Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rozen stekken


dennislp

Aanbevolen berichten

De examenperiode loopt alweer op z'n eind, wat betekent dat ik de roos ook al bijna 1 jaar heb!

Tussenstand: 335 dagen later, still alive!

 

Groeit wel een beetje scheef.. Ga er denk ik binnenkort even een stokje tegen zetten.

 

dsc0492145291369842967.JPG

dsc0492292571369843026.JPG

 

 

Ook is hij uit zichzelf begonnen met het opsplitsen in twee uitlopers.. Ookal groeit de een wel veel langzamer dan de ander.

dsc0491941361369842929.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je plant ziet er alles bij elkaar toch heel gezond uit! Ik hoop voor je dat hij dit jaar nog bloeit, zodat je kunt zien waar je het allemaal voor gedaan hebt! Staat hij buiten of binnen?

Ik heb -geïnspireerd door deze topic- een gekregen roosje met de aardappel methode gestekt (zie paar antwoorden terug). Het geheel staat buiten in het licht maar niet direct in de zon, met een half waterflesje erover tegen met name de slakken, en tot mijn verbazing begint het stokje uit te lopen! Tot nu toe zijn al mijn stekpogingen, ook de iets meer geslaagde, gestrand op dit punt. Wie weet is dit voor mij de juiste methode?? Ik zou het geweldig vinden, want ik heb nogal wat stekwensen.

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Gister heb ik voor het eerst de poging gewaagd om eens zijn wortels te bekijken. Heel zachtjes en voorzichtig hem uit z'n pot gehaald, m'n oor zelfs tegen de pot aan.. Als ik wortels zou horen breken zou ik direct stoppen.. Want zou balen als hij veel schade zou krijgen!

 

Maar zag er beter dan verwacht uit! Overal aan alle zijkanten zijn denk honderden kleine worteluiteinden zichtbaar. Denk dat ik hem dus nog dit jaar kan verpotten naar een grotere pot. Gok dat hij stootjes nu wel kan opvangen, en dat is toch wel geruststellend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 4 maanden later ...

Hij leeft nog steeds Ben erg benieuwd of hij dit jaar gaat bloeien

DSC0855069731390071439.JPG

 

Mits hij de winter overleefd tenminste. Zoals op bovenstaande foto te zien, ziet hij er al iets minder fris uit dan de eerdere foto's in dit topic. Zal ook komen omdat hij nu binnen staat, want ik heb geen idee tegen welke temperaturen hij kan. Hij staat nu zo licht mogelijk bij zo'n 15 a 18 graden. Hopelijk kan ik hem komend jaar stekken, zodat ik met die stekjes kan gaan uitproberen of hij tegen vorst kan.

 

Zag net toen ik de foto's ging maken een enkele luis, dus dat zal ik sowieso aanpakken. Maar ik vroeg af wat de vlekjes op de blaadjes zijn: misschien valse meeldauw? Zou fijn zijn als ik weet wat het is, dan kan ik het aanpakken

DSC0855683521390071628.JPG

 

En ik ben benieuwd naar komend voorjaar.. Ik denk dat hij flink gaat groeien, totaal een stuk of 20 uitlooppuntjes geteld.

DSC0855890971390071434.JPG

Hier (bovenstaande foto) is het stekje te zien en de schuine tak is de plant geworden. Maar er komen dus ook aan de onderkant mooie uitlopers.

 

DSC0855944411390071485.JPG

DSC0856224621390071488.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eigenlijk gedacht dat je hem inmiddels allang buiten had ?

 

Het kán wel zijn, dat het ooit een kasroos was ( snijbloemen-teelt dus ) en dus wellicht geen echt winterharde soort misschien. Maar ook dan heeft zo'n roos zijn winterrust nodig.

Op hoeveel graden heb je m staan overdag ? Te warm toch waarschijnlijk ? Das niks voor zo'n winterrust. Hij heeft nu de neiging dóór te gaan, door te willen. Dat put zo'n plant uit.

Dat ie nu nog vol blad heeft ( en dat dat ziekelijk wordt dus ) is niet helemaal de bedoeling. Ding neigt straks al weer tot uitlopen. Ik zou hem alsnog beschut buiten zetten, gewoon zo , in deze pot. Krijgen we alsnog een vorstperiode, dan beschermen of in de schuur. Licht vooral en vrij droog houden.

In voorjaar de tuin op en waarschijnlijk insnoeien tot zeg ongeveer op 20 cm. ( na half maart / eind maart ) In goed aarde zetten en gaan bemesten. Luchtig zetten. Volle zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is sinds ongeveer november weer binnen denk ik. Dat dat blad er af zou gaan had ik ook gedacht, maar is dat bij kas rozen ook gebruikelijk? Gaat een kasroos niet 365 dagen per jaar door?

 

Zal hem wel overdag buiten op het zuiden beschut tegen een muur aanzetten en dan 's nachts in de schuur. Wellicht dat hij dan meer rust krijgt, ookal is het buiten ook nog relatief warm.

 

Kan snoeien ook nadat hij uitgelopen is? Zodat ik meer stek-materiaal heb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We weten niet of dit een kasroos is he ? Er zijn wel een aantal rozen, geheel veredeld op alleen maar kasteelt. Maar de meesten zijn gewoon winterharde soorten die in kas onder artificieële condities geteeld worden op bloemen geven op het gewenste moment, onafhankelijk van het klimaat buiten.

 

Maar ongeacht welke plant, winterhard of niet, heeft een rustperiode nodig.

Mijn rozen buiten hebben voor een deel ook nog blad nu ( zelfs nog een bloem ) ik snoei dat binnenkort weg. De planten zijn nu wel in rust. Koelte en daglengte maken dat het tóch winter is.

 

Waarom snachts nu naar de schuur ? Dat is toch gepamper op niks af ?

Geef het ding rust. Ding kan ook vast wel een graadje of wat vorst hebben. Beschut zetten. Niet speciaal overdag lekker in het zonnetje. Je wilt helemaal niet dat ie groeiprokkels krijgt. Dat wil je pas eind maart - april toch ?

Ding licht en vrij droog wegzetten buiten.

Alleen als zich nu nog een vorstperiode aandient, ding naar de schuur verplaatsen.

 

( aan de andere kant, je hebt al een knap staaltje groene- vingers- pamper- werk laten zien met dit projectje. Misschien is het ook wel goed zo hoor ) ( ik probeer alleen maar mee te denken )

 

Ps: ik denk iets van een minerrder te zien in blad op foto. Geeft niks. Blad moet er toch nog af. Blad wel opruimen dan. Ik geloof dat ik hem nu kaal zou plukken, maar doe dat maar niet. Hopen dat met wat kou, het blad vanzelf nog afvalt )

 

Pps: snoeien eind maart. Niet in juni doen nee. Laat eerst maar es tot struik uitgroeien toch ? En dan in oktober winterstekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

In het donker.. Kan best wel eens goed werken! Doen we ook al jaren met een pot roos. Die hebben we dacht ik 6 jaar terug gekregen als cadeau, gewoon zo'n supermarkt-plant. In de herfst knippen we hem terug tot 5 a 10cm en zette hem op het zoldertje van onze schuur/garage. Vrij donker en koud. Rond maart gaat hij weer naar beneden en dan is het in de zomer weer een mooie rijk bloeiende plant

 

 

Denk dat het momenteel buiten ook te warm is..

IMG2014022116233030671393001463.jpg

IMG2014022116234115771393001467.jpg

Die uitlooppuntjes waren laatst toch echt nog kleiner.

 

 

De witte vlieg is trouwens verdwenen! Denk dat ze het wat koud vinden buiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Stekken van rozen kan heel goed. Ik verzorg al jaren engelse rozen in mijn tuin. Heb al een aardige collectie van geurende rozen. Meestal probeer ik ze ook te stekken. In voorjaar bij snoei, stek ik de rozen dan. die laat ik de hele voorjaar en zomer wortelen en verpot ik het najaar, als de wortels onder de pot uitkomen.

Helaas laten sommige rozen zich helemaal niet stekken, en sommige juist wel. Afgelopen najaar heb ik mijn klimroos new Dawn gestekt (7 stuks) in de muurkas geplaatst en de winter niet naar omgekeken..

nu zit ik dus met 7 stekken...waar ik eigenlijk geen plaats meer voor heb.

 

Gewoon mazzel dat het geen strenge winter is geweest.

 

Een nadeel van gestekte rozen is dat ze niet zijn geent op een wilde onderstam en dus altijd bescherming tegen strenge vorst nodig hebben. Al moet ik erbij vermelden dat ik hier nog geen gestekte rozen aan heer vorst ben verloren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste moet ik tegenspreken. Juist de oculatieplaats ( de plek(ken) waar de soort op de onderstam is gezet ) behoeft bij echt strenge vorst bescherming.

Bij stekken heb je dat juist niet. Zolang je een soortje stekt die van zich uit goed winterhard is, heb je juist geen bescherming meer nodig.

De meeste huidige rozen zijn overigens wel goed winterhard. Tenzij je een echte ouderwetse thee-hybride of een oude gele roos zou willen hebben ( de gele rozen stammen af van een niet winterharde soort ) kom je wel eens wat uitval tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Op naar seizoen nummero 2! Ben benieuwd of mijn 'diploma roos' voor het eerst bloeit op het moment dat m'n broertje zijn diploma krijgt.. Zou wel 'n leuke timing zijn Maar als hij dit jaar niet bloeit, ook geen probleem.. Al helemaal top dat het stek-project gelukt is!

DSC0940047101396450033.JPG

DSC0939567321396450243.JPG

 

Maarrr!

DSC0939269081396450031.JPG

Het ziet er naar uit dat de plant er niet onder lijd, maar wat zijn deze vlekjes? Iemand enig idee?

 

 

En hopelijk is het geen probleem dat dit 'rozen stekken' topic meer veranderd is in een topic over het leven van deze rozenstek..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou !! ?? Dat ziet er echt goed uit zeg. Ik zou hem nu maar wel lekker een zonnig plekje geven in de tuin. De middentak sterk terugsnoeien, de rest maar even niet. En jawel, die gaat bloeien hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Wel tijd om te mesten, als je hem niet in de tuin zet. Op zich zou die nu aan de knoppen maken moeten beginnen ( of al aan zijn begonnen )

Mest moet echt bij rozen . Zeker in pot. Doen !! ( zeg ik streng )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op die laatste foto staat hij zeer mooi, leuk om zien dat die nu al 2 jaar met liefde en zorg behandeld wordt. Nu maar hopen op veel diploma bloemen

 

Luisteren naar Bit en mesten nu ga ik straks ook doen want mijn roos staat hier al 3 jaar zonder te bemesten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...