RvO Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Hallo, Ik vond op internet twee soorten kruipende bramen: Rubus arcticus (poolbraam) en Rubus chamaemorus (kruipbraam, gele bosbraam of veenbraam); de Nederlandse naamgeving lijkt niet helemaal consistent. Via google kan ik wel wat info vinden, maar niet heel veel. Het lijkt me wel grappig om eens te proberen. Heeft er iemand zelf ervaring met één van deze soorten. Ik ben vooal benieuwd of deze braam als bodembedekker werkt, of dat "onkruid" er gewoon doorheen groeit. En heeft er iemand misschien stekjes. Quote
Bit Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Die Rubus arcticus heb ik staan ja. Hele leuke bodembedekker. Vroeger bloeiend dan de normale braam, langer bloeiend ook. Hij bloeit op korte scheuten , zeg ongeveer tot een 20 cm hoog, eerder lager nog.Het bladerdek is goed gesloten. Het is een bodembedekker ja, maar geen snelle. elk jaar maakt ie wat scheuten iets verderaf van de moederplant. Ik zou hem wat snelheid aangaat willen vergelijken met de echte inheemse bosbes. De vruchten zijn klein, geen echte klassieke bramen ofzo; eerder iets samengestelde bessen. Smaak is oké, maar niet meer dan dat. Oogst is minimaal ( ik heb maar 3 planten ) en zeer gespreid. Als je wil, kun je een enkel grond-scheutje krijgen van me ( ik heb ze pas 1 jaar staan nu , dus veel is het nog niet ). Ik weet echter niet of ik ze je moet aanraden. Een leuke plant vind ik het zelf wél, als je zat ruimte hebt en dus ook voor zoiets weinig nuttigs ook nog plek over hebt. Quote
thea Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Ik heb zaad van de dauwbraam. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
RvO Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 ... De vruchten zijn klein, geen echte klassieke bramen ofzo; eerder iets samengestelde bessen. Smaak is oké, maar niet meer dan dat. ...Volgens dit verhaal rijpt de poolbraam alleen goed benoorden 60° noorderbreedte (dat is ongeveer Oslo). Als dat klopt is het niet vreemd dat er bij jou geen lekkere vruchten aan komen. ... Als je wil, kun je een enkel grond-scheutje krijgen van me ( ik heb ze pas 1 jaar staan nu , dus veel is het nog niet ). ...Als je er zo weinig hebt laat maar even zitten. Ik denk eerst wel even verder of ik wel een leuk overhoekje heb. .....Overigens een kleine opbrengst vind ik niet zo erg. Ik liep toevallig tegen dit plantje aan en dacht dat het misschien wel leuk zou zijn om eens te proberen. @TheaDauwbraam, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Blijkbaar overheen gekeken . Weet je ook of dauwbraam een beetje een fijne bodembedekker is, of groeit alle "onkruid" er gewoon doorheen? Overigens zag ik net de Vreeken ook zaden heeft van de kruipbraam.[mopper]Heb ik net m'n bestelling de deur uitgedaan [/moppper] Quote
thea Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Dauwbraam ziet er uit als bosbes kleine struikjes. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Ga ik weer met mijn betweterigheid. Ik weet niet wat jij onder dauwbraam verstaat Thea ? Ik ken dauwbraam als een mini-variant van de gewone grote braam. Meestal als vrucht 3 tot 6 besjes ( samengestelde kleine braamvrucht dus ), een beetje kwa maat in tussen die poolbraam en de gewone braam. Iets blauwgrijs, met duidelijke waas over de vrucht heen ( dauw ) en nogal zuur van smaak. Ook als hij in de zon groeit. Niet te vergelijken met een echt goede lekkere braam. Zuur dus.De plant zoals ik hem ken wordt tot 60-70cm hoog, afhankelijk of ie steun vindt. Dit zónder steun dus. Dunnere takken dan de grote braam. 3 delig blad ( ipv 5 zoals de braam ) en meer geveerd.Pokke-onkruid vind ik het zelf. En zeker geen bodem-afsluiter nee Quote
thea Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Heb ze op schier gevonden struikjes zo groot als bosbes 30/40 cm.Ze stonden ook zo als bosbes. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Op Schier blijft het al gauw lager he ? wind wind wind ..... Quote
thea Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Hier ook ook . Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Frank Houweling Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Ik heb hier rubus arcticus (cv. 'Sofia') en rubus xanthocarpus. De laatste wordt echt onderschat; leuk plantje. Dauwbraam heb ik ook, maar is geen bodembedekker en vind ik ook lang niet zo leuk. Rubus articus bloeit enorm rijk en mooi (roze); dus echt een sierplant, de besjes zijn wel lekker maar het zijn er niet veel en ze zijn klein Rubus xanthocarpus bloeit ook mooi (wit), wordt net iets hoger en geeft kleine gele besjes. Dat zijn er ook niet extreem veel (maar wel iets meer dan arcticus) en ze zijn ook klein. Maar wel weer lekker. Plantjes groeien het beste op humusrijke grond; dus bijv. op het veen. Op de klei doen ze het maar moeilijk. Plantjes breiden vanzelf uit (maar hebben geen ondergrondse uitlopers ofzo), dus je hoeft er niet veel te hebben voor een leuk resultaat. Beide planten staan in de tuin bij de winkel, dus je bent van harte welkom om ze in het voorjaar te komen bewonderen. Hieronder alvast foto's die ik dit jaar gemaakt hebt: Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Bit Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 Vanmiddag kwam ik met het schoonmaken van de aardbeienbedden m'n Poolbraam weer tegen. Die staan daar op de kop van zo'n aardbeienbed, hebben daar de ruimte.De twee planten hebben zich erg leuk uitgebreid. Niet invasive, maar zeker vervierdubbeld ( is dat een woord ? ) schat ik. Dus RvO. Als je nog een stekje wil ? Is nú wel de tijd voor denk ik. De grond is bezaaid met kleine puntjes van uitlopers, dicht opeen. Heel mooi. Heb ik geen foto van gemaakt, en vanmiddag behoorlijk dik gemulcht. Staan ze daar weer boven, zal ik een foto maken. Moet inderdaad een feest worden daar met al die bloemen. De braam bloeide bij mij trouwens ook een 2e keer, in late najaar. Is dat normaal ? weet iemand dat ? ( had sowieso erg lang en rijk gebloeid wel ) Quote
RvO Geplaatst: 24 februari 2014 Auteur Geplaatst: 24 februari 2014 @BitAls je echt over hebt graag! Dank voor het aanbod. Ondertussen ook via Esthe76r bij Vreeken besteld. Maar ik heb eigenlijk meer vertrouwen in plantjes dan in zaadjes als het om bramen gaat. Ik geef toe dat is puur gevoelsmatig, ik heb nog geen enkele ervaring met het zaaaien van bramen. Tot ziens. Edit, ik zie ondertussen je pb. Voor de zekerheid reageer ik ook wel even via pb. Quote
Bit Geplaatst: 30 maart 2014 Geplaatst: 30 maart 2014 Vorig voorjaar dus 2 p9 potjes met de braam gepoot. Op het eind van een onvolledig aardbeienbed in de fruitkooi. Links boven zie je dus een eenzaam aardbeiensoortje. De rest aan kleine blaadjes is de braam nu. Uitlopers rondom in een afstand tot een 40 cm van de moederplantjes, maar het meeste toch wel gewoon als pol nu. Omdat ik al een paar weken terug wat puntjes zag verscijnen her en der heb ik de hele plek wat gemulcht. Aan het ( verhoogde ) bed houdt het plantje zich niet echt.Dit zijn echt de eerste blaadjes, deze week hoor. Bed is 90 cm breed. Quote
EdelSpint Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Iemand ervaring met Rubus Rolfei? Ook bekend onder oude benaming Rubus Pentalobus. Winterhard, (grotendeels) wintergroen, mooie besjes (smaak?). https://pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Rubus+rolfei https://www.tuinadvies.nl/plantengids/7193/rubus-pentalobus https://www.voedselbos.eu/catalog/bodembedekkers/rubus-pentalobus.rupental.html blijkbaar weinig bes met flauwe smaak https://www.eggert-baumschulen.de/de/rubus-pentalobus-emerald-carpet.html Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Ken ik alleen als bodembedekker voor de siertuin. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.