Paardenbloemenwijn/ Vin Pissenlit

Deel hier je favoriete recepten om groente, fruit en kruiden (uit de eigen moestuin) te bereiden.
appelvrouw
Moestuin Seizoen: Bekijk update (243)
Woonplaats / locatie: NO Frankrijk

Paardenbloemenwijn/ Vin Pissenlit

Berichtdoor appelvrouw » Za 21 Apr 2012, 19:55

Vorige week in Nijmegen bij de bio sinaasappels en citroenen gekocht voor de paardenbloemenwijn..dus vanmorgen ben ik aan de slag gegaan.
Ik was alleen vergeten om suiker te kopen :shock: dus bij 3 buren langs en enkele uren( en een paar glaasjes bittere sinaasappelikeur :thumbup: ) verder kon ik eindelijk aan de slag.

Ik ga dit jaar proberen de wijn met 1 kilo suiker minder te maken.

Hier het volledige recept zoals ik het tot nu toe maakte:

Paardenbloemenwijn:
Dit recept van overheerlijke, geurige paardenbloemenwijn komt van de schoonmoeder van mijn buurvrouw, een wandelende encyclopedie van oude Lorrainse recepten!
Je begint met de paardenbloemenwijn op een dag waarvan je weet dat het de volgende dag mooi droog weer is, je moet de bloemen namelijk droog plukken. Zorg dat je een plek weet waar geen beesten rondlopen, geen paarden, honden etc. om duidelijke redenen.

Dag 1: Snijd 6 bio sinaasappels & 6 bio citroenen in schijfjes, doe het in een grote bak of pan.
Voeg er 2 handjes rozijnen, en 4 kilo suiker bij.
48 uur laten staan en regelmatig roeren.
Dag 2:: pluk 1 emmer van 5 liter vol met paardenbloemen, pluk ze pas als de bloemen goed open en droog zijn,dat is meestal vanaf een uur of elf/twaalf, pluk ook alleen de paardenbloemen die volledig open zijn, zij bevatten de meeste geur en smaakstoffen.
Je plukt de bloem zonder steel, het groene kroonblaadje mag blijven zitten.
Kook de bloemen zachtjes in 10 liter water voor 5 minuten.
Laat afkoelen en 24 uur staan.
Dag 3: Giet het vocht door een doek, en meng het met de sinaasappelmix en 1 pakje verse gist ( hier verkoopt de bakker pakjes verse gist in kubusvorm..dat is 42 gram verse gist )Laat dan een week staan.Roer regelmatig.
Na een week: Zeef het geheel, doe het in een grote wijnfles van minimaal 15 liter.
Laat de paardenbloemenwijn nog tot half december staan tot je er flessen mee gaat afvullen.
En dan genieten maar. Hier drinkt men de wijn als aperitief met iets te knabbelen, je ruikt en proeft de lente!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door appelvrouw op Za 21 Apr 2012, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Jorieke123
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (252)
Woonplaats / locatie: zelhem

Re: Paardenbloemenwijn/ Vin Pissenlit

Berichtdoor Jorieke123 » Za 21 Apr 2012, 20:30

Thanks! Nu ook hier handig te vinden :)
Ik moet de boel nodig gaan zeven en in flessen (hebben geen grote van 15 liter) doen. Morgen maar even.

Jooze
Woonplaats / locatie: Hilversum

Berichtdoor Jooze » Za 21 Apr 2012, 20:48

Leuk recept!!!
Weer een drank waar je zelf de alcohol maakt (niet rabarber in jenever stoppen ofzo), maare hoeveel gist is 1 pakje gist?!
Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Za 21 Apr 2012, 21:08

Ja, hier verkoopt de bakker pakjes verse gist in kubusvorm..dat is 42 gram verse gist...
Jorieke in wat voor een flessen ga je dat dan doen?
Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Za 21 Apr 2012, 21:25

Het zijn kleinere flessen, volgens mij van 5 liter. Was altijd groot genoeg :D Maar een grotere zou ook mooi zijn.
Ik heb er champagne gist in gedaan. Een heel zakje van Brouwmarkt. Ik ben dus iets afgeweken van jouw recept, en heb hem 'samengevoegd' met een recept uit Homefarmer (tijdschrift).

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Za 21 Apr 2012, 21:31

Jorieke123 schreef:Ik heb er champagne gist in gedaan.

Krijg je dan paardenbloemenwijn met bubbeltjes? Lijkt me best lekker :D

jootje
Moestuin Seizoen: Bekijk update (61)
Woonplaats / locatie: soest

Berichtdoor jootje » Za 21 Apr 2012, 22:21

Paardenbloemen wijn......hhhmmm....lijkt me ook wel wat! ;)
Zie ook mijn blog op: http://jokaats.blogspot.com

henkg
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (237)
Woonplaats / locatie: Zeeland (regio Tholen)

Berichtdoor henkg » Zo 22 Apr 2012, 08:21

Wijn wordt gemaakt van druiven!
Toch ben ik nieuwsgierig hoe paardenbloemenwijn smaakt, dus als ik binnenkort ergens een mooi veldje paardenbloemen zie, ga ik plukken, en aan de slag.

Ook even naar appelvrouws oorspronkelijke recept gekeken.
4 kilo suiker is inderdaad erg veel, dat zou in theorie ruim 17% alcohol geven. Zeker bakkersgist trekt dat niet, resultaat zal een erg zoet wijntje zijn. Een kilo minder lijkt me inderdaad beter.

Berekening maximaal alcoholpercentage met 3 kilo suiker:
- handje rozijnen: pro memorie
- 6 sinaasappel + 6 citroen: 1 liter (schatting)
- 3 kilo suiker: 3 * 0,6 = 1,8 liter (als opgelost in water)
- 10 liter water: 10 liter (ja, logisch)
Totaal volume: 1 + 1,8 + 10 = 12,8 liter
Elke 17 gram suiker in een liter geeft 1 procentpunt alcohol (bij volledige vergisting van alle suiker)
3000 / 17 / 12,8 = 13,8 % alcohol (maximaal)

Met wijngist kan dat een droog wijntje opleveren. Bakkersgist gaat al dood bij 10 a 12% alcohol (de meningen hierover verschillen, sommigen zeggen 14% te halen)

Jorieke123
Moderator

Berichtdoor Jorieke123 » Zo 22 Apr 2012, 09:46

Heerlijk, zo'n zoet wijntje :D
Zeef jij de boel door een kaasdoek ofzo Appelvrouw? Ik lees namelijk nergens dat je de boel nog een paar keer overhevelt. En je hebt het alleen over zeven (het paardenbloemvocht doe je wel door een doek)

appelvrouw

Berichtdoor appelvrouw » Zo 22 Apr 2012, 09:47

Mooie berekening Henk. Leuk dat je dit allemaal weet.

Hieruit blijkt het verschil weer tussen ( een deel van de ) mannen en een (deel van de ) vrouwen.
Wetenschappelijk benaderen is absoluut niet mij stiel. Ik ben van de losse pols en daardoor erg slordig..ook in de tuin. Daarom ben ik trouwens hier op het forum gekomen...en het gaat al beter :D
Maar dat terzijde en terug naar de pissenlit zoals men hier in het kort zegt: "wil je een glaasje pissenlit"?

Het klopt precies dat mijn eerdere pissenlitwijn 17% was.
Ik ben blij met je verslag.
Ik heb een keer bij iemand vin pissenlit gedronken die minder zoet was, en die was verrukkuluk!
Je kunt inderdaad ook beter zeggen dat het een aperitief is..zo wordt het ook gedronken.

Helaas kan ik nu niet zomaar aan wijngist komen(is dat droge gist?).
Is het zo dat: hoe verser de bakkersgist is hoe beter het proces?

Terug naar “Koken en Recepten”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.