Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer aardappels spuiten


Marlene

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Je spuit eigenlijk als de aardappels mooi erbij staan, mwa vreemd, maar dat kan ik niet helpen. Je spuit tegen Aardappelziekte (daar spuit je ook de tomaten mee in, ze zijn allebij familie van de nachtschade). Je kan deze kopen als poeder bij de tuincentra en wel van het merk Bayer.

 

Je spuit als laatste keer een maand voor de oogst. Je spuit namenlijk op de bladeren, met droog weer. Vervolgens zuigt de plant het middel naar binnen naar de knollen. Als je de dag daarna gaat oogsten eet je dus knollen met dat middel erin. Wacht je een maand met oogsten, is er niks aan de hand....

 

Maar.... Je hoeft niet perse te spuiten hoor.. Als je vroege aardappels hebt kan je beter af, zonder. Maar goed. Late aardappels doen het wel wat beter met dit middel tegen Aardappelziekte...

 

hier een paar linkjes:

 

http://www.agris.be/nl/aardappelziekte/194003.asp

http://www.deoosteindeonline.nl/Producten/Aardappelziekte/

 

succes!!!

 

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spuit ze wel als je het niet doet en je krijgt last van phytoftera dan kan je buurman het ook krijgen dankzij jou!

 

Mijn buurman heeft het ieder jaar erger dan wij. En die laat z'n zieke tomaten dan vrolijk de hele winter door op het land staan. En gooit vervolgens in het voorjaar de zwarte hoopjes prut op de composthoop

 

Overigens telen we alleen vroege aardappels, die eruit gaan voor dat de phytophtora toe slaat. Bij de aardappels gaat dat goed, bij de tomaten helaas niet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spuit ze wel als je het niet doet en je krijgt last van phytoftera dan kan je buurman het ook krijgen dankzij jou!

 

Voor de lezers een mooi stuk van de universiteit Wageningen

http://www.wageningenuniversity.nl/NR/rdonlyres/27242BD1-7E6A-416F-8B17-0BBA56E8A8FD/91752/LesbriefAardappelziekte.pdf

Dat geldt dan als je in een moestuincomplex zit Niet iedereen met aardappels in de tuin zit natuurlijk op een moestuin.

Mijn aardappels staan gewoon in de tuin aan huis. Wel zorg ik voor goede wisseling van plaats waar ze gepoot worden.

 

Daarnaast gaat het artikel meer over genetische manipulatie dan over spuiten tegen de aardappelziekte. Erg interessant, daar niet van, maar heeft niet zoveel met wel of niet spuiten tegen aardappelziekte te maken m.i.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je iets vertellen, thuis is er zelfs méér kans op aardappelziekte. Dat geld dan natuurlijk bijna alleen voor de late soorten...

 

Over compost gesproken: Aardappelloof en Tomatenloof mogen absoluut (!) niet bij de rest van je compost die je aan het eind van het jaar onderspit!!! Dus apart afvoeren! Anders krijg je het volgende jaar gegarandeerd aardappelziekte in je aardappels....

 

En nog een punt, je mag je aardappels eens in de drie jaar maar op de zelfde plaats zetten. Met bijna hetzelfde doel, maar ook geldt hierbij de opbrengst...

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjsa... nou weet ik t niet goed meer. Het is wel een vroege soort, maar aan de late kant gepoot. Zo rond Koninginnedag, dus ze zullen wat later gerooid worden. Maar om op mijn vraag terug te komen: Kan ik "exact" bij bvb de Welkoop halen of moet ik t halen bij een tuinzaak? Geen idee nl...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook niet spuiten. Volgens mij is het behoorlijke troep.

 

Als je zorgt dat het loof goed kan drogen na regen enzo verklein je de kans.

Lijkt me ook niet waarschijnlijk dat de kans in de achtertuin hoger is dan op een complex.

 

Je kan toch alijd nog ingrijpen als je de ziekten daadwerkelijk signaleert?

Daarbij sluit preventief spuiten het ook niet uit.

 

Welk ras heb je, sommige soorten worden niet snel ziek.

Dan zou het helemaal zonde zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal mij nooit horen zeggen dat je moet spuiten maar de ziekte is airborn en kan dus via de lucht meerder kilometers afleggen (is mij vertelt door boeren). Alleen al daarom vindt ik het normaal dat ik er wat aan doe, inderdaad er zijn veel rassen die het bijna nooit krijgen. Tja dan heeft spuiten weinig nut. Maar zet je bintjes dan zal je bijna wel moeten denk ik.

 

Als je een middel koop koop dan niet te duur maar koop de werkzame stof cymoxanil . Vaak bedenken ze de meest mooie namen maar overal zit cymoxanil in.

 

Niet alleen de reguliere boeren, hobbytuinders spuiten tegen ziekte de biologische boeren zijn al weer aan het spuiten met het middel cu4 oftewel koper! 6 kilo koper per hectare. Men spuit dus een zwaar metaal wat giftig is maar wat aan de eisen voldoet op de plant zodat de ziekte geen kans krijgt.

 

Zo zie je maar het is kiezen uit meerdere keuzes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien interessant voor de mensen die niet exact weten wat ze spuiten: http://www.ctb.agro.nl/ctb_files/11687_01.html

 

Misschien kan ik daar een beetje meer duidelijkheid in geven... Dit middel is een combinatie van 2 middelen:

 

Mancozeb: Dit is een product uit de organische chemie en een blik op de molecuulstructuur laat zien dat het is opgebouwd uit de metalen Mangaan en Zink rond een kern van Zwavel. Schimmels kunnen slecht tegen zwavel en metalen, denk aan het koperdraadje tegen phytopthra. Mangaan en Zink zijn verder belangrijke spoorelementen voor zowel planten alswel mensen. Denk dat je met een ruime lavameel bemesting meer metalen in het milieu brengt, dan met een spuitbehandeling. Laten we het nog maar niet hebben over de bulk aan zwavel en metalen die 1 vulkaanuitbarsting de atmosfeer inspuwt.. dat spuiten wij mensen nog niet in een miljoen jaar.

 

Cymoxanil: Dit is ook een organische verbinding behorende tot de groep Acetamiden, amiden komen in de natuur veelvuldig voor als bouwstenen net als aminen. Deze zijn verantwoordelijk voor de stevigheid in structuren. Kunstmatige Amiden kennen we als bv. kevlarvezel. Veel antibiotica is ook gebaseerd op acetamiden.

Het aceta deel moet je maar eens in overweging nemen als je het flesje "Aceto di Balsamico"op tafel zet

Kortom kunnen we stellen dat dit middel enerzijds de schimmel te lijf gaat met stoffen waar deze niet van houd (contactmiddel) en anderzijds een middel dat in de plant trekt en van binnenuit de plant versterkt en wapent tegen aantastingen in haar cellen(systemisch).

 

Veel middelen zijn "onschuldiger" dan we denken en een waarschuwing op het etiket als "irriterend" gaat ook op voor veel middelen die we dagelijks gebruiken.. wie wil er nu citroensap in zijn oog of ammoniak in zijn gezicht?! Dat dit middel schadelijk is voor het milieu is vnl. gericht op het aquatisch milieu net als zeep, koper uit onze waterleidingen en ga zo maar door. Voordat middelen een toelating krijgen is er echt wel nagedacht over onze gezondheid en die van het milieu en ja er zijn middelen die schade kunnen veroorzaken in bepaalde concentraties, maar een flinke eetlepel zout kan ook een volwassen mens doden en die schimmel in het hoekje van de badkamer produceert meer neurotoxines dan je binnen krijgt via je groenten. Carcinogene stoffen (kankerverwekkend) worden tegenwoordig sterk geweerd, maar het nitraat dat wij binnenkrijgen door ons zorgvuldig ondergespitte stalmestje kan net zo goed kanker veroorzaken.

 

Ik spuit zelf nauwelijks en als ik het anders kan oplossen zal ik dat zeker doen, maar het beheersen van phytopthora is letterlijk van wereldbelang! Dit is een aantasting die verantwoordelijk kan zijn voor wereldwijde hongersnood en al klinkt dit dramatisch, het is een feit!

Als je kiest om niet te spuiten, let dan goed op je gewas... zie je phytopthra, verwijder en vernietig aangetast blad, het liefst voor dat het daadwerkelijk een externe schimmel wordt.. (zie het ziektebeeld van phytopthora) Blijft de aantasting doorzetten, haal het loof er dan af en vernietig het.

Kies je ervoor om wel te spuiten, doe het grondig en tijdig! Half werk, wekt weer resistentie bij de ziekte en vergroot daarmee ook het probleem.

 

Nog een leuke voor een discussie.. Gen mutatie kan deze ziekte oplossen... simpel een wild aardappelgen in onze moderne aardappel planten en klaar is kees!

Misschien eens in een ander draadje?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar in mij aardappelveldje twee aardappels van het nieuwe ras Bionica gepoot. Deze zou resistent moeten zijn tegen aardappelziekte. Ben benieuwd of deze inderdaad ongedeerd blijven wanneer mijn andere plantjes aagetast raken. Overigens is dit ras via traditionele methoden veredeld, dus geen gentech. Ze zijn ook te koop als consumptieaardappel in de bioshop.

 

Ik zal je iets vertellen, thuis is er zelfs méér kans op aardappelziekte. Dat geld dan natuurlijk bijna alleen voor de late soorten...

 

Over compost gesproken: Aardappelloof en Tomatenloof mogen absoluut (!) niet bij de rest van je compost die je aan het eind van het jaar onderspit!!! Dus apart afvoeren! Anders krijg je het volgende jaar gegarandeerd aardappelziekte in je aardappels....

 

En nog een punt, je mag je aardappels eens in de drie jaar maar op de zelfde plaats zetten. Met bijna hetzelfde doel, maar ook geldt hierbij de opbrengst...

 

Gr Anton

 

Op mijn stagebedrijf gaan al meer dan 30 jaar de aardappelen en tomaten op de composthoop, aangetast of niet. Aardappelziekte komt toch wel aanwaaien is de filosofie van de boer.

 

Kun je uitleggen waarom er thuis meer kans is op aardappelziekte dan op een volkstuincomplex?

 

De vruchtwisseling heeft bij aardappels voornamelijk met schadelijke bodemaaltjes te maken. Als je dit bedoelt tenminste. Die aaltjes zorgen dan inderdaad voor een lagere opbrengst ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spuit niet tegen aardappelziekte en zal dat ook niet doen. Ik heb ze erg vroeg gezet en ben al 1,5 week bezig met oogsten. Ze worden met de dag groter en al zou de ziekte er nu inkomen, dan rooi ik alles in een keer en moet ik genoegen nemen met wellicht wat minder opbrengst. Ik heb een moestuin om onbespoten en gezonde groenten te eten. Als ik begin met spuiten dan kan ik net zo goed naar de groenteboer gaan om daar mijn piepers en de rest te halen. Waar ik succes mee heb ga ik mee door en wat niet lukt daar stop ik mee. Je moet niet de illusie hebben dat op iedere tuin en op ieder plekje alles maar probleemloos geteeld kan worden. En ja, met gif kun je het assortiment wellicht verruimen, maar goed, zo denk ik er over.

 

Natuurlijk ben ik niet helemaal blanco wat plaagbestrijding betreft, maar ik zoek het vooral in kweken in het juiste seizoen, goede verzorging en het juiste ras. Maar ik moet toegeven dat dat op de plek waar ik nu voor het tweede jaar zit nog even zoeken is.

 

Bladluizen spuit ik weg met de tuinslang of druk ze fijn. En als er bladluis inzit ben ik meteen gewaarschuwd dat die plant of die soort het gewoon niet zo naar zijn zin heeft.

 

Wat de aardappels betreft: frieslanders doen het hier dus heel erg goed, zijn bijzonder lekker (de kleintjes gisteren uit de oven met griekse olijfolie, zeezout en rozemarijn, mmmm) en vertonen geen ziekte. De twee eipakketten van coloradokever heb ik gewoon met de hand opgezocht en vernietigd, ook weer zonder gif.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn stagebedrijf gaan al meer dan 30 jaar de aardappelen en tomaten op de composthoop, aangetast of niet. Aardappelziekte komt toch wel aanwaaien is de filosofie van de boer.

 

Op een complex gaat groente-afval op de compost hoop, en worden tijdens het najaar onder de grond gespit. Dan is het loof van de Nachtschade-familie geen goede oplossing!

 

Kun je uitleggen waarom er thuis meer kans is op aardappelziekte dan op een volkstuincomplex?

 

Niet alleen Aardappelziekte, maar ook veel andere schimmels, en luizen, komen meer voor in de bebouwde kom. Het is voor mij een feit, dus ik kan niet de oorzaak aanwijzen...

 

De vruchtwisseling heeft bij aardappels voornamelijk met schadelijke bodemaaltjes te maken. Als je dit bedoelt tenminste. Die aaltjes zorgen dan inderdaad voor een lagere opbrengst ja.

 

Heeft niet zoveel met uitputting te maken. Maar destemeer met de schimmels die in de grond zitten aan het eind van een jaar Aardappels... Dat moet de baas van je stage wel weten denk ik....

 

En dat de opbrengst minder wordt door die aaltjes klopt idd ook wel ja...

 

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...