kleineke Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Ik heb de topics ivm bemesting grotendeels door gelezen... En ik wou nu even zien of mijn plan goed is Ik heb een stuk grond van 600 m², een deel ligt braak en ik heb een teelschema met 8 vakken (volgend jaar ga ik 10 doen) cfr groenten- en fruitencyclopedie... Maar goed, het is het eerste jaar dat ik deze tuin heb. Tot irriterend toe komen de mensen me vertellen dat "dien voor mij' zo een goede hovenier was en dat ik het voor volgend jaar zeker niet zo gemakkelijk zou hebben.. etc etcNu heb ik zoiets van... puh, ik zal het ze eens laten zien 1. De komende weken zal ik beginnen met mijn aardappelen te rooien. Het stuk dat braak komt te liggen, wat doe ik daar best me om te vermijden dat er onkruid welig tiert (er staat veel vogelmuur) Heeft het al zin dat ik er al een laag compost op gooi voor volgend jaar?? Of beter laag andere mulch? En waar haal je die dan? Kopen jullie dat in zakken?? Of stro? 2. In het najaar is het de bedoeling om compost te halen van de gemeente (als ze dat hier ook doen, moet ik eens onderhoren) en dat te verspreiden over de perken. Veel waar veel moet en geen waar geen moet... Dat kan dan rustig blijven liggen gedurende de winter... Ik kan ook nog aan paardenmest geraken als ik wil. Draag ik dat dan samen uit met mijn compost??? 3. In het voorjaar zou ik dan gewoon alles wat omdoen met een spitvork. Doen jullie er dan nog bemesting extra bij? Of gewoon wat koemestkorrels?? Quote http://ingesmoestuin.blogspot.be/
RobO Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 1. De komende weken zal ik beginnen met mijn aardappelen te rooien. Het stuk dat braak komt te liggen, wat doe ik daar best me om te vermijden dat er onkruid welig tiert (er staat veel vogelmuur) Heeft het al zin dat ik er al een laag compost op gooi voor volgend jaar?? Of beter laag andere mulch? En waar haal je die dan? Kopen jullie dat in zakken?? Of stro? als het niet te groot is kun je het schoonmaken en de muur verwijderen, daarna eeen groenbemester als phacelia zaaien onderspitten na de eerste vorst of vlak voor de bloei mulchen met compost is ook goed maar dan moet het niet teveel uitdrogen 2. In het najaar is het de bedoeling om compost te halen van de gemeente (als ze dat hier ook doen, moet ik eens onderhoren) en dat te verspreiden over de perken. Veel waar veel moet en geen waar geen moet... Dat kan dan rustig blijven liggen gedurende de winter... Ik kan ook nog aan paardenmest geraken als ik wil. Draag ik dat dan samen uit met mijn compost??? paardenmest kun je nu beter eerst een tijd laten liggen op een composthoop, dan goed omzetten en in november of in februari uitspreiden 3. In het voorjaar zou ik dan gewoon alles wat omdoen met een spitvork. Doen jullie er dan nog bemesting extra bij? Of gewoon wat koemestkorrels?? als je compost onderwerkt moet er meestal wel mest bij, behalve voor planten als bonen etc., kolen veelals je compost met paardenmest hebt gemaakt is dat genoeg, misschien wat extra vooor de kolen mais etc Quote
Bit Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Zoals RobO zegt. Ik zou zeker op een groter stuk er niet voor kiezen dat nu al een half seizoen braak te laten liggen. Groenbemester dus ( of toch een na-teelt ? ). Phacelia is een prachtige groenbemester. Wel oppassen dat áls je dat in het zaad laat komen, dat je volgend voorjaar heel heel veel zaailingen hebt dan. Hoeft niet erg te zijn hoor. Ik heb ze ook, maar is op zijn beurt dan ook weer een mooie mulch. Quote
Kruidje Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Ik ben gek op phacelia - heel mooie plant, bijenvoer, onderdrukt onkruid, stikstofverzamelaar en niet gerelateerd aan onze groentes. Het mag hier overal tussen staan en zich zelf uitzaaien (hoef ik dat niet te doen...) Waar het in de weg staat mag het gaan liggen en voor mulch spelen. Misschien moet ik erbij vertellen dat ik niet een heel geordende tuin heb... Als je dat wel wilt kan je het altijd bij de grond afknippen en mulchen voordat je op die plaats iets anders in mooie rijtjes wilt neerzetten. Tot half augustus kan je bijna alle groenbemesters zaaien. Later kan altijd nog winterrogge en wintertarwe. Al zou ik dat alleen doen waar je volgend jaar niet van plan bent iets uit de grasfamilie (zoete mais) te zaaien. De muur zou je kunnen schoffelen (ik laat dat altijd liggen omdat de grond dan bedekt is en minder ander onkruid opkomt). Als je dan gelijk phacelia inzaait, komt er waarschijnlijk niet al te veel anders meer op. Ik heb besloten dat muur me wil helpen de grond in een betere conditie te brengen dus dat mag hij van me doen . Dat heet niet dat de hele tuin maar vol muur mag staan. Ik knip hem wel af, dan moet hij vanuit de wortel wat harder werken om weer nieuwe biomassa voor me te maken. Datzelfde doe ik trouwens met veel andere (on)kruiden. Ik zie dat ik er ieder jaar andere heb, dus de grond zal wel aan het veranderen zijn. Het zaad is tenslotte wel aanwezig. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
kleineke Geplaatst: 19 juni 2013 Auteur Geplaatst: 19 juni 2013 bedankt allemaal voor jullie antwoorden!Ik ga het vanavond eens rustig doorlezen (drukke week achter de rug ) En dan zien of ik nog bijhorende vraagjes heb... Iig sebiet op de manege al eens horen of ik een remorske paardenmest mag hebben... Quote http://ingesmoestuin.blogspot.be/
oro Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 Belangrijke correctie : phacelia behoort tot de ruwbladigenfamilie en niet tot de vlinderbloemigen die stikstof binden . niettegenstaande een heel goede bijenplant en ook groenbemester , beslist gebruiken dus . Quote
Bit Geplaatst: 21 juli 2013 Geplaatst: 21 juli 2013 Phacelia is inderdaad ook een stikstofbinder ja. Een veelzijdig plantje ja Quote
oro Geplaatst: 21 juli 2013 Geplaatst: 21 juli 2013 phacelia is net geen stikstofbinder . Enkel vlinderbloemigen binden stikstof . Quote
oro Geplaatst: 21 juli 2013 Geplaatst: 21 juli 2013 om een antwoord te geven op de TS , de gedeeltes van de tuin die gedurende de winter ongebruikt worden kan je bedekken met een laag van 15cm stro . Veel succes ! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.