Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Heeft iemand misschien ook de aardappel Highlander? Ik heb er 10 gekocht op de volkstuinvakbeurs en ze groeien goed.. ze zijn wel wat afwijkend..erg hoog (daar komt volgens Lie de naam vandaan ) en de stammetjes zijn roodachtig. Ook het bovenste blad is donker met een rode zweem.

Ze staan wat donker in de ochtend, misschien dat ze daardoor wat hoog groeien. Ze zitten in de grond sedert 9 april en beginnen te bloeien..

Ik kan er weinig info over vinden, ook niet op Engelse sites en ben benieuwd naar de groeitijd...img209096911372258819.JPGimg208824371372258801.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je Arnoud..zo heb ik hem gevonden..inderdaad de Highland Burgundy Red. Zo zie je maar weer..als je de naam niet precies weet

Het is een bietrode smaakvolle aardappel, middellaat. Nu nog even opzoeken hoeveel dagen de aardappel dan in de grond moet zitten...

Geplaatst:
  • Auteur

Grappig Rob, de eerste link heb ik ook uitgebreid gelezen.

De tweede link is erg handig. Mooi!

Je schrijft groeidagen 54, maar dat klopt niet..kijk maar:

Days to Germination How long does it take Highland Burgundy Red to germinate? 54 days

Average 54 days | Min 54 days | Max 54 days

Days to Transplant How long until I can plant out Highland Burgundy Red?

+ 16 days Average 16 days | Min days | Max days

Days to Maturity How long until Highland Burgundy Red is ready for harvest / bloom? + 95 days Average 95 days | Min days | Max days 95 days

Total Growing Days How long does it take to grow Highland Burgundy Red? = 165 days

54 dagen om te spruiten..16 dagen om boven te komen(denk ik), 95 dagen in de grond...samen 165 dagen

Plantdiepte 15 centimeter, groeiwijdte 45 centimeter, spruittemperatuur 15 graden, plantafstand 30 centimeter, tender to frosthardy (?)

Ze kunnen maar liefs 1.20 worden, en willen een liefs wat zuurdere grond dan ik heb..volgend jaar gooi ik er wat bosgrond tussen denk ik

• 4 years later...
Geplaatst:

Ze groeien inderdaad vrij lang, en dan gaan ze dus slungelachtig hangen. Als ik hem weer poot volgend jaar ga ik waarschijnlijk eerst stokken de grond de grond insteken - ik durfde dat nu niet meer te doen terwijl de aardappel al in volle groei was, dat begrijp je waarschijnlijk.

Geen vol loof, dat gaf me bij voorbaat weinig vertrouwen in de opbrengst. Kwam ook niet mooi uit de grond; een wat roestige, gebarsten schil, en maar een paar grote knollen en dan heel veel kleintjes. Hier heb ik links-onder het resultaat van één plant liggen, naast wat Charlottes (rechts) en Sarpo Mira's (boven, maar die gaf meer aardappels dan wat op de foto staat). Opbrengst van de Red Highlander was nog niet zo slecht, een beetje rommelig alleen.

HBR-815x61233431502953682.jpg

Normaal schraap ik aardappels schoon met een staalsponsje. Bij deze aardappel komt het schilletje er dan makkelijk af.

Ergens op een webpagina werd het advies gegeven om de schil er omheen te laten, om kleurverlies te voorkomen. Daar ben ik het niet mee eens. De schil van deze aardappel is lelijk, gebarsten en dof. Daaronder schuilt een felrode kleur, die wil je te voorschijn halen, en zo maakt deze aardappel schillen leuk.

Ik las ook ergens dat stomen beter is dan koken voor het behoud van kleur. Dat zou kunnen. Ik heb mijn eerste portie gebakken, in de pan samen met Charlottes, dan krijg je heel verschillende kleuren bij elkaar.

De smaak is wat je verwacht van een conventionele aardappel, prima, niet speciaal.

Heechlanner1-600x80061501502955476.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic