Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Grond laten testen.


bonnie f

Aanbevolen berichten

Ik zou eigenlijk mijn grond wel willen laten testen. Enerzijds uit nieuwsgierigheid, anderzijds omdat mijn tuin altijd een wildernis is geweest waar ook veel eikenblad in viel. Ook de oogst viel tegen. Heeft iemand ervaring hiermee? Kosten? Waar? Zinvol?

Ik kan er eigenlijk heel weinig over vinden.

 

MVG Bonnie F

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kun je bij iedere intratuin of grote tuincentra wel een bodemonderzoek laten uitvoeren(ASEF), envelopje ophalen , vullen met grond en ik meen een tientje en opsturen. Voor een echt goed onderzoek kijk even op www.gaiabodem.nl alleen kosten zijn daar 55 euro.

De boerenbond heeft ieder jaar wel een moestuindag, vaak kun je daar dan gratis je grond laten testen.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tuin een wildernis is geweest, kan je aan veel 'onkruiden' zien wat voor grond je hebt. Er stond laatst nog zo'n tabelletje in de moestuin agenda, en in tuin&co en ehm... een ecologisch blaadje. Ik zoek het voor je op als je wilt.

Alhoewel heel logisch, vind ik het wel grappig dat je aan je onkruid kan zien wat voor grond je hebt. Maar ik weet niet of dat ook voor mij opgaat. Ik had vooral héél veel maagdenpalm en ooievaarsbek. Verder woon ik aan het rand van bos, ik denk dat dat ook vertekent. Maar als je het wilt opzoeken graag.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n bodemonderzoek is nuttig, maar het is beter om de structuur van de bodem eens te testen. Vaak zit er een harde laag in de bodem waar het water op blijft staan, en waar de wortels niet doorheen kunnen. Diep spitten is dan de oplossing.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. neem een hand vol grond, probeer het monster snel tot een potlood dikke worst uit te rollen tussen de handpalmen.

Niet te rollen: Ga naar 2

Wel te rollen: ga naar 3

 

2. Onderzoek de samenhang van het monster door het uit te wrijven tussen duim en wijsvinger.

Niet samenhangend: zand

Wel samenhangend: zandleem

 

3. Versmeer het monster tussen duim en wijsvinger en beoordeel het glijvlak van het versmeerde monster.

Stroef glijvlak: leem en lichte klei

glad glijvlak: zware klei

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij huren hier een speciaal bedrijf voor in, maar thuis kan je ook een simpele truc doen om je bodem in kaart te brengen. Duw een buis helemaal de grond in (tot 1 meter diep bijv.) en haal hem eruit. Haal de grond uit de buis maar zorg dat de "volgorde" van de grond het zelfde blijft. Zo kan je duidelijk de lagen in de bodem zien. Is er een harde laag, dan heb je een probleem!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonnie, wat groeide er allemaal voor onkruid? Je kan veel te weten komen over de grondsamenstelling door te kijken welke soort onkruid er groeit.

 

Lees dit nuttig artikel eens: http://www.hortinova.nl/Onkruid%20waarom%20nuttig%20artikel%20Groenten%20%20Fruit%20week%2037%20HortiNova%20Stephan%20Timmermans.pdf (inclusief oplossingen: Door toevoeging of juist weglating van bemesting verdwijnen bepaalde onkruidsoorten vanzelf, waardoor het overbodig is om bestrijdingsmiddelen in te zetten.)

"Problemen met onkruiden treden vaak op bij laag opneembaar calcium, onvoldoende afbraak van organische stof [...] Vaak moet de oorzaak ook gezocht worden in mineralen die in overshcot aanwezig zijn, bijvoorbeeld stikstof of kali [...]"

 

Akkerdistel

Algemeen op stikstofrijke grond

 

Muur/vogelkers

groeit op rijke, zure grond met een goede structuur. Door te bekalken en de stikstofbemesting wat omlaag te brengen, zal dit onkruid sterk afnemen.

 

Brandnetels:

groeien graag op grond, die vooral in de bovenlaag veel stikstof bevat en kunnen dus een indicator zijn om de stikstofbemesting wat naar beneden te brengen.

 

Russen

groeien op natte en dichtgeslagen grond. Door de drainage te verbeteren en met een zanderige compost wat lucht in de grond te brengen, zullen de russen het minder naar hun zin hebben.

 

Schapenzuring

komt voor op arme en zure (zand)grond. Bemesting en eventueel bekalking, maar vooral het toevoegen van humus in de vorm van compost of bladaarde, kan hier verbetering brengen. Wanneer in de tuin alleen maar zuurminnende planten staan, moet uiteraard géén kalk worden toegevoegd.

 

Zevenblad

de plaag van elke tuinier, heeft een voorkeur voor een rulle bovenlaag van de grond, zoals wij die eigenlijk zo graag zien in onze tuin. Zevenblad heeft licht nodig. Door het onkruid een tijdje af te dekken met zwart plastic, met daaroverheen een laag grond, zal het op den duur verdwijnen. Soms wordt het zevenblad verdrongen, als er een jaar aardappelen worden geteeld op de grond.

 

Muurpeper

groeit op dichtgeslagen en droge grond. Compost brengt lucht in de grond en zal de vochthoudendheid in de bovenlaag verbeteren.

 

Wikke

groeit op stikstofrijke grond. Door de stikstofbemesting wat te verminderen, zal dit onkruid het minder naar zijn zin hebben.

 

Heermoes(paardestaart)

groeit op natte, zure en dichtgeslagen grond met een slechte structuur. Door goede bemesting, bekalking en beluchting van de grond zal dit onkruid op den duur verdwijnen.

 

Herderstasje

Algemeen, vooral kalk- en stikstofrijke grond

 

Zuring:

duidt op kalkgebrek. Eventueel bekalken (niet als er zuurminnende planten in de tuin staan) en compost strooien.

 

Weegbree

groeit vooral op vochtige, slecht doorlatende bodem. Door de drainage en structuur van de grond te verbeteren, zal weegbree het vanzelf minder goed naar zijn zin krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor dit inderdaad nuttige artikel, al mijn onkruid duid op calcium te kort en/of te hoog stikstofgehalte, heb eigenlijk alleen last van muur, knopkruid en brandnetels.(en gras op mijn paden dan ) Heb ik het nou goed begrepen dat die 2 in verhouding met elkaar staat, of te wel als ik meer opneembaar calcium toevoeg, daalt het stikstofgehalte?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koert, als ik het me goed herinner is het niet zo dat als je kalk (calcium) toevoegt het stikstof gehalte daalt.

 

Let op er zijn ook veel onkruiden die geen voorkeur hebben. Hier nog even een aanvulling van indicator planten.

 

Plant naam (voorkeur / indicatie voor)

Spurrie ([zeer] zure grond (ph < 5)

Kammille (zure grond – matig stikstofrijk)

Knopkruid (zure grond)

Klaproos (zure tot neutrale grond)

Klaverzuring (zure grond)

(Akker)melkdistel (neutrale ph)

Akkerdistel (stikstofrijk)

Heermoes (neutrale ph)

(vogel)muur (neutrale ph - stikstofrijk)

Herderstasje (neutrale ph - stikstofrijk)

Honingklaver (neutrale ph)

Kleefkruid (neutrale ph – zeer stikstofrijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal bedankt voor jullie hulp. Het heeft even geduurd maar ik heb het 1 en ander uitgezocht. Het valt niet mee want doordat ik verschillende borders heb blijkt er wat van elkaar af te wijken.

De border waar ik een moestuin van gemaakt he lijkt zanderig en zuur te zijn. Veel onkruid die op zure grond groeit dus. Over het stikstof-gehalte is me nog niet al te veel duidelijk, lijkt gewoon.

Een andere border, overschaduwd door een kronkelhazelaar groeit veel digitalis, dat stuk is blijkbaar veel humusrijker.

Ik ga nog wel een goedkoop testje doen door ASEF.

Ik zal wel de zakken compost vast gaan inslaan. Andere adviezen?

 

Oja, nog over de grondlagen: we hebben hier jaren geleden ooit een heel stuk de diepte in moeten graven. Grond is losjes, zanderig tot op anderhalve meter. Dan stuit je op een enorme grindlaag.......

Wat de gevolgen daarvan zijn weet ik niet (behalve dan dat je daar met een schep niet door heen komt)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het sikt hier van de

(vogel)muur (neutrale ph - stikstofrijk)

Herderstasje (neutrale ph - stikstofrijk)

(Akker)melkdistel (neutrale ph)

en ook wel 1

Akkerdistel (stikstofrijk)

 

Dus dat lijkt me duidelijk Is ook niet zo moeilijk, met een weiland als tuin. Waar altijd flink gemest is. En er is nooit iets anders mee gedaan (zoals een normale tuin maken ofzo), dus alle onkruiden voelen zich er erg thuis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Zag dat Bonnie 'm al een keer geplaatst had bij de aanbiedingen, aangezien de actie nog een tijdje duurt zet ik 'm ook even hier neer. Gratis grondtest boerenbond en welkoop:

http://www.boerenbond-welkoop.nl/advies/advice.html?id=71244

en nog wat vaste dagen bij verschillende tuincentra:

http://www.dcm-info.nl/hobby/artikel/26/dcm-grondtestdagen/

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...