Ga naar inhoud

Enten fruitbomen; onderstammen kweken..

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb geen enkele ervaring met enten, maar ben van plan hier aankomende jaren mee te gaan experimenteren.

Ben begonnen met het zaaien van kersenpitten en wil dit ook gaan doen met meerdere fruitsoorten in de hoop straks wat onderstammen te kweken die ik kan gebruiken om de enten op te plaatsen.

Nu lees ik op verschillende sites dat je kan enten op langzaam- tot snelgroeiende onderstammen.

Nu is mijn vraag -waarop ik het antwoord tot nu toe niet heb kunnen vinden-; hoe weet ik wanneer ik de pitjes van pak em beet een golden delicious uit de supermarkt zaai met wat voor onderstam ik te maken krijg?

Hoe kan ik mezelf verzekeren van een zwakgroeiende onderstam?

Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Geplaatst:

@Epi, Ik wil je uitnodigen om je vraag in de zoek functie te gaan gebruiken.Je zal er dan achter komen dat het pitje dat jij gebruikt zelf van een boompje afkomt die ook is geent om zo in de mooie vorm te komen om makkelijk te kunnen oogsten e.d.

Onderstammen kan je beter kopen. Je kan wel de gok wagen dat een van je pitten straks een super boom is.

Ik wens je heel veel succes en mooie fuitboompjes.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Leuk, een pionier, veel succes in je zoektocht en experimenten. Het onderdeel 'Onderstammen' maar ook enten is een vak apart binnen de fruitteelt.

Noem het maar een studie, ben er al 40 jaar mee bezig zeer boeiend allemaal, ik zou zeggen, een google-wereld ligt voor je open doe er je voordeel mee en ga er eerst eens wat over lezen.

Geplaatst:

Over enten kun je heel veel vinden op internet. Over het ongeslachtelijk vermeerderen van onderstammen is eveneens veel te vinden op het internet. Over het zaaien van onderstammen is maar heel weinig te vinden. Sterkgroeiende zaailingonderstammen voor appel werden vroeger met name uit zoete kookappels gewonnen. Voorbeelden: zoete aagt, dijkmanszoet.Sterkgroeiende perenonderstammen worden gewonnen uit zaad van sterkgroeiende rassen zoals: st remy, nh suikerpeer.

Geplaatst:

Er is een reden waarom we allemaal dezelfde zwakgroeiende onderstammen gebruiken (en zowat alle commercieel verkrijgbare onderstammen hebben enkele nadelen). Zelf op een goede zwakgroeiende onderstam uitkomen zou dus een huzarenstukje zijn. De enige manier om er achter te komen is zelf te zaaien, maar je gaat véél plaats nodig hebben voor zo'n experiment (en heel wat tijd)

Sterk groeiende onderstammen kan je wel gewoon zaaien, met het advies van Blije Bakkus hierboven

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

• 2 weeks later...
Geplaatst:

epi,

ooit gehoord van de fruithof in frederiksoord, een collectie boomgaard met 600 oude fruitrassen .

dat door vrijwilligers onderhouden wordt.

fruithof-frederiksoord. kijk maar eens naar hun web-site.

ze geven ook cursus enten en houden 1x per jaar een open entdag.

succes van een vrijwilligster.

beamley.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...