ThomasDM Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Ik ben van plan om op 1 meter van de afscheiding met mijn buren een fruithaag te maken met frambozen en bramen. Indien ik dit elk jaar snoei, valt dit dan onder controle te houden? Of breng ik best uit voorzorg worteldoek/wortelbegrenzer aan om te voorkomen dat de planten richting de tuin van de buren gaan woekeren? Quote
sugar Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Voor frambozen kan je best een wortelbegrenzer aanbrengen. Voor de bramen is dat minder van doen Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
ThomasDM Geplaatst: 27 juni 2013 Auteur Geplaatst: 27 juni 2013 Ah, ik dacht dat het vooral de bramen waren die zouden woekeren. Zou ingegraven worteldoek (of iets anders zoals DPC folie) de klus klaren of dien je hiervoor de dure HDPE wortelbegrenzer te gebruiken zoals bij bamboo? Quote
Kruidje Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 Misschien is het een idee om eerst de buren te vragen. Voor het zelfde geld vinden ze gratis frambozenplantjes helemaal zo gek nog niet... Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
zoniet Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 wortel doek gaan ze doorheen, ik zou wortel begrenzer gebruikenen de bramen woekeren ook behoorlijk hoor, alleen doen die dat niet dmv uitlopers vanuit de grond maar met afleggers, dus waar een tak de grond raakt zal hij een nieuwe plant vormen Quote
Claudia69 Geplaatst: 28 juni 2013 Geplaatst: 28 juni 2013 Mmmm.... mijn braam maak toch wel uitlopers ook, maar niet overdreven veel. Het is in elk geval wel bij te houden; Quote
Elizabet Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 Mijn buren hebben net zo'n grote framboos als ik. Bij hen staat-ie eigenlijk gunstiger, maar ik geloof dat-ie toch van mijn kant afkomstig is Oftewel, ja, begrenzen. Quote elizabet.nl
Fruittuin17 Geplaatst: 28 december 2017 Geplaatst: 28 december 2017 Even een vraagje. Als je frambozen wilt ingraven in een speciekuip zul je voor de afwatering wel voorzieningen moeten treffen. Maar hoe dan want als je gaten in de bodem maakt groeit ie door de gaten de speciekuip uit Quote
Frank Houweling Geplaatst: 1 januari 2018 Geplaatst: 1 januari 2018 Even een vraagje. Als je frambozen wilt ingraven in een speciekuip zul je voor de afwatering wel voorzieningen moeten treffen. Maar hoe dan want als je gaten in de bodem maakt groeit ie door de gaten de speciekuip uitEen framboos is gelukkig minder agressief dan bijvoorbeeld een een bamboeMijn ervaring is dan ook dat er vrij weinig framboos door de gaten heen komt. En als er dan toch een tak naast de bak begint de groeien dan haal ik die gewoon weg. Succes! Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.