Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hier 2 foto's van onze appelboom Santana laagstam

Hij staat er nog maar vanaf februari, en de vraag is: moet ik uitdunnen?

2013-06-01%2017.25.17.jpg

2013-06-01%2017.26.19.jpg

Geplaatst:

Je bedoelt de appels? Wacht eerst de juni-rui even af, en als er dan nog wat overblijft kan je altijd dunnen. Of je moet vinden dat de boom nog geen vruchten mag geven..tja ik zou zelf wel één appel houden..op zijn minst.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zelf zou ik zo'n nieuw boompje zich laten richten op de groei dit jaar. Ik zou op 1,2 of 3 appeltjes in totaal laten zitten ( voor de fun ) en de rest gelijk nu wegknippen. Alles wegknippen nu zou misschien beter zijn, maar krijg dát maar eens over je hart

Geplaatst:

Ik haal systematisch alle vruchten weg op een nieuw aangeplante boom indien het een 'blote wortel aanplant is. Indien de plant uit pot is geplant durf ik wel eens een vrucht laten hangen.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Ik zou er niets af doen .

Je ziet zo dat de boom mooi in de groei is , heeft nu al scheuten van meer dan 10cm zie ik.

Santana is sowieso een stevige gezonde groeier. Die beetje appelen die er aan hangen kan hij goed gebruiken om toch een beetje te remmen.

Als ik een klein puntje van kritiek mag geven , vorig jaar lijkt hij me niet te goed gesnoeid (tenzij de stukjes foto bedriegen, we zien hier natuurlijk maar een klein deel) . Heeft de kweker de snoei gedaan ??

ZOals je ziet zitten er nu in de veel te lange takken grote lege stukken. Dat komt omdat ze te weinig terug gesnoeid zijn.

Voor 1 jaar is dat nu geen drama , maar als je meerdere jaren je boom zo gaat snoeien , dan zal je veel blote stukken hebben in uw boom. Wat uiteraard sterk ten nadele is voor de hoeveelheid vruchten.

Geplaatst:

Ik zou wachten tot de juni-rui. Pas dan weet je hoeveel vruchten je struikje gaat geven. Vervolgens uitdunnen tot je slechts een paar vruchten overhoudt. Grote vruchtdracht in de jeugdfase remt namelijk de groei van je struikje (hetgeen meestal onwenselijk is).

Voor wat betreft de snoei sluit ik me aan bij hetgeen Powerlite hierover opmerkt. Overigens ben ik niet zo streng in de leer als het gaat om de snoei van laagstam- en halfstambomen. Hoogstambomen daarentegen zijn veel minder vergevingsgezind als je ze verkeerd snoeit.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor jullie reacties

Hier een foto zodat het boompje er wat beter opstaat

2013-06-02%2013.06.28.jpg

Uiteraard is het leuk dat we er ooit een paar appels van kunnen eten, maar het is maar "voor de fun"

We hebben begin dit jaar 3 stuks boompjes geplant (vanuit pot)

Ecolette, topaz, en deze santana

De reden dat ik de vraag stel is omdat ik bang ben dat zoveel appeltjes niet goed zijn voor de groei, het eerste jaar.

Maar de meningen zijn nogal verdeeld in mijn omgeving, dus ik denk: "ik vraag het op het forum"

En warempel, ook hier zijn de reacties verdeeld

Misschien is jullie reactie op het snoeien nog een belangrijkere vraag dan over het wel of niet uitdunnen (op dit moment) van de boom.

(ik heb er nog niks aan gesnoeid)

Ik was van plan om dit jaar helemaal niks aan de boom te doen, en volgend jaar de takjes te gaan ondersteunen met een soort van raamwerk.

Maar omdat er toch al zoveel appeltjes aan lijken te komen denk ik dat ik eerder zal moeten handelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic