Ervaringen met bokashi emmers?

Plaats hier je vragen, tips en berichten over grond, bodem, bemesting en wisselteelt
Berti
Woonplaats / locatie: noord limburg

Ervaringen met bokashi emmers?

Berichtdoor Berti » Zo 13 Mar 2011, 16:30

omdat ik als urban homesteader (jaja... trots op he) geen plek heb voor een compostbak, en toch echt compost wil gebruiken in mijn MM tuintje.
heeft iemand hier ervaring, hoedanook, met bokashi emmers?

ik vind het duur.
dan liever 60 euro uitgeven aan een compostbak dan ben je in EEN keer klaar, ipv elke paar maanden geld uitgeven aan dat spul dat erop moet...

als iemand nog alternatieve suggesties heeft dan graag.
hier wordt geen gft compost verkocht, enige compost die de boerenbond/ welkoop heeft, is....turf met compost (7 euro per zak)

alvast dank voor het meedenken

jasmin
Moestuin Seizoen: Bekijk update (11)

Re: ervaringen met bokashi emmers?

Berichtdoor jasmin » Zo 13 Mar 2011, 19:38

Ik had hier nooit van gehoord... dus dit vond ik erover... duur grapje...

Bokashi Starterspakket
( Leverancier )
Prijs: € 59,95 (incl. 19 % btw)
Aantal (eenheden) in verpakking:1
Aantal (eenheden) in doos:1

Inhoud Bokashi starterspakket:
inhoud:
2 Bokashi emmers
2 kg. Bokashi starter
1 handleiding / brochure

In de Bokashi emmer wordt het keukenafval vermengd met Bokashi-starter. Het resultaat is een
natuurvriendelijke verwerking van het keukenafval, zonder rotting. Dat proces begint zodra de keukenemmer vol is en duurt maximaal 2 weken. Tijdens de werking komt er zelfs sap vrij, dat na verdunning kan dienen als plantenvoeding. Tijdens deze verwerkingsperiode wordt de tweede keukenemmer, die standaard in het starterspakket zit, in de keuken geplaatst om het keukenafval in te deponeren. Het gefermenteerde keukenafval is nu te gebruiken als hoogwaardige bodemverbeteraar voor in de tuin.

Bokashi keukenemmer zorgt voor natuurvriendelijke bodemverbeteraar. Niet composteren, maar fermenteren waardoor keukenafval een effectievere bemesting van de tuin vormt. Dat is het geheim van de Bokashi keukenemmer. Normaliter verdwijnt GFT-resten op de composthoop en kan gaan rotten. Energie verdwijnt zo uit het keukenafval. In de Bokashi emmer krijgen groente- en fruitresten juist extra energie, waardoor het een goede bodemverbeteraar is.

Het is een bekend probleem in menig huishouden. Het keukenafval gaat al in de groene keukenbak rotten en zorgt voor een vervelende stank. De Bokashi emmer maakt hier een einde aan. Boskashi is Japans voor ‘goed gefermenteerd organisch materiaal’. En fermenteren is het geheim voor goede verwerking van keukenafval. Bij fermenteren, dat plaatsvindt in twee handige keukenemmertjes van zo’n 40 centimeter hoog, blijft die energie bewaard. Sterker nog, tijdens het fermentatieproces komt extra Bokashi-sap vrij dat aan planten kan worden
gegeven.

Bodemverbeteraar
Na het fermenteren, dat zo’n 1 tot 2 weken duurt, is de inhoud van de Bokashi emmer klaar voor verwerking in de tuin. Door het fermenteringsproces ontstaat er geen stank of andere vervelende bijwerkingen. Dit in tegenstelling tot composteren, waar het rottingsproces voor nare luchtjes zorgt. Tijdens het verblijf in de speciale Bokashi emmer, krijgt het keukenafval een hogere
voedingswaarde zonder rotting. Het eindproduct kan nu ingegraven worden in de bodem en is een belangrijke bodemverbeteraar geworden. Planten krijgen meer energie en een grotere weerbaarheid tegen schadelijke bacteriën en schimmels.

Toevoegen Bokashi-starter
Het gebruik van de Bokashi keukenemmer is heel eenvoudig. Groenteresten kunnen in kleine stukjes in de emmer worden gegooid. Zodra er een laagje keukenafval is gevormd, dekt de gebruiker de afvallaag af met Bokashi-starter. Dit wordt in kant-en-klare zakjes bij de Bokashi keukenemmer geleverd. Bokashistarter zorgt ervoor dat het GFT-afval gaat fermenteren en voorkomt verrotting. Na het toevoegen van Bokashi-starter kan opnieuw kleingesneden GFT-afval in de emmer worden gegooid. Op deze wijze wordt de Bokashi emmer in ongeveer 2 weken laag voor laag volledig gevuld.

Voedingrijk sap
Als de emmer vol is, begint in een zuurstofarme omgeving het echte verwerkingsproces. Dit duurt zo’n 1 tot 2 weken. Tijdens deze verwerkingsperiode wordt de tweede Bokashi emmer, die standaard in het starterpakket zit, in de keuken geplaatst om het GFT-afval in te deponeren.
Dagelijks kan de consument via een aftapkraantje aan de keukenemmer een voedingrijk sap aftappen. Dit sap is, mits goed verdund, een ideale plantenvoeding voor kamer- en tuinplanten.

Meer weerstand
Als het proces klaar is, heeft het GFT-afval een zoetzure geur gekregen. Dit kan nu rechtstreeks in de tuin worden ingegraven. Het gefermenteerde afval zorgt nu voor een goede voeding van de bodem en vormt een goed leefmilieu voor microorganismen. Door een actief bodemleven ontstaat meer weerstand voor bodem, plant en dier.

Extra informatie over Effectieve Micro-organismen
De Bokashi emmer waarin we keukenafval fermenteren is het eindproduct van jarenlang onderzoek van de Japanse professor Teruo Higa. Hij ontdekte dat goede bacteriën kunnen worden geactiveerd door het toedienen van Effectieve Micro-organismen. Daarmee neemt hij afstand van de gangbare landbouwtechnieken die erop zijn gebaseerd om met grote hoeveelheden chemicaliën schadelijke micro-organismen te doden. Met Effectieve Microorganismen heeft professor Higa ontdekt dat goede bacterien opleven en de schadelijke
bacteriën onderdrukken. EM is gebaseerd op onderzoek en ervaring en wordt wereldwijd gebruikt in de professionele land- en tuinbouw.

Effectieve Micro-organismen zorgen voor evenwicht op het gebied van milieu, gezondheid en
voedselvoorziening. EM is een samenstelling van diverse micro-organismen met iedere een
specifieke taak. Het gaat ondermeer om gisten en melkzuurbacteriën. Ze komen allen voor in de
vrije natuur. Bij EM draait alles om het activeren van de goede bacteriën, in plaats van het doden
met chemicaliën zoals gebruikelijk is. In de Bokashi-starter is het hoofdbestanddeel
tarwezemelen die zijn gefermenteerd met EM-Actief. Dat is te herkennen aan een zoetzure geur,
te vergelijken met het gisten van wijn en bier.

Voor een lijst met veelgestelde vragen (en hun antwoorden) klikt u op deze link .

http://www.energieregie.nl/home/aarde/b ... akket.html

Het lijkt een soort compostversneller... maar een beetje aso duur...

RickT
Woonplaats / locatie: Rotterdam

Berichtdoor RickT » Zo 13 Mar 2011, 19:40

Ik vond nog wel een alternatief, helaas in het Engels
How to Make a Mini Compost Bin
http://www.ehow.com/how_6632597_make-mi ... t-bin.html

Castaneda
Woonplaats / locatie: Waterland

Berichtdoor Castaneda » Zo 13 Mar 2011, 20:24

Ik heb die bakken thuis staan en ik heb er zeer goede ervaringen mee. Ik geef de gefermenteerde "compost" (bokashi) de schuld ervan dat de slakken mijn sla niet wilde eten. ;) :D Ik weet dat velen op dit forum dit niet kunnen geloven (begrijpelijk), en ik heb het nu pas ook 1 jaar gezien, dus ben er zelf ook nog niet zeker van, maar ik kan mijn ervaring niet veranderen: de slakken zaten in en op de sla, maar aten er niet van. :shock: :D .

Laat ik voorop stellen dat het inderdaad geld kost, maar die 60 Eur is eenmalig en daarna kun je met EM-A (daar heb je wel weer een soort yoghurt maker voor nodig a 30 EUR) de bokashi fermenteren, dat is veel goedkoper dan de bokashi-starter. Misschien geen eens 1 cent per keer spuiten. Misschien is wormencompost een goedkopere optie, dat heeft ook een goede invloed op de bodem.

Er is een groot verschil tussen reguliere compost en bokashi, rotting vs. fermentatie. Bokashi bevat een grote verscheidenheid aan goede bacterien, schimmels enz.: regenererende micro-organismen, en compost heeft het tegenovergestelde: micro-organismen die afbreken of degenereren. Beide zullen hun functie hebben, maar het is voor een gezonde bodem zaak dat de degenererende micro-organismen (uit bijv. compost) niet de overhand krijgen. Voor een gezonde bodem behoren de regenererende micro-organismen de overhand te hebben.

Er zijn wel alternatieven voor goede micro-organismen: wormencompost (gebeurt zonder hitte en wormen scheiden goede bacterien uit), wormencompostthee en 1 of ander drents oermiddeltje wat ik wel eens heb gezien op internet. Waarschijnlijk nog wel meer.

Maar het is dus zaak om regenererende micro-organismen te verkrijgen, die zorgen namelijk voor het voedsel voor je planten en maken deze dus gezond. Degenererende micro-organimsen zijn zelfs schadelijk voor je plant, dit zou dus betekenen dat compost zeer spaarzaam of misschien wel niet gebruikt moet worden. (Dit zal waarschijnlijk hevige reacties opwekken, maar dit is wat er in de informatie staat en ook eigenlijk heel logisch is, als je het leest, dat moet je dan wel willen ;) : degeneratie vs. regeneratie).
"In de natuur bepalen micro-organismen welke kracht de overhand heeft. De kracht van regeneratie (verjonging, gezondheid en vitaliteit) of de kracht van degeneratie (afbraak, verrotting, aftakeling, ziekte, vervuiling en oxidatie"

In de reactie van Jasmin vindt je al een beetje informatie en op de EM websites wat uitgebreider, over de werking van regenererende micro-organismen. Maar je hoeft dus niet aan de EM, als je dat te duur vindt, de informatie is goed, maar er zijn zeker alternatieven. Op zoek naar regeneratie! ;) :D
Laatst gewijzigd door Castaneda op Zo 13 Mar 2011, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Comprehend and copy Nature

Berti

Berichtdoor Berti » Zo 13 Mar 2011, 20:31

bedankt voor die info, maar....dat gewone compost opeens niet meer goed genoeg zou zijn voor je tuin wil er bij mij NIET in.
daar wordt al zeer lang met goede resultaten mee gewerkt en nu opeens nu er bokashi is, zou het niet meer goed genoeg zijn?
dat is wat ik er zie staan tenminste.
want o het is een rottingsproces.
bedenk dan, dat alles in de natuur dat is en daar vindt bijna geen fermentering plaats...

stof tot nadenken?

toch ben ik wel geinteresseerd in bokashi.
hoe werkt dat met die EM-A, kan je daar meer over vertellen.
het is niet die 60 euro....maar dat je BLIJFT betalen voor dat spul.

Castaneda

Berichtdoor Castaneda » Zo 13 Mar 2011, 21:03

Inderdaad stof tot nadenken ;) Ik had nog niet gekeken naar hoe alles er in de Natuur aan toe gaat, en als het klopt wat je zegt: dat alles in de Natuur een rottingsproces is en geen fermentatie, dan is dat weer een vraag om te onderzoeken. Top, dank je wel.

Ja ik begrijp je bezwaar van het betalen, je blijft inderdaad betalen. ;)

Voor het maken van EM-a heb je een soort yoghurtmaker nodig, omdat de organismen zich vermeerderen bij een temperatuur net onder de 40 graden. EM-a is geactiveerde EM (vers gebakken bacterien zeg maar ;) ).
EM-a verkrijg je door 50 ml EM-1 en 50 ml melasse (oorspronkelijk suiker) te vermengen met 900 ml water en een krappe week te laten fermenteren in de yoghurtmaker.

Je hebt dan 1 Liter EM-a die je nog kunt verdunnen, want EM is sterk spul. Zeker voor direct gebruik op planten moet je het zeer sterk verdunnen. 1 Liter EM-a zou voor als je het alleen voor de bokashi gebruikt en verdunt, kan het misschien een maand of wel langer mee, het is dan alleen de houdbaarheid (ook een paar maanden) waar je op moet letten en hoe vaak je het gebruikt.

Kosten: 1Liter EM-1 kost 20 Eur, 1 Liter Melasse kost 5 Eur => maken samen 20 Liter Em-a => 1 Liter EM-a kost dan 1,25 Eur. En dan nog de yoghurtmaker a 33 Eur natuurlijk.

Maar even terug naar stof tot nadenken: wat ik lees en nu 1 keer heb ervaren zijn zulke geweldige resultaten (geen last meer van slakken en veel meer van dit soort dingen als je de info leest) die ik nog nooit heb gehoord voor personen die compost gebruiken. Compost wordt inderdaad al zolang gebruikt en met resultaat, maar toch blijft men daar last hebben van ziekten en plagen of kan het ook anders? Heb jij misschien wel gehoord, of ken je voorbeelden of informatie waar compost ook voor dergelijke geweldige resultaten zorgde? Dat zet me toch weer tot nadenken. Ik hoor het graag. ;)

Berti

Berichtdoor Berti » Zo 13 Mar 2011, 21:23

fascinerende discussie he.
nee ik heb geen voorbeelden....maar ook niet van bokashi behalve jou nu dan!
dus kwestie van zelf ervaren.

dure grap toch weer zelfs al maak je EM-a zelf.
maar wat ik niet snap is dat die EM-a kwa beschrijving lijkt op het afgetapte vocht uit de emmer...waar had ik dat nou ook alweer gelezen....zucht....
dat afgetapte vocht is toch al gefermenteerd, en wat is EM 1 nou weer.

Castaneda

Berichtdoor Castaneda » Zo 13 Mar 2011, 21:56

Het blijft inderdaad duur. Misschien is wormencompost dan een betere optie voor je, veel goedkoper en schijnt ook geweldig spul te zijn.

Ja dat afgetapte vocht is al gefermenteerd, dat is dus een beetje een mengseltje van fruit/groente sappen, mineralen en stofjes die door de fermentatie vrijkomen (afhankelijk van wat je in die bak stopt), en regenererende bacterien etc. EM-1 en EM-a zijn alleen de micro-organismen (gebrouwen en levend gehouden door vermenging met water en melasse (voedingsbron voor de organismen))

EM-1 is door de fabriek gefabriceerd en bevat alle bacterien, schimmels in een bepaalde verhouding. Eigenlijk is er geen verschil met EM-a, alleen dat EM-a thuis een beetje amateuristisch wordt gebrouwen, zonder allerlei metingen enz., waardoor de kwaliteit en verhouding wat kan verschillen. EM-1 is zeg maar de bron van micro-organismen, waarmee je dan zelf aan de slag kunt.

Dat Drentse oermiddeltje maakt ook gebruik van goede micro-organismen, maar deze haalt hij gewoon uit de natuur, dus dat kan ook, maar dan moet je waarschijnlijk goed zoeken en is het maar de vraag wat, wat is. EM-1 is uitvoerig getest, je kan dus van de kwaliteit uitgaan.

Ja klopt, het blijft een kwestie van zelf ervaren. Ik lees al die dingen, maar het wordt pas werkelijkheid wanneer je het zelf ziet. Maar de info overtuigt me wel en geeft me enthousiasme om het te proberen.

Andere voorbeelden van voordelen van gebruik van bokashi zijn:
- op een gegeven moment (want het kan een tijdje duren voordat de regenererende organismen de overhand hebben (tot zo'n 3 a 4 jaar, maar kan sneller)) weerstand tegen ziekten en plagen. Niet alleen slakken, maar ook luizen, schimmels enz. De anti-oxiderende werking zorgt hiervoor, er staan meerdere voorbeelden in de EM boeken. Ziekten en plagen hebben een voorkeur voor oxidatie, anti-oxidatie zorgt er dus voor dat ze hun heil elders zoeken.
- vele voorbeelden van veel grotere oogst (dat kan natuurlijk aan meerdere dingen liggen, maar daar hebben ze deels ook wel weer rekening mee gehouden), soms zelfs recordoogsten.
- betere/intensere smaak
- langere houdbaarheid
- afhankelijk van hoe levend je bodem is, hoef je zelfs geen wisselteelt meer uit te voeren, omdat de negatieve invloeden van de gewassen op de bodem worden verwerkt/onderdrukt door de regenererende micro-organismen.

Dat is in ieder geval wat de informatie zegt ;) (waar wordt het mee vergeleken? ;) ) , maar ik ben wel overtuigt, nu nog de ervaring en de foto's, dan kan ik die hier plaatsen.
Laatst gewijzigd door Castaneda op Zo 13 Mar 2011, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Berti

Berichtdoor Berti » Zo 13 Mar 2011, 22:01

verdorie.
toch maar eens goed over nadenken....

Berti

Berichtdoor Berti » Vr 18 Mar 2011, 07:15

aangezien niemand hier verder ervaring heeft met bokashi.
ik ben aan het overwegen het toch maar te doen, bij gebrek aan beter eigenlijk.
maar eerst ga ik kijken of ik iemand zo gek krijg met mij compost te halen.
begrijp alleen dat je dat spul (had altijd een mix) niet puur in de verhoogde bedden kan doen zonder nog andere dingen erbij.

dus tja...

Terug naar “Bodem en bemesting”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.