Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nestkast voor solitaire bijen


Limoncello

Aanbevolen berichten

Na elke zomer bekijk ik meestal het resultaat van al het fruit dat ik geoogst heb en dit jaar dacht ik bij mezelf, dit kan toch beter. Vooral voor de aardbeien was de bestuiving niet optimaal. Daarom ben ik beginnen kijken om bestuivers 'te kopen'.

Ben ik bij imkers gaan kijken voor honingbijen (Carnica en Buckfast), heb workshops gedaan maar zei m'n wederhelft, wanneer ga je dat nog allemaal doen bovenop al het andere werk? Dat vraagt veel onderhoud, in de winter moet je dingen doen. Als je honing wil en kaarsen maken....

Daarna heb ik het internet afgespeurd naar hommels en het kweken/onderhouden ervan. Redelijk moeilijk eigenlijk. Je hebt goede werkers die veel bestuiven maar soms verkeerd met als resultaat dat je aardbeien misvormd zijn. Je verhuisd hun doosje en ze vinden de weg niet meer terug. Te veel nadelen dus heb ik zomaar gelaten.

Ik was al een paar keer gestuit op de solitaire bijen en dan met name de rosse metselbij (Osmia bicornis) en de gehoornde metselbij(Osmia cornuta). Je hebt er als het ware geen omkijken naar. Ze bouwen geen kolonies en leven elk hun leventje.

Het enige wat je moet voorzien is een nestkast. Er zijn veel ontwerpen te vinden op het inet maar de beste prijs/kwaliteit was die uit MDF platen van 15mm met openingen van 8 tot 10mm volgens de soorten bij.

File:Osmia_rufa_couple_(aka).jpgFile:Geh%C3%B6rnte_Mauerbiene_w_1.jpg

Er zijn nog andere metselbijen maar die zijn er in minder aantal. Het doel is om te beginnen met een paar cocons. De gehoornde vliegen vroeger uit voor de bloesems van fruitbomen.

Het doel van de nestkasten is cocons op termijn gemakkelijk eruit te halen om ziekten te voorkomen ervan en maximale opbrengst te hebben van bijen. In België en Nederland zijn er nog niet zoveel mensen mee bezig met de verkoop van cocons.

 

Op dat moment was Borsalino ook druk in de weer om metselbijen te houden. Hij had al een heel plan opgemaakt. Na een paar mailtjes werd er dan beslist om samen de nestkasten te maken, een soort van teambuilding 2-daagse weliswaar

Dus 's anderendaags van mijn verjaardagsavond om 8u15 was ie bij mij met de 'tools'.

Na een koffie en veel gebabbel zijn we er dan maar ingevlogen.

 

De foto's zijn klikbaar!

 

440 plankjes van 15x15cm om te bewerken.

img3843wm.jpg

 

de werkster in spé

 

D.m.v. een 'malle' (in Hollands een werksjabloon???) was het gemakkelijk om de groeven te maken dat eigenlijk de nestgaten gingen zijn van de bijen. Deze werd op 9,5mm vastgesteld.

img3851b.jpg

 

img3850v.jpg

 

img3847r.jpg

 

img3852za.jpg

 

Al een aardige stapel gedaan. Je moest rekenen op minimum 1min per plank tot ...

img3849lh.jpg

 

Tussendoor een regenboog meegepikt want het was zoooooooooooo mooi weer

img3853j.jpg

 

img3848b.jpg

 

Een nestkastje

img3845h.jpg

 

Zo kwamen ze uit de machine

img3861ku.jpg

 

Onbeschaafd moesten ze nog eens onder de schuurmachine met een blaadje van 280. En toen kwamen ze er zo uit. Lekker glad

img3860w.jpg

 

Nogmaals het verschil als je het kan zien. Rechts hoe het uit de machine kwam en links het eindresultaat.

img3859e.jpg

 

Het opstapelen van het resultaat.

img3864vt.jpg

 

De plankjes mochten terug naar Antwerpen maar met gaatjes deze keer

 

Het aantal plankjes in totaal klopte niet. Nochtans Borsalino had een plannetje gemaakt maar de kluns bij de zagerij was nog niet goed wakker denk ik dus hadden we 16 plankjes minder.

img3862g.jpg

 

En het zaagsel bleef ook over. Eens kijken wat ik ermee kan doen. Zeker niet op de compost gooien schijnt. De schuur lag ook vol met zaagsel en dat zal niet gemakkelijk zijn om dat op te kuisen.

img3865y.jpg

 

Ik raad het aan iedereen aan om medeforumers te betrekken in zo'n activiteiten. Je doet er veel van op en de anderen ook.

Borsa, aan jou het woord

aangepast door Gast

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heuuuuuuuuuuuuuuuu, wat kan ik hier nog aan toevoegen

 

Nog niet getest met een vetkrijt om de voorkant van de plankjes te kleuren.

Subiet komen de kleinkindjes en pak hun gerief af

 

Was wel plezant om dat samen met Limo te doen, zijn schuur was er ideaal voor.

 

Heb trouwens mail terug gehad van de verkoper van cocons wat betreft versturing in de winter en eventuele opslag in een warm depot.

Dit kan in de winter voor enkele dagen geen kwaad.

 

 

 

Wordt vervolgd...............................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Adrie, zoals aangegeven in de tekst is dit MDF van 15mm. Dit is niet 100% regenbestendig maar bestendig genoeg om in dozen of onder een dak te plaatsen zoals hieronder. Borsalino heeft mdf panelen in de serre gehad gedurende maanden en met het vocht en druppels is deze ongedeerd gebleven.

Misschien zal ik de plankjes wel eens inwrijven met een product maar dat zie ik nog wel.

 

Bron: bienenhotel.de

 

De kasten in de fruitrijen

bij2.jpg

 

bij1.jpg

 

Actieve werkers, hier geen tijd voor crisis en ontslagen

bij4.jpg

 

Nadien als je dit kan doen, de cocons eruit halen en dit om ziekten en parasieten te vermijden

bij5.jpg

aangepast door Gast

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Nederlanders.Fr las ik een verontrustend bericht over Aziatische frelons die aktief onze bijenvolken aanvallen. Voorlopig nog niet in heel Frankrijk, maar de verspreiding gaat snel. Zelfs in Noord Frankrijk al gesignaleerd..Lees dit artikel, en de reakties wat je eventueel kunt doen als ze nog verder noordwaarts oprukken:

http://www.nederlanders.fr/profiles/blogs/aziatsche-frelon-in-frankrijk

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt niet zo positief. Ik heb er nog geen gezien bij mij maar het zal niet meer lang duren als ik het zo lees. Er zijn wel een paar tips om het ze moeilijk te maken. Nu weet ik niet of deze aziatische frelons solitaire bijen lusten of enkel honingbijen...

aangepast door Gast

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een tip voor mensen die zo'n nestkasten willen/zouden maken. Bescherm ze met kippengaas tegen eventuele roofvogels of spechten.

In de winter zoeken de meesten dieren zoals muizen naar voedsel en die kunnen ze in de buisjes van insektenhotels vinden. In een nestkast zoals hierboven is het al moeilijker om ze eruit te knabbelen.

Ik ga zowieso volièregaas gebruiken met mazen van 12mmx12mm.

 

Japanse duizendknoop geknaagd door muizen. Daarentegen is japanse duizendknoop goed geschikt waar geen spechten en muizen zijn.

bij1.jpg

Bron: http://www.tuinwild.nl

 

Schade aan nestkast door muizen zonder kippengaas bescherming.

bijn.jpg

Bron: http://www.tuinwild.nl

aangepast door Gast

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik begrijp niet dat hier MDF werd gebruikt ??

MDF is totaal geen natuurhout , ik ben benieuwd maar volgens mij zullen de bijen niet worden aangetrokken om te huizen in een formaldehyde hol . Trouwens het stof die vrijkomt van het zagen van MDF is voor ons mensen al heel schadelijk aan de luchtwegen .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

dus.......

jij hebt 300 duitse bienen geadopteerd om ze op te voeden in belgie?

aan de postzegels te zien komen ze uit een kleurrijke habtat!

en ongeboren al vliegende naar jou!

weet je dan eigenlijk ook of het mannetjes of vrouwtjes zijn?

het waren/zijn solitaire bijen toch?

dan heb je dus geen koningin?

zomaar wat gedachten die nu bij me bovenkomen want ik vind dit wel interressant, kan wel alles googlen maar zo leest een ander het ook en wordt zeker voor mij leuker om het onderwerp/project te volgen

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de bouw? waarom dan die kasten zelf gebouwd?

en dat ze geen koningin hebben komt omdat duitsland een republiek is!

maar even zonder dollen nu:

waarom de benaming metselbij?

neem aan dat ze toch wel honing maken, dus zullen ze een ander gedrag vertonen dan honingbijen....

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren wat een prachtig project!

Erg mooi weergegeven en zeer informatief beschreven, waarvoor mijn dank.

 

Dit zou een enorme boost moeten geven aan het bestuiven van uw planten. Het viel mij op dat ik steeds minder bijen in mijn tuin krijg,

dus als het nog verder afneemt ga ik ook overwegen om zo'n kast te bouwen of aan te schaffen. Fijn de buren de stuipen op het lijf jagen

als die in de zomer buiten hun limonade drinken.

 

U heeft in deze topic al beschreven dat MDF redelijk goed tegen vocht kan. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit inderdaad het geval is,

zo lang het maar niet voor langere tijd vochtig is. Wel kunnen zich al vrij snel blaren op onbeschermd MDF vormen als dit in contact komt met water

dat de kans krijgt om in te trekken. Ik kan me voorstellen dat deze blaren sneller kans lopen om te gaan schimmelen, alhoewel ik daar zelf geen

ervaring mee heb. Ik denk dat het een goed idee is om de kasten te behandelen met olie of was, zelfs als ze overdekt staan.

 

Ik heb opgezocht dat MDF, Medium Density Fireboard, verlijmd wordt met Formaldehyde, een kunstharslijm. Volgens de Wiki is dit zelfs carcinogeen,

kankerverwekkend dus. U heeft de juiste keuze gemaakt door dit niet bij de compostbult te voegen. Ik zou het fijn in de afvalcontainer gooien

en er geen ander doel voor proberen te vinden.

 

Ik vroeg me af hoe u in het opvolgende jaar weer een nieuwe lading bijen in uw kasten krijgt. Gaat u enkele cocons oogsten en weer uitzetten?

 

Ik kon in deze topic geen beschrijving vinden van het doel om de kasten te kleuren. Zou u dit nog kunnen toelichten? Ik vermoed dat het misschien

gedaan wordt om de kleur van bloemen na te bootsen, maar nog waarschijnlijker lijkt het me dat dit de bijen een 'adres' geeft zodat ze makkelijk

kunnen zien waar hun eigen woning zich bevind. Zit ik in de juiste richting?

 

Een prachtig artikel. Houdt ons alstublieft op de hoogte van de andere insectenkasten die u gaat maken. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groeten,

John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voorkant van de nestkasten te kleuren met verschillende kleurtjes is om de metselbijen een herkenning te geven, dan vinden ze sneller hunne laatste gang waar ze aan het werk zijn.

 

MDF is me alle voor en nadelen bekend, werk er professioneel mee vanaf MDF gemaakt werd, ben schrijnwerker!

 

Trouwens de gekweekte aangekochte cocons zijn ook in nestblokken van MDF gelegd, dus zo nadelig zal dit niet zijn.

 

Trouwens de plankjes MDF liggen nu in de garage open om zoveel mogelijk te verluchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...