Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Helpt het als je de olie eerst verhit tot 100 graden en daarna pas over de tomaten gooit? Ik heb tomaten buiten staan - ze zijn nog groen - en hoop binnenkort ook wat gedroogde tomaten te maken, maar durf het eigenlijk niet heel goed aan.

Geplaatst:

Gedroogde tomaten kun je zoveel maken als je zelf wilt...men is wat huiverig voor de ingemaakte gedroogde tomaten op olie.....

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Hoe zit het nu eigenlijk? Ik heb hier en daar wat gelezen over botulisme maar in alle gevallen dat er vergiftiging opgetreden is, was het "zegel" verbroken of was het voedsel niet goed bereid. Daarbij komt het dat ik niets kan vinden van mensen die ziek zijn geworden van zelf geweckte produkten.

Overleeft de bacterie het sterilisatie proces? En gaat het dan de botuline in jou potje groent spugen? Of komt deze spontaan uit het niets in je weckpot? En hoe zit het dan met al die miljoenen potten en blikken die Martine Bijl aanprijst? Het sterilisatieproces is gelijk aan je wek keteltje thuis. Dus daar kan dus ook botuline in voorkomen?

Met andere woorden we maken ons echt druk om niets. En tref je een keer een verkeerde pot, tja........

Geplaatst:

groente uit blik is vaak snot gekookt...

Maar je hebt wel gelijk hoor. In het dagelijks verkeer nog NOOIT over botulisme vergiftiging gehoord van kennissen, familie, vrienden... anders dan botulisme bij zieke eenden.

Ik leerde die term pas kennen op het Moestuinforum. Dat ik geen verse knoflook op olie moest zetten. Daar kon ik me wat bij voorstellen, al had ik dat al jaren overleefd... bij mezelf, bij mijn moeder...

Inmiddels ben ik het op meerdere fora tegengekomen. Lekker recepten snuiven en zoeken, en altijd duikt er ineens de paranoia op... Op 'prepper' fora (mensen die eten inmaken voor jaren vooruit, voor het geval dat...) ook zat die geweckte groenten per definitie levensgevaarlijk vinden. Nou, dan had ik ook niet geleefd, want de oude generatie waar ik een nazaat van ben, weckte er lustig op los.

Gewoon logisch nadenken, hygiënisch werken, eventueel een kwartier nakoken als je 'risico' voedsel hebt geweckt (mijn pastasaus met gehakt bv.). Of een snelkoker gebruiken. Of wat zuur gebruiken (van Danuta geleerd).

Geplaatst:

Jasmin, bedankt voor je antwoord. Alleen blijf ik met de vraag zitten, HOE KOMT DE BOTULISME VEROORZAKENDE BACTERIE IN DE POT TERECHT? Dat kan dan in mijn ogen alleen als er iets niet goed is gegaan met het bereiden van het voedsel. Toch?? En ook is het zo dat als je je weckpotten met voedsel onder de 20 graden Celcius bewaart er dus ook niets kan gebeuren

"De bacterie Clostridium botulinum (en de nauw verwante C. argentinense), die botulisme veroorzaakt kan zich alleen onder bepaalde omstandigheden snel vermenigvuldigen:

in een eiwitrijk zuurstofarm milieu (dode vogels of vissen, vooral wanneer deze in het water liggen);

in water dat 20 graden Celsius of nog warmer is (met name ondiep, stilstaand water wordt in de zomer snel warm)."

Blijft overigens staan, dt ik me ook niet druk maak en gewoon eet wat ik maak. Ik heb zelf ansjovis in zout ingelegd en na een jaar in olie gezet. Is prima te eten (en er zit een knoflook teentje in de pot )

Geplaatst:

Ik ben géén expert, hoor. Dus hang je niet op aan mijn antwoorden.

Voor zover ik heb begrepen is het niet dezelfde vorm van botulisme die bij stilliggend water en dode eenden aanwezig is, en de vorm die in je groente kan voorkomen. Voor zover ik begrepen heb, KAN botulisme gewoon aanwezig zijn op groenten op natuurlijke wijze. Het heeft geen zuurstof nodig om zich te ontwikkelen.

http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Botulisme

6.3 Voorkomen in Nederland

In Nederland werd botulisme in 1985 een meldingsplichtige ziekte. In 1987 werd een eerste geval van voedselgerelateerd botulisme gerapporteerd. Daarna werden er lange tijd geen gevallen van humaan botulisme gerapporteerd. Sinds 2000 zijn er 16 meldingen van botulisme verricht, waaronder een cluster van 7 personen in 2008. In 2000 waren er twee meldingen van infantiel botulisme (type B-toxine, geassocieerd met honing) en in 2001 één geval van wondbotulisme (geassocieerd met intraveneus druggebruik of spuitabces). Van de overige zes solitaire gevallen was bij 3 personen de waarschijnlijke bron geconserveerde levensmiddelen (uit Polen tweemaal en uit Servië éénmaal). In 2008 deed zich een cluster van botulismegevallen voor onder deelnemers van een mini-cruise in Turkije. Acht van de negen opvarenden ontwikkelden klachten tijdens de cruise; vijf personen werden met antitoxine behandeld en bij vier werd de diagnose door middel van kweek van C. botulinum type B in de feces bevestigd. Voedselanamneses onder de patiënten toonden lokaal verwerkte zwarte olijven als meest verdachte bron aan, maar dit kon niet worden bevestigd door microbiologisch onderzoek. (Boe09, Swa10)

Gezien de meldingsplicht, moeten we deze cijfers even vertrouwen. Sinds 1985 lees ik totaal geen geval van botulisme bij mensen die hun groenten wecken. In bijna dertig jaar !!

Wel gevallen van geïmporteerde blikken uit het Oostblok, bv.

8.2 Algemene preventieve maatregelen

Ten aanzien van voedselgerelateerd botulisme:

Alle voedsel kan als mogelijke bron voor botulisme dienen (voorwaarden: anaerobe omstandigheden en pH > 4.5). Adequate hygiëne in bereidings- en inmaakprocessen, gevalideerde sterilisatiemethoden en koeltechnieken zullen contaminatie van voedsel voorkomen. Het toevoegen van natriumnitriet aan vleesproducten is oorspronkelijk bedoeld om groei van Clostridium (en dus botulisme) te voorkomen en dus niet alleen om kleurbehoud van het vlees te bewerkstelligen.

4.3 Besmettelijkheid

Transmissie van persoon tot persoon komt niet voor, van dier naar mens ook niet.

Verhitting boven 85°C gedurende 5 minuten inactiveert het botulinustoxine in gecontamineerd voedsel. De sporen kunnen in vlees, visconserven of eiwitrijke groenten in blik of glas de sterilisatie overleven en toxine produceren indien deze voedingsmiddelen boven 17°C worden bewaard, een laag zoutgehalte en een pH boven 4,6 hebben. Voedselbereiding in een snelkookpan (121°C, 20 minuten) doodt de sporen wel.

Chloreren van drinkwater (1000 ppm) inactiveert het toxine.

Hoe komt het in je tuin???

Aarde is de natuurlijke habitat.
Geplaatst:
En hoe zit het dan met al die miljoenen potten en blikken die Martine Bijl aanprijst? Het sterilisatieproces is gelijk aan je wek keteltje thuis.
Nee, dat zie je verkeerd. In de industrie conserveren ze onder druk én bij een hogere temperatuur dan je in je weckketeltje thuis kunt bereiken. Zie HIER.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ok bedankt. Nu weet ik ook hoe de bacterie in je potje bonen komt. De bacterie zelf red het niet tijdens de verhitting maar de sporen van de bacterie overleven de verhitting wel. Die groeien in een goed millieu (>20 C, pH >4,5 en geen O2) uit tot fijne bacterien die dan botuline aanmaken. En dat maakt je ziek. Of je doet dat weer in een potje zodat vrouwen het in hun gezicht kunnen laten spuiten. Alleen heet het dan Botox.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn tomaatjes liggen nu in de oven. Het plan was ze in olie te bewaren. Als ik nu de tomaten warm in de potten doe en olie erop doe? Gr.Sina

• 1 year later...
Geplaatst:

Dit draadje ook maar eens naar boven gehaald.

Enkel en alleen omdat ik er zo van genoten heb.

We kunnen inderdaad aan Botulisme sterven maar aan andere dingen nog véél meer.

Zo is het enige wat ge nooit moogt doen als ge niet wilt sterven:::::::

GEBOREN WORDEN, daar sterft iedereen van

Hoeveel groente ons moeder, en ons grootmoeders, vroeger gesteriliseerd hebben (wecken bestond toen nog niet) is niet te schatten. Op alle manieren werd er voedsel ingemaakt, zoet, zuur, zout, droog en wat nog al meer.

Ons vader zaliger zei dat zijn moeder tijdens de oorlog (WWII) varkensvlees ingezouten had en de potten onder de grond bewaarde omdat ze niet zouden gestolen of aangeslagen worden.

Niemand is daar ooit van gestorven hoor.

Waarom hebben zoveel mensen zo een heilige schrik van een eventuele CB vergiftiging, als de kans er op bijna nihil is

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Volgens mij is het ook wel zo dat er eind 60-er en begin 70-er jaren heel veel nadruk op de botulisme in weckgroenten gelegd werd door de voedingsindustrie en de de fabrikanten van koelkasten en vriezers die toen ook pas net in zwang kwamen. Het werd eigenlijk een beetje misbruikt om reclame te maken voor hun eigen produkten.

Hoe groot de kans daadwerkelijk is om te overlijden aan botulisme? Nou , ik denk veel kleiner dan aan bijvoorbeeld selmonello of vergelijkbare bacterieën. Kijk maar naar alle voedselschandalen van de afgelopen paar jaar, er was er niet één bij veroorzaakt door botulisme.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Hallo, ik ben nieuw hier en was inderdaad op zoek hoe het nu zit met die gedroogde tomaatjes op olie!

Hoe zit het als je de gedroogde ( half droog ) op olie zet en dan nog 30 min. op 100 graden steriliserd??

Als je er knoflook wil bij doen kan je toch knoflook uit een potje erbij doen? Die kan je zo in de winkel kopen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...