Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe ziet worteldoek eruit?


jootje

Aanbevolen berichten

Ik heb vorig jaar bij een bestelling zaden ook anti worteldoek besteld. Nog niet gebruikt. Nu wil ik dit onder de courgette planten gaan leggen. Nog niet zo zeer voor het onkruid maar om als de courgettes eraan komen dat ze niet op de aarde liggen maar op dit doek. Nou zie ik op de tuinen bij ons wel doek liggen, maar dat ziet er anders uit als ik heb. Ziet er een beetje " geweven" uit. Mijn doek echter is geen doek, maar zwart plastic geperforeerd met gaatjes....is dit ook worteldoek? Als ik dit eronder leg krijgen mijn courgettes dan genoeg water? Hoop dat iemand we wijzer kan maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken antiworteldoek ook alleen maar in een geweven uitvoering met als nadeel dat de draden op de randen gaan rafelen en dat de draden daardoor uiteen vallen en je ze als vervuiling terug vind in de tuin of op de composthoop. Mogelijk is dit een vernieuwde versie ?

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben dat zwarte geperforeerde plastic ooit eens gekocht de aldi, maar nooit gebruikt in de tuin (wel om composthoop af te dekken). Je hebt dat geperforeerde plastic precies in dezelfde ook in een doorzichtige versie, die zal wat bekender zijn.

 

Ik denk als je het plastic gewoon vlak op de aarde legt dat geen probleem is, het vocht kan dan weg via de geperforeerde gaatjes. Maar zodra het schuin afloopt zal het minder goed werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Ik kom dit draadje tegen bij mijn zoektocht naar een andere soort worteldoek dan die zwarte geweven soort waar rubo het ook over heeft. Heel irritant met op maat knippen en idd, de 'draden' laten los. Nu heeft mijn man met mijn heattool die ik voor mijn kaartenmaakhobby heb gebruikt om de randen wat te smelten, dat werkt wel iets, maar ik vraag me af of er een andere soort worteldoek verkrijgbaar is voor particulieren die ook geschikt zijn voor moestuinen.

 

Ik kan alle webwinkels wel gaan mailen die diverse soorten verkopen, maar misschien is er hier iemand, of meerdere personen die ervaring hebben met andere soorten? Ervaringen delen zijn het meest leerzaam, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn in de handel wel wat verschillende soorten verkrijgbaar maar dan heb je het vooral over de kwaliteit en gewicht (meest gebruikt zijn 100 gr/m2 of 120 gr/m2). Met de worteldoek van de Action hebben een aantal leden slechte ervaringen. Ik heb zelf worteldoek bij een handelsonderneming (meeuwse goes) gekocht, dat is in ieder geval goede kwaliteit. Verder zijn alle worteldoeken zover ik weet geweven dus rafelen als je ze knipt in plaats van smelt (ik heb een soldeerbout gebruikt - gaat perfect).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb bij Intratuin een andere soort gezien. In de kant en klare vierkante tuin bakken zat een soort van gewoon geweven doek, niet dat gevlochten wat aan alle kanten uit elkaar valt en dat hadden ze verderop op rol staan, is net een soort linnen, maar dan zwart. Is die ook geschikt voor de MM bakken? Voldoende overtollig vocht doorlaten dus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb via internet een worteldoek gekocht dat niet rafelt als je het knipt. Dit is 'm geloof ik: http://www.wintergronddoekhandel.nl/nonwoven-geotextiel-gronddoek

 

Als je er heel goed naar kijkt, lijken het een soort van minuscule sliertjes die op elkaar gesmolten zijn. Ik heb het nu in de tuin liggen onder mijn kolen en mijn worteltjes en het laat zeer goed water door. Als ik het op til is zelfs op warme dagen de grond eronder nog een beetje zwart/vochtig. Er groeit wel wat onkruid onder, maar het komt er niet doorheen en het is in ieder geval stukken minder dan op de stukken grond die niet afgedekt zijn. Prijs vond ik ook meevallen, volgens mij betaal je voor dat geweven spul bij het tuincentrum meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Ik heb via internet een worteldoek gekocht dat niet rafelt als je het knipt. Dit is 'm geloof ik: http://www.wintergronddoekhandel.nl/nonwoven-geotextiel-gronddoek

 

Als je er heel goed naar kijkt, lijken het een soort van minuscule sliertjes die op elkaar gesmolten zijn. Ik heb het nu in de tuin liggen onder mijn kolen en mijn worteltjes en het laat zeer goed water door. Als ik het op til is zelfs op warme dagen de grond eronder nog een beetje zwart/vochtig. Er groeit wel wat onkruid onder, maar het komt er niet doorheen en het is in ieder geval stukken minder dan op de stukken grond die niet afgedekt zijn. Prijs vond ik ook meevallen, volgens mij betaal je voor dat geweven spul bij het tuincentrum meer.

 

geotextiel non woven is niet hetzelfde als worteldoek

het is heel goed mogelijk dat plantjes er met gemak doorheen groeien.

de toepassing is voor drainage en dat is erg goed doorlatend en ook doorwortelbaar

hiermee heb ik ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...