Rozen stekken

Plaats hier uw vragen, tips en berichten over de siertuin. Alles over bomen, planten en bloemen.
Persica
† 20 december 2016
Woonplaats / locatie: Gelderland

Re: Rozen stekken

Berichtdoor Persica » Za 02 Mei 2015, 22:09

Dennis mijn complimenten ! Geweldig

Bubbels
Moestuin Seizoen: Bekijk update (1)
Woonplaats / locatie: Drenthe

Berichtdoor Bubbels » Za 02 Mei 2015, 23:30

Geweldig gedaan dennis! Geeft me goed hoop dat het mij ook een keer gaat lukken. :mrgreen:

Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (197)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Berichtdoor Bit » Vr 15 Mei 2015, 06:24

Ja héél leuk. Allemaal toch goed gegaan. Beetje geluk, beetje véél goede zorgen en liefde, interesse en toewijding en dan is dit het resultaat. Helemaal goed.
Ding nu in pot willen houden wordt wel lastiger en lastiger. Overweeg je hem nu wel in de tuin te zetten ?

RobO
Woonplaats / locatie: Haarlem

Berichtdoor RobO » Vr 15 Mei 2015, 09:31

dennislp schreef:En toen kwam de roos na 3 jaar terug op z'n normale uiterlijk; een mooie rechte snijroos zijn ;)

super! mij was verteld dat je zonder kas geen lange snijrozen kon kweken maar het kan dus wel!

dennislp
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Alkmaar

Berichtdoor dennislp » Za 16 Mei 2015, 21:30

Dank voor de complimentjes :mrgreen:

Aftellen is begonnen :) Ben ontzettend benieuwd. De knoppen waren vorig jaar flink kleiner.
Afbeelding

@Rob0, een lange rechte snijroos blijkt inderdaad zonder kas goed te lukken. Echter is het me wel opgevallen dat het blad vrij slecht tegen harde wind kan, vergeleken met struikrozen. Maar als je in pot kweekt is dat geen enkel probleem: bij harde wind kan je de pot gewoon even beschut (bijv. binnen/schuur) wegzetten :)

@Bit, deze gaat voorlopig nog niet de tuin in :oops: Het is de bedoeling om dit jaar 4 á 6 stekken te nemen van deze 'moederplant'. Zodra die stekken aangeslagen zijn nadert het project weer een nieuwe fase; kijken hoe deze onbekende soort op zaken als vorst reageert. Dus wat betreft denk ik dat deze nog 1 á 2 jaar in pot zal blijven, wil namelijk geen enkel risico nemen. Probeer wel in de pot o.a. een goed bodemleven te stimuleren, zodat hij wat dat betreft geen nadelen zal ondervinden. Nu staat hij in een 14 liter pot, waar hij denk ik sowieso dit jaar het nog wel mee red, hoop ik. Een grotere diepe pot vinden zal lastig zijn denk ik. Maar in ieder geval zie ik de plant nu zo goed als elke dag, dus zodra hij achteruitgang toont zit ik d'r bovenop ;)

Roseapple
Woonplaats / locatie: Noorwegen

Berichtdoor Roseapple » Zo 17 Mei 2015, 21:56

Ik heb met plezier je 'avontuur' gelezen. Wat een mooie roos is dat geworden! :clap:

dennislp
Moestuin Seizoen: Bekijk update (27)
Woonplaats / locatie: Alkmaar

Berichtdoor dennislp » Di 27 Sep 2016, 15:39

Ondertussen is het alweer 4 jaar geleden dat dit project begon, wat gaat de tijd hard! De stek/plant doet het onwijs goed. Vorig jaar bloeide de rozenstek/plant maar één keer met zo'n drie bloemen. Dit jaar heeft hij al twee keer gebloeid en er komt nog een derde bloei aan, ik gok in totaal op 15 á 20 rozen. Of dat komt doordat de plant nu 'volwassen' is, weet ik niet. Ik heb hem de laatste maanden ook véél (organische/biologische) plantenvoeding gegeven (gewoon van de Action), dat zou ook wel eens een groots effect gehad kunnen hebben. Volgende uitdagingen: de plant snoeien & stekken.

Afbeelding

hansm
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Do 30 Nov 2017, 22:41

Wonderlijk ik heb bewijs nu gezien ik geloof nooit in rozen stekken, de rozen die ik heb zijn ge ent, vanochtend
Paar takken in de grond gestopt.
Maar nu vraag ik mij af of de rozen doe niet ge ent zijn alleen stekbaar zijn, ik kan ,me zo voorstellen dat een rambler misschien niet op onderstam hoeft omdat ze supergroei krachtig zijn en daardoor te stekken.
Weet iemand hier iets over.
Players only love you when they're playing.

Bit
Moderator
Moestuin Seizoen: Bekijk update (197)
Woonplaats / locatie: Rotterdam, tuin 1+2: Krimpenerwaard, tuin 3 : N-Frankrijk

Berichtdoor Bit » Vr 01 Dec 2017, 07:02

Jawel. Eigenlijk vrijwel álle rozen zijn te stekken. Het hangt er soms vanaf of het wel een succes kan worden.
Waar hangt dat vanaf ?

Rozen kunnen een heel diverse herkomst hebben. Dan bedoel ik vér terug naar hun oorspronkelijke herkomst, dus op diverse plekken van de wereld; hun wilde herkomst. Winterhardheid, groeiwijze, bloemvorm, kleur, geur, maat etc.
Een roos, oorspronkelijk uit Iran, heeft hier zomaar gepoot een probleem.
Veel van onze huidige rozen hebben hun voorouders in China. Daar is eeuwen lang aan gekruist en geselecteerd om de roos te bekomen die je nu ziet. Sommige zijn van zichzelf heel zwak kwa groei bv, of kwa ziektebestendiheid.
Rozen zetten ze op onderstam om de groeikracht te regelen ( verhogen of verkleinen ) en voor ziektes, winterhardheid etc.

Veel rozen worden trouwens tegenwoordig ook helemaal niet meer op onderstam gezet ( weefselkweek ), bepaalde soortjes zijn daar geschikt voor.

Je kan het altijd proberen.

Soms valt dus het resultaat tegen, omdat de roos bv nauwelijks wil groeien, soms wordt het een lelijke giga grote struik zonder veel bloemen. Meestal zie je nauwelijks verschil.
Vroeger heel veel rozen gestekt, nu nog maar af en toe. Ik zweer bij de simpelste manier : winterstekken.

hansm
Woonplaats / locatie: n-holland

Berichtdoor hansm » Vr 01 Dec 2017, 10:45

Bedankt, ja ik denk ook maar gewoon proberen kost niks en weinig moeite dus waarom ook niet.
Speciaal david austin witte rozen hebben mijn belangstelling, dat lijken ,ij niet bijzonder sterke rassen
dus ben benieuwd.
Players only love you when they're playing.

Terug naar “Tuinvragen”

STEUN HET FORUM:

bollogoSteun het forum - Ben je van plan een aankoop via bol.com te doen? Maak dan gebruik van deze link. Als jij via die link iets koopt, sponsort Bol.com een kleine bedrag om o.a. de hosting te betalen. Bijvoorbeeld bij de aankoop van moestuin boeken, tuingereedschap, moestuinbenodigdheden of andere niet tuin gerelateerde artikelen.