Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moestuin de weduwe Couderc

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Het was weer een warme tuindag - 18 april, 25 graden - maar we gaan morgen weer stevig aan het huis werken dus ik moest vandaag nog het erwtenveld opschonen. De meest veel belovende planten heb ik op twee rijtjes gezet, de overige krijgen een plaatsje elders in de tuin. Bijvoorbeeld bij de erwtenwigwam

2mrf9s0.jpg

bf2kwy.jpg

En ik heb ook de tomatenkweek opgeruimd. Dat wil zeggen ik heb mijn gewone tomatenplantjes op de composthoop gegooid Na drie nachten met vorst hadden ze er geen zin meer in en dus ga ik straks lekker tomatenplanten kopen! De kerstomaatjes daarentegen hebben de koude nachten wel doorstaan, evenals de aubergine

rjgwnm.jpg

En verder heb ik de meloenen, basilicum en een heleboel bloemen gezaaid, de sla verspeend en nog een klimrekje gevlochten!

6eogoi.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

En na al dat werk nog even een inspectieronde door de tuin gemaakt, en tot mijn grote vreugde doen de struiken het allemaal goed. Bloemen in de zwarte en rode bes, enthousiaste en minder enthousiaste frambozen en zowaar toch nog knoppen in mijn druivenstekken!

1zqdes4.jpg4scxu8.jpgve7ply.jpg15ecxnn.jpg23swz1x.jpg4kwy7n.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

De allereerste besjes zijn gespot! En ook in de anarchistische druif groeit meer dan blad!

515aaa.jpg9gj90k.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Na gedane arbeid is het goed om wat te uit te rusten, oftewel een beetje voor je uit knutselen. Na het leeghalen van de staletage zaten we met een hoop aangevreten hout en daar kun je dan mooi een wegwijzer voor de tuin van maken.

64nu9y.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur
zou ook zulke mooie bordjes bij je fruit enzo maken.

Je houdt me wel aan het werk Hans! Deze bordjes hebben me een hele middag gekost: zagen, woordjes frezen, letters schilderen. Tis niet elke dag zaterdag. Maar wie weet, we hebben namelijk nog wat over van die 120 m2 planken. Hahaha, deze wegwijzer heeft denk ik een halve m2 opgeruimd

En omdat ik toch aan het prutsen was heb ik ook even wat stammetjes gepakt en een heel pril begin gemaakt met het andere verhoogde bed ontwerp. Dit was toch het idee?

505caa.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Vanochtend zag ik dat de grond in mijn preikist in ieder geval niet te droog is

2hywb4i.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Daar het vandaag niet zo heel warm was hier (maar een graad of 24) dacht ik maar weer eens iets nuttigs te gaan doen. Een tweetal vierkante meter vrijmaken van brandnetelwortel. En dit was de oogst

oiu0x2.jpg

Op het vrijgekomen stukje heb ik wat aardbeitjes gezet. Deze stonden eerst in de ton maar dat was een tijdelijke oplossing. Nu staan ze dus hier.

wi38k8.jpg

Voor de duidelijkheid misschien even wat voor en na foto's.

2mzgx2g.jpg

2vaf483.jpgvgirk9.jpg

Bij die stokjes staan een paar dahlia's en gladiolen, maar dat is alleen dit jaar. Volgend seizoen komen hier de bessen die we van de vorige eigenaar hebben geerfd. Op de achtergrond is goed te zien dat we nog lang niet klaar zijn met brandnetels en bramen rooien

Tja het gaat hier allemaal petit a petit maar voor je het weet is het de mooiste tuin van Frankrijk

aangepast door Gast

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

En natuurlijk moet je jezelf na een dag hard werken belonen met oogst uit eigen tuin! Hahaha, je kunt wel zien dat ik op stikstofrijke kleigrond teel!

2ezqjhj.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Wij zijn al een keer of tien verhuisd in de afgelopen 4 jaar. En sommige planten hebben al die verhuizingen meegedaan. Op onze eerste stek in Frankrijk heb ik peterselie gezaaid in een soort aardbeienpot. Tot voor kort werd die peterselie nooit groter dan 1 cm ofzo, maar voor het eerst staat een van die plantjes hier in de volle grond en blijkbaar heeft ie het naar zijn zin! Een flinke plant is het nog steeds niet maar toch zeker 5 x zijn eigen formaat geworden. Ondanks al het gedoe is dit dan toch weer heel prettig!

15g9rbs.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

De erwten hebben het goed naar t zin in de volle grond. Aangezien het vandaag windkracht 11 was hier leek het mij een goed moment om de stokken in de grond te zetten en de boel aan te aarden (te aanaarden?). Tussen de stokken heb ik draad gespannen.

wi5w6f.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Alhoewel het er gisteren even op leek (donder en bliksem) is er nog steeds geen druppel water gevallen hier. Gelukkig blijkt de regenton ook nog een andere functie te hebben, een huisvestingsfunctie

552ywk.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

En verder komt er hier en daar weer van alles uit de grond. Mooi om te zien hoe die schijnbaar iele steeltjes de grond openbreken!

2a0g7dv.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

De radijsjes groeien de teil bijna uit. Tijd om meer te oogsten en een nieuwe lading te zaaien. Ook de niet gesloopte wortels genieten van de rust nu de pup met zijn gipsen been rondhinkelt (waar het overigens uitstekend mee gaat!).

mkitky.jpg2q9zbdy.jpg6ego55.jpg16gzcr4.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Weet u nog, mijn paprika-prive-kasjes-experiment. Nou dat is een groot succes, not

f23top.jpgli73p.jpg

Na 5 weken was er 1 paprikazaadje dat zich liet zien, en in de overige kasjes best wel veel gras en ereprijskiemen De rest vond het zelfs in die privekasjes denk ik nog te koud. Ik heb ze vorige week uitgegraven en in mijn koude bak gezet, nu beginnen er meer naar boven te kruipen. Maar omdat ik het experiment heb afgebroken zal ik nooit weten of het gewoon nu pas de tijd was voor deze zaadjes of dat het toch aan de koude bak ligt Misschien volgend jaar nog eens proberen.

Veuvecouderc

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Goed, we zijn inmiddels eind mei. Met die wortels in de grond is het uiteindelijk toch niets geworden. Een week geleden ofzo was er nog 1 over, de rest is toch ten prooi gevallen aan de andere bewoners van de tuin Dus ik heb de nieuwe lichting - net als Nicolette - maar in een emmer gezet. Verder is er een nieuw stammenperk gemaakt, doen de erwten het reuzegoed - gaan we denk ik komende week oogsten -, hebben de aardbeien prachtige uitlopers, heb ik bonen gezaaid die echt meteen omhoogkomen , plantgoed gekocht van tomaten, courgette, augurk, paprika en artisjok, wat afrikaantjes geplant, alle zaailingen in de volle grond gezet, schorseneren gezaaid en nog meer vruchtgewassen gezaaid: pompoen, meloen, augurk en courgette. En we hebben weer onkruid gewied, zijn begonnen aan de kruidencirkel, groeit de warmoes toch nog als kool, heb ik nog meer warmoes bijgezaaid, en bloemen gezaaid, biervallen gezet, een zieke bes verpleegd en nog veel meer. Eigenlijk heb ik helemaal geen tijd om mijn topic bij te houden want ook in huis wordt er hard gewerkt, maar als ik het nu niet doe heb ik volgend jaar spijt! Hierbij een hele rits foto's

rte1om.jpg2gsg185.jpg

rw48q9.jpg2woav7t.jpg2wbz59t.jpgffcpi9.jpg2nknxbl.jpg112fw2d.jpg2whi6nb.jpgscrz36.jpgseu9fc.jpg33vma0w.jpg330egco.jpg168bm80.jpgi7989j.jpg2a6phsy.jpg1zxr578.jpg2mfi3d3.jpg2cffubk.jpgslhgco.jpg24oum91.jpg21b95z4.jpgs2tb8w.jpg33msdfr.jpg2mwljb.jpg2nlwtxw.jpg1537k9t.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Zoals ik - tot vervelens toe - al heb verteld groeien mijn plantjes op in de koude grond zonder al teveel hulpmiddelen. Sommige zaailingen hebben in het vroege voorjaar wat bescherming gekregen van een koude bak maar de meeste moeten het doen met de dikke klei, de brandende zon, de koude nachten, een enkele hagelbui en de immer aanhoudende droogte. Dat deze omstandigheden andere plantjes opleveren dan in bijvoorbeeld tunnelkassen opgekweekte soortgenoten moge blijken uit onderstaande foto's (zijn niet de beste foto's, ik geloof dat er iets mis is met de camera )

Eigen tomatenkweek - foto is van 26 mei -, ergens rond half maart in koude bak gezaaid

2cffubk.jpg

Tomaat van de agrarische school kwekerij, opgekweekt in tunnelkas volgens biologische richtlijnen

qyg87c.jpg

Ik heb ook nog plantjes op de markt gekocht, gezien hun uiterlijk zijn deze nogal opgejaagd tijdens hun groei

j7ymhx.jpg

Om de verschillen nog even goed te laten zien hier een foto van alledrie de planten

(zijn allemaal Roma tomaten maar niet hetzelfde ras)

974dah.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Het verschil tussen koude grond opkweek en biologische tunnelkas wordt nog hilarischer als ik mijn paprika's en die van de agrarische school laat zien

eimvyt.jpg2hwftsg.jpg

Veuvecouderc

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb mijn erwtenplanten gerooid. De oogst van circa 15 planten: 500 gram losse erwtjes plus 150 gram (schone) peulen. Geen idee of dat een magere oogst is of juist een vette, maar ik schrijf het voornamelijk op zodat ik volgend jaar kan vergelijken.

De planten gaan op de composthoop en in het vrijgekomen veldje ga ik de eerste groenbemester zaaien, phaecelia. En ik denk dat ik er ook nog wat zonnebloemenzaad doorheen strooi

2ypit5e.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Goed de erwten zijn eruit en ipv Phacelia heb ik er wat slakroppen ingezet die elders een beetje opgepakt stonden. En ipv zonnebloemzaad te strooien heb ik er reeds opgekweekte zonnebloemen uit een pot ingezet. De rest van de tuin gaat ook prima. De regen van de afgelopen dagen heeft zeker geholpen! De warmoes die ik eigenlijk maanden geleden al had opgegeven - ik had beter moeten weten! - is na een eerste oogst alweer toe aan een snijbeurt. De artisjok groeit goed, evenals de cayennepepers (willen niet 'scherp' op de foto, sorry). Het verschil in eigen kweek en kastomaten is zo goed als verdwenen, het hele tomatenveld is een oerwoud van planten! En tot slot doen zowel de schorseneren als de wortelen -in de emmer - het reuzegoed!

2af9wl2.jpgb84aye.jpg28jfx8i.jpgayn5vb.jpg2h4m2yu.jpgj77o2c.jpg2s85itg.jpg2afx2sn.jpgmj2r6o.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Het zou eigenlijk in het 'wat heb je net gemaakt' topic horen, maar ik vind het veel leuker om het in mijn eigen moestuintopic te zetten. Faites a la maison uit eigen tuin

Kersenjam, sla van 7 soorten groenvoer (zuring, eikenbladsla, hele jonge preitjes, bindsla, warmoes, batavia, kropsla) met frambozen, en zoetzure augurken!

k2zbja.jpgimr043.jpgmsp15y.jpg

Veuvecouderc

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Laatst werd ik uitgenodigd door de buurvrouw (86) om haar kersenboom leeg te plukken. Diezelfde dag hadden wij een RIESEN frambozenoogst, moesten er behoorlijk wat augurken van de plant en had ik zin om focaccia te maken met wat jonge warmoesbladeren, salie en pepers uit eigen tuin. Dus dat werd een dagje in de keuken, maar ik moet zeggen, het resultaat mag er zijn: frambozen-rabarberjam, kersensap, kersensiroop, kersen-op-sap, zure augurkjes, en een heerlijke focaccia (al was ie iets te dik voor een focaccia vanwege de te kleine bakvorm )

bj699i.jpg

nd4ile.jpg

2eprllh.jpg

i6a5gp.jpg

21nno2b.jpg

2up8g35.jpg

4rc5c0.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Ja genoeg alweer over hoofddeksels!

In navolging van Jorg ga ik maar eens een hele serie foto's plaatsen van één groente, namelijk mijn aubergine! Ik ben er dol op, tenminste op de plant, de groente zelf is oke maar staat niet bovenaan mijn lijstje. Onderstaande planten zijn eigen kweek, ergens begin maart gezaaid en opgekweekt in de koude bak. Nachtvorst, extreem droog voorjaar, kille nachten, hagel en onweer, slakken, kevers en onkruid: alles hebben deze planten doorstaan en dat terwijl het grote boek de kweek ervan alleen aanraad in de verwarmde kas "De vollegrondsteelt heeft slechts een kleine kans op slagen. Mits op een erg zonnige beschutte plaats te planten, 's nachts af te dekken en een mooie zomer af te smeken, kan het nog iets worden." Tis niet vaak dat ik tegen de adviezen van het grote groene boek inga maar de aubergineplant is zo prachtig van zichzelf dat ik het jaar in jaar uit toch gewoon doe!

De kiemplant, zo rond half mei toen ie de volle grond in mocht

568_29a5ffabaa19033d0bc86938d17f64e5.jpg

De groeiende planten, half juni

568_223b2b7db219c5d8edb478ee882a35ca.jpg

En de eerste bloemen volgden niet veel later, begin juli. Alle planten staan er gezond bij en ik heb dagelijks plezier van hun krachtige schoonheid.

568_4807017445d4a7870473dfe69d3f8869.jpg

568_5d9ca8bd9f5c7139f1eba320f959b61f.jpg

568_99ea49f8183e8e06dce72dbce0891d9a.jpg

En omdat ie zo prachtig is heb ik er ook een paar in de 'sier'border gezet, en ook daar doet ie het prima.

568_22657c495db03dda211e482e61e25487.jpg

Natuurlijk volgt er een foto van de oogst zodra ie er is!

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Het stammetjes idee kwam een hele tijd geleden ergens voorbij, in het topic verhoogde borders (alleen waren die volgens mij veel hoger). En toen moest ik er van Hansm ook een maken. Nou ja, wat kan ik dan nog anders dan het doen...

Hieronder een paar foto's, de eerste twee van het stammetjesveld. Ik heb inmiddels vier verschillende 'randjes', maar ik heb 5 perken dus ik bezin mij op nog 1 ander ontwerp met spullen hier uit huis. Ik heb een heleboel terracottapotten en een heleboel weckflessen... misschien kan ik daar iets mee

568_1d0c1566ee556e77149f250dd6ac5672.jpg

568_d234e35a8390b22a063ac5f5712d801c.jpg

568_c5ede1fce9b2a0ab73504be9419f532e.jpg

Rechtsonderaan heb ik een heel laag vlechtwerkrandje, daar linksschuinboven mijn eerste takkenontwerp, daar weer linksschuinboven het stammenveld, rechtsachterin ook een takkenrand en rechtsachter het vlechtwerk zie je nog net de rand van horizontale stammen. Die staat ook wel ergens anders in mijn topic.

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur
Leuk hoor!

Met wat flinke boomschijven kan je ook zo een paar tafeltjes maken met stammetjes eronder. Handig voor in de tuin, om je glas op te zetten of een bloempot.

Ik had een vlier in de moestuin die te groot was om te rooien, dus hebben we 'em afgezaagd en er het deksel van een vergane ton op gespijkerd. Ook een handig tafeltje!

568_0f389b4edb446fa114e17dbb090f5ee6.jpg

Die flessenrand was ik eigenlijk vergeten! Ik heb daarover gelezen in het boek van Kim Wilde (die is tegenwoordig tuinontwerpster). Jammer dat we die duizend flessen uit het huis al naar de bak hebben gebracht.... Even doordrinken!

Maar wie weet maak ik wel een combi van weckpotten, flessen en plantenpotten. Ik heb trouwens ook nog heel veel stokjes hier liggen, daar heb ik al een perkje voor de schapenkop (hydrangea paniculat) voor gemaakt maar kan ook best nog een in de moestuin, of wordt het dan hetzelfde als die stammen Tjonge jonge wat een dilemma's.

568_36578e2cb59932ac0e4677eea57192cb.jpg

Veuvecouderc

Geplaatst:
  • Auteur

Sla houdt niet echt van felle zon en extreme warmte, sommige van mijn kroppen waren vorige week dan ook niet meer om aan te zien, laat staan om te eten. Ik heb ze allemaal afgesneden en van al die zielige kropjes toch nog een portie eten weten te maken.

Maar zoals verwacht, beginnen de afgesneden kroppen gewoon aan een nieuw leven. 'k Zal proberen ze deze keer wat meer koelte te geven, zodat ik tot ver in het jaar nog van ze kan genieten...

568_1f32243e1a59fcfd8170274222e546c9.jpg

Veuvecouderc

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.