Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Prachtige foto's Veuvecouderc.

In het bos veel mooier dan in een strakke tuin.

Longkruid zie je hier ook wel eens in een bosschage maar dan is het waarschijnlijk afkomstig uit een tuin.

Geplaatst:

Ik ben een liefhebber van helleborus ik heb de witte en "paarse" variant in de tuin maar niets is opgewassen tegen de de ingetogen schoonheid van deze wilde variant.

Geplaatst: (aangepast)
Jij leeft met een mooi oog!!

Vriendelijk dank, maar het enige dat ik doe is het moois met de fotocamera vastleggen. Moeder natuur doet het meeste werk, namelijk al dat moois maken!

'k Vind het wel toepasselijk dat deze wilde look zich ook heel wild gedraagt. Het groeit alle kanten op.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Vanmorgen ook een paar foto's gemaakt, lekker zonnig nu.

Jaren geleden was mijn schoonvader (brabander) ook verwonderd over de wilde look die hier redelijk common is langs bosranden.

Voor de fun heb ik er een paar meegenomen en in de border gepland, ze zijn erg sterk van reuk en smaak, ik denk dat het daslook is.

Daarbij heb ik een foto genomen van de bieslook die voor in de tuin staat langs een bloemenborder. Zoals te zien zaait het volop uit als je ze in de bloei laat komen.

2l933oo.jpg

11jqii0.jpg

Geplaatst:

Ik zit even te twijfelen of we hier een nieuw topic voor aan zullen maken, iets van: Eetbare planten in het wild

Wild voedsel, eten uit de natuur

Een overzichtje van enkele lekkere wilde groenten

Wortels

* Grote klis / Arctium lappa, de wortel van deze 2jarige plant heeft een fijne schorseneerachtige smaak. Er zijn zelfs variëteiten ‘Globo’ die als groente gekweekt worden.

* Morgenster gele, wordt ook wel salsifis genoemd. De zwarte penwortels zijn geschraapt en gekookt zoals schorseneren smakelijk met een witte saus.

* Pastinaak, een ouderwetse groente die ook een inheemse wilde plant is.

* Teunisbloem / Oenothera biennis

Blad

* Brandnetel: het jonge blad in het voorjaar is zelfs rauw te beknabbelen, maar dat is toch iets voor overlevers. Het klassieke gebruik is natuurlijk onder vorm van soep, probeer het eens met room, basilicum en olijfolie. Ook op de boterham is het eetbaar als smeersel met olijfolie, knoflook of daslook. Speciaal is ook dat het oudere blad na het bakken een vissmaak krijgt, interessant om vegetarische groenteballetjes te maken

* Look zonder look, tweejarige plant waarvan het blad het eerste jaar en zelfs de hele winter door te oogsten is.

* Paardebloem / Taraxacum, gebleekte bladeren,die onder molshopen in de weilanden terecht gekomen zijn, vooral geschikt in salades met witlof en appel of appelsien

* Postelein / Portulaca oleracea, bevat zeer veel omega-3 vetzuren

* Veldkers kleine, heeft een fijne scherpe radijsachtige smaak. We kunnen het hele rosetje ook als decoratie in de sla gebruiken.

* Wilde rucola of grote zandkool / Diplotaxis tenuifolia), groeit veel in de duinen en is te gebruiken zoals Rucola.

* Winterpostelein / Claytonia, goed winterhard, te gebruiken als salade met witloof en in puree

Bloemen

* Goudsbloem / Calendula, wel eetbaar maar geen vervanging van saffraan zoals sommigen vertellen.

* Viooltje Maarts / Viola, geconfijt en als gelei zeer smakelijk maar je hebt wel veel bloemen nodig om een potje te vullen.

* Vlier /Sambucus nigra, als kruiderij in koek en gebak, gefrituurd in beignetbeslag en natuurlijk ook als limonade.

Vruchten

* Aardbei / Fragaria vesca, vers, veel vitamine C, blad als thee (looistof)

* Duindoorn / Hypophae rhamnoides, in siroop en in honing, bevat zeer veel vitamine C, maar de oranje bessen zijn wel moeilijk te plukken

Scheuten

* Hop / Humulus lupulus, de jonge scheuten geoogst in februari en maart.

* Wilde asperges

Een beetje eten uit de natuur is dus ook voor onze tijd of juist voor onze moderne tijd nuttig en zelfs noodzakelijk.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/23905-wild-voedsel-eten-uit-de-natuur.html

Eetbare planten uit de natuur

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/34090-eetbare-planten-uit-de-natuur-couplan.html

Geplaatst:

Ik denk en hoop niet dat dit een bereklauw is.

Ik dacht dat het bloemenscherm pas in een later stadium zichtbaar wordt.

Maar vooral hoop ik dat het er geen is want ondanks zijn schoonheid is het voor gevoelige mensen gewoon gevaarlijk.

Je voelt het branden niet, vooral als hij in de bloei staat en het zonnig is blijf er aub bij vandaan.

Dertig jaar geleden kochten wij ons huis met bereklauw.

Toen was het brandgevaar nog niet echt onderkend tenminste niet bij mijn huisarts. Elke plek op mijn lijf waar ik gekrabt had met men handen vol haartjes van die plant, mn knieholten, benen en armen vertoonden brandblaren ter grote van een half ei. Echt waar. Ik heb toen geruime tijd niet kunnen lopen.

Houdt hem weg bij kinderen aub.

Geplaatst:

De foto is vandaag gemaakt dus wat je ziet is wat nu groeit en bloeit. En hij staat op ons landje verderop buiten het dorp. Niet bij huis dus zelfs als het een berenklauw is (wat ik niet hoop) nog geen gevaar.

Heeft verder niemand enig idee wat dit kan zijn?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...