Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heb een compostvat en nu lees ik hier en daar dat je af en toe moet beluchten met zo'n stok.

De stok moet ik wel apart kopen nu is mijn vraag hoe doen jullie dat beluchten? Kan ik het ook met iets anders doen?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Posted

Met de spitvork of een cultivator of een lange stok er eens lekker in roeren..... Zo een speciale stok lijkt me overbodig.

Als je de mogelijkheid hebt (meerdere vaten) af en toe eens omscheppen naar andere vat en mengen. Met een bak kun je ook alles er uit scheppen in enkele metselkuipen en weer, gemengd, terugdoen als je maar 1 vat hebt.

Het gaat er om dat in de bak de materialen (droog, nat, grof, fijn, bruin, groen, diverse resten) gemengd worden, voldoende vochtig zijn/blijven en niet van de zuurstof afgesloten. Daardoor gaat het composteren "vanzelf". Op de bovenbeschreven manieren bevorder je dat proces. Zo pak ik het aan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Posted

Inderdaad . Regelmatig eens keren en husselen is wel van belang in een composthoop en of bak en of vat. Niet te vaak hoor. Gewoon af en toe es, en wel zeker als het vat te nat zou zijn. Lucht is belangrijk.

Van zo'n speciale stok heb ik nog nooit gehoord, en er een speciale voor aanschaffen al helemaal niet. Met schep , riek , spitvork. Met de hand of whatever.