Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pindasoep (pedis)


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ga naar de toko en koop een potje Faja Lobi Surinaamse pindakaas.

Verder nodig: plusminus 1 kilo (soep) kip met botjes, ( poten of een halve kip o.i.d.)

3 gewone of twee dikke preien.

3 takjes selderij

1 rood pepertje

kwart theelepel gemalen piment.

bouillonblokjes of zout

 

Zet de kip op met water zoveel dat hij onderstaat, voeg het piment toe.

Kook de kip gaar, laat wat afkoelen,haal de kip uit de pan en van de botjes, zet het vlees koel opzij en gooi de botjes weg.

Maak de preien schoon en snij ze in reepjes, was de selderij en hak ze fijn.

Verwarm de bouillon, voeg er de prei toe, de selderij en eventueel ( het wordt heet!) het hele rode pepertje. Laat 5 minuten zachtjes koken of totdat de prei zacht is.

In een aparte kom roer je een halve pot Faja Lobi met wat bouillon los en voeg het toe. Proef of er nog bouillonblokjes (kip) of zout nodig is. Voeg het in stukjes gesneden kippevlees toe en warm nog even door. Een halve pot van deze pindakaas is ongeveer voor 2 liter soep, dan is de soep al behoorlijk heet...Manlief neemt driekwart pot..houdt van heet maar als je erdoor heen eet...mmmmm lekker.

Edit: O het pepertje..er is bij ons altijd een liefhebber die dat in zijn kommetje soep wil..ik niet hoor..veuls te heet!!

 

Ik heb ergens ook nog een recept van niet hete pindakaas (soep bedoel ik), dat zal ik ook opzoeken...

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een aanvullende praktijk tip:

 

Als je niet van héél pittig houdt, maar toch die aparte smaak wel waardeert. Gewone pindakaas gebruiken en een Mme Jeanette bovenop de soep laten drijven, maar vooral niet insnijden!! Die vis er uiteindelijk weer uit in zijn geheel. De smaakstoffen trekken in de soep, maar de heftigheid blijft je bespaard (bv. ivm meeëtende kinderen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de vegetarische variant die ook door mensen die niet van heet houden wordt gewaardeerd:

 

ingrediënten: 2 eieren, 1 ui, 1 teentje knoflook, 2 aardappelen, 1 eetlepel olie, 1 flinke gesneden prei, 1/2 liter groentebouillon, 6 eetlepels pindakaas, 1 eetlepel ketjap manis, eventueel 1-2 theelepels sambal badjak, zout, peper, 2 eetlepels gesnipperder bladselderij, taugé, mais,kroepoek

 

 

Kook de eieren in 10 minuten hard. Laat ze schrikken en pel ze. Hak de eieren fijn.

snipper intussen de gepelde ui en de knoflook. Snijd de geschilde en gewassen aardappelen in blokjes van ca. 1 cm.

Verhit de olie in een pan en bak de ui en knoflook ca. 1 minuut. Voeg de prei toe en bak die ca. 2 minuten mee.

Schenk de bouillon in de pan en voeg de aadappelblokjes toe. Breng het geheel aan de kook en laat de soep zachtjes ca. 10 minuten koken tot de aardappels gaar zijn.

Roer de pindakaas en de ketjap door de soep en breng hem op smaak met sambal, zout en peper.

Wij doen er dan altijd kommetjes ei, bladselderij, kroepoek, mais en taugé bij op tafel..kan iedereen erbij nemen wat hij er lekker in vindt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...