Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bloemkool slaat paars uit.


hayays

Aanbevolen berichten

hey

 

Ik heb voor het eerst een moestuin, maar blijkbaar loopt alles een beetje verkeerd. Van de 10 bloemkolen zijn er al 2 mooie bloemkooltjes van een 15 cm diameter. Eentje ervan slaat stillaan paars uit, wat kan ik hiertegen doen, is het een ziekte? Vind er nergens iets over terug. Hoop snel iets meer te weten.

 

alvast al bedankt.

 

groetjes

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit komt vermoedelijk doordat hij niet is afgedekt, de zon heeft dit veroorzaakt vandaar deze paarse kleur hier is niets meer aan te doen.

Wanneer de bloemkool er in zit moet je met zijn eigen blad het hart/de bloemkool afdekken om deze wit te houden.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey

 

 

ik heb ze afgedekt, maar door sterke wind dit weekend ging het steeds weg vliegen.

dacht dat ze geel werden als je ze niet afdekte.

 

ook zijn er een stuk of 8 die totaal niet groeien.

zouden ze mss niet genoeg zon krijgen, al geloof ik dat ze allemaal even veel zon krijgen?

 

groetjes

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook zijn er een stuk of 8 die totaal niet groeien.

zouden ze mss niet genoeg zon krijgen, al geloof ik dat ze allemaal even veel zon krijgen?

Alleen zon heeft daar niet zoveel invloed op. Het kan een tekort aan meststoffen zijn maar de kans is groot dat larven van de koolvlieg zich momenteel tegoed doen aan de wortels. Vooral tijdens perioden van regelmatige regenval valt zoiets niet zo snel op. De plant oogt dan nog wel goed omdat hij nog wel wat water uit de grond kan opnemen maar dat is te weinig water (en voedingsstoffen) om te kunnen groeien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

wanneer zijn ze groot genoeg om te groeien, en hoe kan je larven tegen gaan.

ook denken we dat onze grond te zuur is en ben ik een beetje verkeerd begonnen, volgend jaar gaan we eerst goed de grond bemesten met paarden of koeienmest. welk is het beste, voor ons is paardenmest het gemakkelijkste omdat onze buurman paarden heeft, en koeienmest moet ik al met remork gaan ophalen.

ook gaan we kalk in de grond doen en een groter stuk grond nemen. nu staan de meeste groenten te donker en gaan gewoon een heel stuk grond leegmaken (tuinhuis en bomen en mestput verwijderen)

 

hebben jullie nog tips?

 

groetjes

voor de eerste keer een moestuin, maar wil precies niet heel goed lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Had dezelfde vraag; hoe kan het dat de bloemkool paars wordt. Heb bij de eersten het paars eraf gesneden voor de zekerheid, maar dat hoeft dus niet gelukkig. Dacht ook dat ze gelig werden van zonlicht, en heb ze ook toegedekt. Niet voldoende dan waarschijnlijk. Volgende ronde beter opletten.

img013380521342076021.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht zelf aan een gebrek aan iets omdat ook een enkel blad, paars verkleurde. Nou ja, gebrek dacht ik, wanneer je kolen van gem. 1,5 kg kan oogsten is het wel een soort van fijn gebrek . Op de foto de onderkant van een blad dat was teruggeslagen.

img015763391342112635.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal komt dat door een magnesium tekort toch. Geen idee of de kool zelf dan ook zou verkleuren. (of bij kalium te veel, dan kan de magnesium ook niet goed opgenomen worden net als bij te koude temperaturen)

Maar je hebt best joekels, dus misschien uiteindelijk dat de grond best wel uitegput kan zijn natuurlijk

 

Maar je hebt prachtige kolen hoor. Las ergens dat als je tijdens het koken een beetje melk erbij doet dat de ze weer wit worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ziet er toch goed uit dat zoiets uit een zaadje kan ontwikkelen is toch een wonder?

Ik doe altijd het volgende en altijd met succes.

Door het zonlicht en UV stralen treed er verkeluring op, zodra in het hart een bloemkoolje zit moet je deze toedekken met zijn eigen grote blad.bild009485171343142101.JPGbild009564061343142175.JPG

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...