Wiebelkonijn Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Onlangs heb ik voor het eerst jam en saus gemaakt van bramen, nectarines en aardbeien! De nectarinejam heb ik in potten gedaan, op zijn kop gezet voor vijf minuten. Zo schijnt het een jaar houdbaar te zijn (verhouding 1kg fruit, 1kg geleisuiker) Maar de bramensaus, aardbeiensaus en aardbeienjam heb ik zonder suiker gemaakt. De bramensaus en aardbeiensaus heb ik gekookt met enkele zakjes vanillesuiker en dat in potten gedaan en op zijn kop gezet voor vijf minuten. De aardbeienjam heb ik gemaakt met enkel geleipoeder en blaadjes stevia, ook op de kop gezet voor vijf minuten. Maar nu lees ik overal dat suiker zorgt voor de houdbaarheid. Alle potten heb ik donker en koel in een kast staan. Maar hoe lang zijn nu de potjes houdbaar die zonder suiker zijn gemaakt?En hoe merk je dat iets niet meer goed is... schimmel of vieze smaak?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted August 30, 2013 Share Posted August 30, 2013 Er wordt gezegd 3 tot 6 maanden houdbaar mits koel en donker bewaard.....als het niet goed meer is zie je schimmel verschijnen maar ook de smaak kan bedorven smaken....En als je de potten openmaakt zijn ze ook maar zeer beperkt houdbaar en moet je ze in de koelkast bewaren, meestal nog 10 tot 14 dagen in een goede koelkast.... Ik raad altijd aan om dit soort jams in kleine hoeveelheden te maken, te wecken na het vullen of in kleine porties in te vrieznen. Maar anderen kunnen andere ervaringen hebben ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts