daar eigenlijk van alles door elkaar...een soort probeerproject )

Vanaf München heb je te maken met de bergen, grote weerswisselingen en temperatuursschommeling en eigenlijk matig arme gronden, rond de rivieren enzo is het weer anders maar groente en fruit verbouwen is niet erg intensief, dat zie je toch meer in de laaglanden zoals in Niederösterreich bvb. Het meeste wat hier verbouwd word in het dal langs de rivier zijn granen en veevoeders...., groenten en aardappelen enzo meestal maar kleienre patches , meestal voor eigen gebruik. Er zijn er wel die grotere hoeveelheden verbouwen, bepaalde boeren die dat doen, maar de opbrengsten halen het niet per hectare in vergelijk wat men in Nederland, Belgie enz kan halen. Hier moet alles bio zijn, ze zijn daar erg streng in dus zijn het meestal mixed bedrijven die hun dieren ook gebruiken voor het leveren van de mest benodigt voor de plantenteelt....dikke vette klei kom je hier weinig of niet tegen op wat dunnere lagen afzetting langs de rivieren na )

Wat weer wel leuk is dat bijna iedereen hier in het dorp wel een groentetuintje heeft, opgewerkt met veel compost en mest tot een rijke grond, de enige draadhekwerken die je hier bijna tegenkomt is rond deze stukjes grond om vraat van konijnen, herten, reeen enz tegen te gaan ) Ik zal eens proberen van de zomer wat foto's te maken van wat verschillende tuintjes hier in het dorp. Keurige tuintjes trouwens, vaak ook met veel mooie bloemen erin en in iedere gewone tuin rondom het huis altijd fruitbomen. Velen maken hun eigen appelmost en of schnaps van de kwetsen en ander fruit.

Veel kool (wit, rood, spits en oostenrijkse wittekool (beetje losser in het blad dan gewone witte kool) wordt er gekweekt, aardbeien en basic kruiden, grondkomkommers, augurken en wortelachtige gewassen. Weinig of geen apaprte dingen. Ik denk dat de meeste tuintjes er nog net zo uit zien als die van hun grootmoeders....

Maar geen boerenkool.......

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

@ Danuta heb even je moestuin update bekeken en dadelijk gezien wat je bedoelt met 'tegen een berg opgekleefd'. Ziet er een leuk tuintje uit! Jaloers op je mooie bakken en je mooie uitzicht!

@ Ilse ook jij hebt een leuk bakkensysteem, ik denk dat ik het maar ga kopiëren

Geplaatst:

Ik zaai gewoon uit in mei en verplant ze later (zandgrond). Bij het verplanten doe ik eerst een handvol ( kunst)korrelmest vermengd met een handvol kalk (goed tegen knolvoet) in het plantgat. Wérkt bij mij goed, maar ja, ik woon in het noorden van Nederland.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Geplaatst:

Persoonlijk vind ik boerenkool zaaien heel makkelijk gaat altijd goed.Zaad kost haast niks 1,50 en er zitten heel veel zaadjes in

de grond is zand/ kleigrond wat bemesten en niet tevaak kool achter elkaar om ziektes . Bij knolvoet deze planten verwijderen en niet op de compost hoop. De zaadjes zaaien vermengt met wat zand om dat ze zo klein zijn in banen ervoor zorgen dat de vogels er niet bij kunnen .Later uit poten ervoor zorgen dat ze flink wat ruimte hebben 50 bij 50 cm .

Water geven natuurlijk en de konijnen weghouden gaas

Geplaatst:

Ik zaai ze altijd voor in trays, daarna verpot ik ze nog een keer naar een P9 potje omdat het stuk land dan nog niet beschikbaar is waar het op moet komen.

Vervolgens plant ik ze uit met en geef wat koemest, groeit als een tierelier.

Ik had vorig jaar wel veel last van witte vlieg in de groene boerenkool. Op de rode boerenkool zat niets (die kookt gewoon groen).

Ik zet dus dit jaar alleen nog rode boerenkool (redbor)

Geplaatst:
Hmmm...boerenkool...een probleem hier en niemand weet waarom eigenlijk, ten zuiden van München is eigenlijk geen plaatselijke boerenkool meer te vinden en waarom weet neimand mij te vertellen.

Verschillende mensen hebben het al geprobeerd maar tot nog toe met zeer matige oogsten, en dan praat ik echt over een paar sprietige blaadjes per plant...ik heb 2 pogingen achter de rug en die waren dus ook echt niet om over naar huis te schrijven.

Waarom doe je dan geen palmkool? Het schijnt hetzelfde te smaken en kommt uit Italië, dus die zal het in het zuiden wel goed doen lijkt me.

Geplaatst:

smaken verschillen natuurlijk maar ik vind palmkool toch echt minder zoet en het heeft stugger blad.

Dus wat smaak betreft veel slechter dan westlandse herfst.

Ook zou ik geen f1 zaad kopen omdat dit veel duurder is en minder zaad bevat .Wel zouden deze planten mooier recht groeien.

Maar daar proef je niks van.

Geplaatst:

Hmmm...Palmkool. ken ik niet, zeker een poging waard, dank je wel Wilmer. zo leer ik nog wat op mijn oude dag )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...