Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaringen met bokashi emmers?


Berti

Aanbevolen berichten

@Samantha: Ik heb geen ervaring met het zelf maken van bokashi emmers, wel met de originele emmers, die inderdaad wel pittig aan de prijs zijn. Mijn ervaringen met de resultaten van de bokashi zijn louter positief, de emmers zou ik alleen liever veel groter hebben (maar die schijn je nu ook te kunnen krijgen). De emmers zijn te snel vol. Maar jou idee om de bokashi over te doen in een gewone emmer met deksel zou dan misschien wel uitkomst kunnen bieden. Ik weet alleen niet of je problemen krijgt met het vocht, dat in de loop van de 2 weken fermentatie wordt geproduceerd, en zich onder in de emmer zal verzamelen (ik denk het eigenlijk niet, alleen zal de onderste laag wel erg nat zijn). Of inderdaad proberen weg te zetten in een dubbele emmer, 1 met gaatjes... zolang ie goed lucht dicht is, zal het werken.

 

Ook de starter mix is op een gegeven moment misschien wat prijzig, je zou je afval ook kunnen besproeien met EM-a, dat is misschien goedkoper.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

De grijze bokashi emmer met de oranje deksel was hier geen succes. Omdat het kraantje lekte had ik de emmer buiten net naast de keukendeur gezet. Door de

weersinvloeden was de emmer snel kapot, alles brak af of scheurde. De bokashi beviel goed, leverde na verloop van tijd mooie grond op en gezonde planten.

De prijs van de emmers vind ik, gezien de kwaliteit, veel te hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een set bokashi nieuw via marktplaats gekocht, ben benieuwd. Heb al een bordje groen afval op het aanrecht staan voor erin. Wou eerst een afsluitbaar bakje hebben voor de bokashi starter, want word een rommeltje denk ik als ik de zak open knip en er wat uit haal.

Ben wel van plan de inhoud na de termijn in het compostvat te doen. Lijkt mij het handigste

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
  • 4 maanden later ...

Om Bokashi te maken gebruikt men melasse, een restproduct van suiker. Dit om de micro-organismen te voeden. Zijn er mensen die ervaring hebben met het bemesten van de tuin met (Suikerriet-)melasse? In theorie zou je dan de micro-organismen in je bodem voeden, wat het bodemleven natuurlijk erg ten goede komt. Is het het uitproberen waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Ik ben ook bezig met 2 reeds gevulde (ik krijg groenten en fruitafval van een restaurant ) echte bokashi emmers en 1 zelfgemaakte emmer (2 emmers in elkaar met in de bovenste een hoop gaatjes in de bodem en een deksel)

Nu heb ik al sap kunnen aftappen en ik overweeg om dit 1/200 te gebruiken om mijn kolen die nu in p9 potten staan in zaaigrond wat voeding te geven. Ze staan er al een maandje in dus de voeding in de grond is nu wel uitgeput. Iemand hier ervaring mee ?

 

2018022221164317821520279646.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik heb langs de weg een set bokashi emmers en zemelen gratis mee mogen nemen.

Om zo'n emmer vol te krijgen, mag je daar dan enkele dagen over doen, met bijv etensresten enzo? 

En dan elke dag een laagje en een kopje zemelen erover, en dan later weer of is het beter om de emmer in 1x te vullen?

 

Ik las geen dierlijke uitwerpselen maar zou konijnenmest wel kunnen? Daar heb ik genoeg van haha.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RobN - ik zou het alleen voor (kleingesneden) keukenafval gebruiken. Voor wat ik ervan weet, is het een soort langzame fermentatie. Dierlijke mest past daar gevoelsmatig niet in, maar ik kan er niets over terugvinden. Als je ook een compostton buiten hebt, dan zou ik de konijnenkeutels eerder daar gewoon op gooien. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even terug naar je vraag:

Ik heb ook een tijdje Bokashi gemaakt. Per dag keukenafval opsparen en in één keer toevoegen, laagje starter erop en aanstampen. Net zolang tot hij vol is. Dan 2 weken laten staan. Wel steeds vocht aftappen (om de dag). In de tussentijd vul je de andere emmer.

Het nadeel vind ik het begraven van het eindproduct. Daarvoor moet je best een flink gat graven, waarmee je de bodem verstoort. Om die reden gaat bij mij nu alles in de compostvaten en “no dig” op de tuin.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ellen haar methode is te prefereren. Bokashi heeft geen toegevoegde waarde voor je bodem. Het is een dure omweg. Je moet iedere keer speciale bacterieen kopen en het resultaat zal, door te begraven, alsnog moeten composteren om  bij te kunnen dragen aan bodemverzorging. Misschien nog nuttig voor iemand die geen enkele mogelijkheid heeft om te composteren. is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek over. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Lijkt mij juist een mooie combi met composteren, de keukenafval zo verzamelen en dan met de compost verwerken. De trommels en machine doen de rest van het werk wel. Dacht dat met de micro organisme het wel een toevoeging zou zijn, dacht eens wat gezien te hebben van dat spul zelf maken met rijst en suiker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er tevreden over want mijn moestuin ligt niet bij huis en om iedere keer de complete etensresten op te vangen en naar de moestuin te slepen zorgt ervoor dat ik een geurende emmer in het keukenkastje heb. Terwijl ik de bokashi-emmer mooi stap voor stap kan vullen, met z'n tweeën deden we er 3,5 maand over om te vullen, vooral omdat ik ook een beetje variatie heb toegepast. dit heb ik nu zo'n 2,5 week geleden op de composthoop op de moestuin ingegraven en dat was nu al heel mooi verteerd. Zeker voor de wat houtige en harde organische materialen zoals stronken van groentes, takjes of eierschaelen is bokashi in mijn ervaring veel sneller. Het afgetapte sap heb ik meerdere malen buiten bij m'n tuinplanten gebruikt en die klagen niet, maar ik zie ook geen supergroei. Er zit een commercieel tintje aan, maar zolang het een beetje te doen is qua prijs (de emmer was een cadeautje), vind ik het wel heel prettig. Ik vergelijk het met standaard koud composteren op een hoop en de wormentoren. Die laatste heb ik weg gedaan vanwege het tempo, de wormen waren mij veel te traag. Koud composteren is prima, maar ik wil niet iedere week een bakje resten naar de moestuin slepen en op de hoop gooien i.v.m. ongedierte. Hopelijk heb je hier iets aan. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, MSDG zei:

Ik vergelijk het met standaard koud composteren op een hoop en de wormentoren.

Ongetwijfeld een situatie waar het nuttig is bij jou. Daarom dat ik zei: een dure omweg, die in sommige situaties van pas kan komen. Een omweg om dat het niet direct bijdraagt aan verwerking van alle organisch materiaal tot humus. Dat gebeurt pas later als het toch nog mee gecomposteerd moet worden en door totaal andere organismen dan in bokashi-EM zitten. Als je beschrijft hoe kieskeurig en afgewogen je dat moet vullen, denk ik eerlijk gezegd: "Wat een gedoe". Ik maak al 45 jaar compost en bijna dagelijks gaat er o.a. uit de keuken wel een liter of 10 keukenafval in een van de vaten. Gewoon alles en voor de voet weg. Geen stank en mocht het warm zijn, dan legen we het wat vaker. Net een grote ketel appelcompote gemaakt van valappels...weer een flinke bak op de compost. Straks maak ik kippenhok schoon...ook dat. Enzovoort enzovoort. Zonder veel nadenken kan ik gewoon alle organisch materiaal gebruiken en wordt het - kortste weg - omgezet tot compost. Maar goed: In jou situatie helpt het blijkbaar om met een bokashi emmer  een  deel van alle organisch materiaal uit de keuken zonder overlast af en toe mee te nemen naar een moestuin elders. Prima toch. Maar als basis-methode in plaats van composteren is het een moeilijke en bewerkelijke omweg als je wel de mogelijkheid hebt om compost te maken, waarbij je apart gekochte grondstoffen moet blijven toevoegen. (Zelf goede kwaliteits EM maken die echte kwaliteit behoudt is op langere termijn een aparte bezigheid en niet gemakkelijk!) 

 

Maar...je vergelijking met koud composteren gaat nogal mank. Het is GEEN (koud) composteren. Het is fermenteren. Andere micro-organismen en een totaal ander proces. Pas nadat het achteraf wordt  ingegraven start het omzetten naar compost pas...composteren = nieuwe vruchtbare verbindingen laten ontstaan voor bodem en bodemleven uit materiaal dat aan het verteren is. Bokashi is een vorm van pre-vertering en levert geen stoffen die direct voeding voor bodem en planten zijn. Je kunt de werking ahw vergelijken met de werking van stro die in een dierenhok ook tijdelijk mest opneemt en zo stank onderdrukt. (Maar stro en mest bevat,in tegenstelling tot bokashi, wel precies wat voor compostering nodig is....koolstof en stikstof dat de basis is voor humus, dus ook mijn vergelijking gaat niet geheel op). 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Wat diepgaandere en wetenschappelijke achtergrond in deze Engelstalige link:

https://www.gardenmyths.com/bokashi-ensilaging-ecoenzymes/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Hoi hoi,

 

Veel reacties met lachende aandacht gelezen. Prachtig de verhalen over de bokashi.

 

Ik gebruikt het al jaren en heb er net weer een emmerset bijgekocht voor een prikkie via mp. Ook hebben we 3 composthopen omdat we dieren hebben zoals geiten en kippen. ( nog meer dieren maar dat gaat niet op de compost ) Als dit gefermenteerd is gaat dat in de borders, op de gazonnen en in de boomgaard bij de fruitbomen.

 

De bokashi, welke na een maand gefermeerd is graaf ik in in de borders of bij de potplanten. Het vocht verdun ik en gaat in de groentenkas bij al mijn biodynamische groenten.

 

Bokashi starter kopen wij in ons geval niet. Fermenteren doe ik al meer dan 30 jaar en ken een beetje de klappen van de zweep. Wij halen iedere zondag 2 kleine emmertjes bosgrond ( beter kun je niet krijgen ) als starter en werkt perfect. Vergeet niet dat de aarde/ natuur al het werk voor ons doet. Miisschien heeft iemand hier iets aan? 

 

Succes.

 

Groet van Tiny

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weknow,

 

Ik lees iets over fruitafval op de composthoop. Oeps..........trekt dat bij jou geen ratten aan? Fruitafval trekt hier echt ratten aan. Sinds ik het in de bokashi-emmers doe hebben we weinig tot geen ratten meer. Soms doe ik er dan extra groenteafval bij wat bijna niet voorkomt omdat ik heel veel gebruik van groenten zoals radijsblad, rode bietjesblad, alles stronkjes van de bloemkool, broccoli etc. Maar ik wil mijn emmers dan vol hebben snap je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...