Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waar maak ik verhoogde bakken van?


Aanbevolen berichten

Ik wil in mijn moestuin graag verhoogde bakken maken. Gewoon een kleine afscheiding. Dit omdat de tuin die ik krijg vrij nat is en ik de bakken dan iets hoger heb liggen als de paadjes.

 

Ik wil liever geen geinpregneerd hout gebruiken omdat ik de foute stofjes die daarin zitten liever niet in mijn tuintje wil hebben. Ik heb gedacht aan stoeptegel op de zijkant de grond in maar dan heb ik er zoveel nodig, dat is onbegonnen werk. Iemand hier nog suggesties???? liefst low budget

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar wat suggesties:

  • Houtsoorten als Kastanje en Robinia (marketingterm: europees hardhout) gaan zonder impregneren langer mee. Maar dat is niet low budget vrees ik.
  • Traditie in Engeland is om randjes te vlechten van snoeihout, wilgentenen enzo. Die moet je, denk ik, wel om de paar jaar vervangen.
  • Er zijn bedrijven waar je tweede hands bouwmaterialen kunt kopen. Misschien kun je daar eens gaan snuffelen.
  • Betontegels of -bandjes werken wel goed (eigen ervaring) en kosten zijn meestal "weinig". Kijk eens op marktplaats ofzo. Gratis af te halen, wel zelf uit de grond trekken en afvoeren, was een paar jaar geleden niet ongebruikelijk.
  • Dakpannen zag ik ooit. Geen idee meer waar.
  • Als het hoogteverschil niet al te groot is het misschien een idee om vaste planten (kruiden?) op de rand zetten. En dan maar accepteren dat je na een stortbui de boel weer even moet bijwerken

Succes met de nieuwe tuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

"engelse muurtjes"; rivierstenen stapelen met grond ertussen....ligt een beetje eraan of je in jouw buurt daar veel van kunt vinden.

 

Of betontegels, van iemand die zijn terras gaat vervangen....je moet deze wel met hoger cementgehalte metselen dan bakstenen, omdat ze minder "zuigen".

 

deze laatste zijn regelmatig gratis op te halen via mp

 

Ik heb er ook verhoogde border van gemaakt.

pict2222a30841327825056.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips. De tuin die ik krijg (van de week hopelijk bevestiging ) is denk ik zo'n 150 m2. Als ik dan bakken maak van 150 diep en 3 meter breed dan heb ik per bak 30 tegels nodig van 30x 30. Dam kan ik zeker 20 van zulke bakken kwijt. 20 x 30 tegels = 600 tegels en dan heb ik de paden nog niet meegerekend Dat lijkt me wel erg veel worden, of is er iemand die dit wel eens geprobeerd/gedaan heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dan bakken maak van 150 diep en 3 meter breed dan heb ik per bak 30 tegels nodig van 30x 30. Dam kan ik zeker 20 van zulke bakken kwijt. 20 x 30 tegels = 600 tegels en dan heb ik de paden nog niet meegerekend :

 

 

Dan begrijp ik niet wat je eigenlijk wil maken? een hele tuin vol met bakken van stoeptegels?(30x30??)

 

Welk materiaal je ook kiest...als je 20 bakken van 1,5 mtr x 3 mtr wil maken........

wordt altijd flink slepen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat/zit met dezelfde afwegingen. Als je 20 bakken van 1,5mx 3m kan maken, overweeg dan om de maten van je bakken wat aan te passen. Bakken van 1,5m breed zijn wat breed om van de kant af te bewerken tot in het midden, althans, zonder er in te gaan wandelen.

 

Je hebt het over tegels van 30x30 op z''n zij. Maar dan moeten de tegels best een stuk de grond in, zeg toch zeker de helft, meer wil je zeker niet, want dan is er geen sprake meer van een bak. Dat maakt het geheel behoorlijk instabiel. Na verloop van niet al te lange tijd staan alle tegels schots en scheef, nog niet te spreken over de kruiwagen die es tegen de rand aanbotst. Kortom, je hebt geen verband. Denk ik hoor. Ik ga zelf werken met opsluitbandjes. Misschien is daar goedkoop aan te komen ? Duur zijn die dingen overigens niet echt. Dan heb je meer verband, maar nadeel is dat het echte 'bak-effect' wel minder is, en dus ook de daaraan gekoppelde voordelen ja. Opsluiten met hout is ook best een optie. Hier ( gebied waar echt jan en alleman beschoeiingen aanlegt/ vervangt ) is vrij goedkoop aan hardhout te komen. Planken van 5m lengte en 18 cm breed zijn voor een 11 a 12,- te krijgen. Je hebt er wel wat werk aan ( ze zijn onbewerkt te gebruiken, en gaan toch zeker een jaar of 10-15 mee )

 

Je kan als je wil in het Topic : Moestuinseizoen 2012 ; 'Bits Heaven' gaan volgen. Niet dat ik het nou goed doe hoor ! , maar ik zit in hetzelfde stadium. Met alle nattigheid en nu de vorst, ligt het allemaal wel even stil, maar rond de crocus vakantie moeten de volgende stappen gemaakt worden en zal ik weer foto's plaatsen.

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal goed Nicolette !! Althans, het is heel vergelijkbaar met wat ik gepland heb in mijn situatie. Middenpad van ong. 1m breed, opsluitbanden erlangs die ongeveer zoals op jouw foto een stuk omhoog komen. Dat jij de 'bak' die zo gemaakt is aan beide zijden van het hoofdpad nog eens met bakken ( van hout ) ophoogt is helemaal perfect. Had ik zelf zo nog niet bedacht. Super. Ik ben er zeer mee geholpen. Wel denk ik zelf dat die wied-onderhoud-oogst-paadjes tussen de houten bakken ( 30cm breed ong ? ) bij mij ietsje breder mogen. Dank je. Het hout wat ik in gedachten heb gaat ook echt wel onbehandeld als het is, een jaar of 10+ mee hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die paadjes zijn tegelbreed 30cm is best wel smal. Maar de rest werkt perfect.

Te smal eigenlijk dan? Ik moet nog een gedeelte verhogen op mijn tuin (met stoeptegels, en als dat vol is met grond kan ik er nog een rand planken bovenop doen.) heb op de rest van mijn tuin minstens 40 cm als pad, maar om alle 8 bedden op dat nog te verhogen gedeelte allemaal op 1.20 breed te houden, zou ik de paden op 30 cm moeten houden, ik twijfel heel erg of dat niet te smal is, vooral met bukken om te oogsten, uitdunnen etc.?? Hoe zijn jouw ervaringen??

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik redt me ermee maar ik ben dan ook zelf niet zo groot en breed. Maar ik kwam erachter dat bijvoorbeeld zo'n klein tuinkrukje er net niet tussen past en ik werk veel op van die kniel kussentjes die ik ook op maat maak omdat het er net niet tussen past. Mijn midden pad is heel bewust 3 tegels breed zodat er een kruiwagen door kan en je er nog langs kan lopen. Dat hadden we in het begin niet toen was 2 tegels van 30 net iets te krap. Maar kan me voorstellen dat sommige mensen 30cm te smal vinden.

Ik wilde zoveel mogelijk bakken dus ja dan moesten die paden op 30. Het voordeel van stoeptegels is wel dat het de bakken op zijn plaats houdt en dat 30 x30 tegels makkerlijker te vinden zijn. Met zulke bak constructies is het handig om na te meten of je knieën tussen de bakken passen anders zit je steeds vast denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja breed ben ik natuurlijk wel (helaas iets breder rond mijn navel dan rond mijn schouders ) Mijn hoofdpaden heb ik ook allemaal op 90cm, tussen die 8 bedden in ligt ook 1 hoofdpad, maar daar wil/kan ik niet op beperken, anders moet ik met de kruiwagen iedere keer omlopen naar de fruittuin/compostbak en dat is niet handig.Vind het wel een dilemma hoor, ik ben er al een dik jaar mee bezig! Eigenlijk weet ik het al dat 30 cm echt te krap is, ik ben ook iemand die altijd knielend of zittend aan mijn bedden werkt, met die 30 cm zou dat misschien knielend net gaan, maar dat moet ik zijwaarts werken en dat is niet handig. Helaas moet ik gaan kiezen een bed minder of van elk bed wat centimeters af Maar met nu een keus minder, kan ik over misschien wel al over een half jaar de knoop doorhakken en eindelijk dat laatste stuk bedden afmaken

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...