Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Net geregistreerd, 1ste post is al meteen met een vraag waar ik zelf geen goed antwoord op kan vinden dus hopelijk jullie wel.

Ik heb hier al wat gekeken naar serres/kassen bij de "Doe-Het-Zelf"-sectie op het forum, maar toch nog even apart vragen: is het mogelijk/haalbaar om een kweektunnel/serre te zetten naast mijn containerklas, waar het eigenlijk dus op asfalt zal komen te staan? Ik zou dus sowieso met bakken moeten werken, maar omdat ik dat vorig jaar reeds gedaan heb en toen alles kapot gevroren was, zoek ik er dit jaar een wintervaste behuizing rond te zetten.

Natuurlijk: alhoewel mijn school graag MOS-logo 2 wil halen en mijn directeur dus niet liever wil dan dat ik dit project verder uitwerk met mijn 4de leerjaar, wil hij hiervoor zo weinig mogelijk budget uitgeven. Lees: de kostprijs van het project moet ik zien terug te financiëren door een of andere benefiet-actie. Op zich is dat geen probleem, maar als ik kijk naar de verkoopprijzen van serres/kweektunnels dan zit ik al snel rond de 200€ en heb ik nog geen grond/bak/planten. Is het doenbaar om dit zelf te maken, denken jullie, eventueel zelfs met de kinderen? Of komt het dan ongeveer even duur uit?

Hoe zit het met de asfalt-onderlaag, kan er dan niet teveel koude onderaan de planten, vraag ik me af?

Ik heb zelf wel sinds maart/april enkele minimoestuinen bij mij thuis gemaakt, maar nog totaal geen ervaring met het laten overwinteren van groenten in de tuin... Vandaar mijn vraag! Hopelijk komt er iets uit de bus.

PS: De minimoestuintjes vorig jaar naast de container werden door mijn kinderen zelf gemaakt uit paletten, worteldoek en universele potgrond. Niet de allerbeste resultaten, maar het was leuk om hen ermee bezig te zien. Dit jaar kunnen die paletten eventueel hergebruikt worden, maar misschien ga ik dit jaar wel opteren om met afvalhout bakken op maat te maken. Daar ben ik nog niet over uit, eerst zien of ik een oplossing tegen de vorst-temperaturen kan bedenken, anders heeft het toch geen zin.

Geplaatst:

hay, waarom een wintervast geheel maken? groentens groeien niet echt in de winter , ja winterbloemkool die dan het andere jaar in de lente een mooie kool opleverd en zo zijn er nog een paar, maar,,, andijvie, sla, etc etc houd echt op met groeien in de winter

een wintervaste kas vraagt meestal ook een soort verwarming. zie alle info maar eens op dit forum.

Geplaatst:

Dat ze ophouden, tjah, daar kan ik wel mee leven en de kinderen ook. Maar ik had de indruk dat ze dan weer sneller begonnen te groeien, in plaats van dat we alles opnieuw moeten beginnen na de winter? Want na afgelopen winter was alles echt wel kapot, dus was er niets meer over. Of is een gewone kweektunnel dan voldoende om de ergste kou/vorst buiten te houden?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...